19 دی: رییس جمهوری گفت: صنعت دفاعی ایران در ۶ سال گذشته از جایگاه بیست و سوم به جایگاه چهاردهم جهانی رسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم رونمایی از دستاوردهای ملی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار داشت: خوشحال هستم که در ایام پایانی مرداد که روز صنعت دفاعی است، ملت بزرگ ما دستاوردهای بزرگی را در زمینه‌های مختلف مشاهده می کنند و شاهد پیشرفت دانشمندان، دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان و همچنین صنایع دفاع کشور هستند.

وی افزود: برای ما مهم است که در طول چند سال گذشته یعنی در طول ۵ سال گذشته توانستیم از جایگاه ۲۳ در دنیا در صنعت دفاعی به جایگاه چهاردهم دست پیدا کنیم و این نشانگر این است که در طول سال های گذشته چه استعداد و تلاش و فداکاری در کنار هم قرار گرفته تا توانستیم در این رده در زمینه صنعت دفاعی جهان قرار بگیریم.

روحانی ادامه داد: افتتاح‌های امروز نشان داد که در زمینه سلاح‌های راهبردی و البته بازدارنده و پدافندی تلاش می کنیم. قدم به قدم با صنعت دفاعی دنیا در حال پیشرفت هستیم. خوشبختانه در زمینه دید نظامی بسیار پیشرفت کرده ایم که دشمن را از کجا و در چه ارتفاعی و با چه فاصله ای ببینیم.

ریس جمهوری گفت: رادارها و بسیاری از تحولات الکترونیکی دید ما را از لحاظ شنود معمولی یا راداری افزایش می دهد. همچنین پهپادها که دید ما را اضافه می کند. در جاهایی که پهپاد برای کشف هدف است. از طرف دیگر در زمینه تیر این دید است و آن تیر یعنی قدرت برخورد، ‌قدرت دفاع و قدرت مقابله، آنجایی که با موشک پدافندی مقابله می کنیم مثل باور ۳۷۳ که سال گذشته افتتاح کردیم و بسیار مهم بود و هم موشکی که قبل از آن تحت عنوان سامانه ۱۵ خرداد افتتاح شده بود که با همان توانستیم پهپاد آمریکایی را در خلیج فارس بزنیم و اینها نشانگر این است که صنعت دفاعی در زمینه های بسیار مهم برای توان و قدرت کشور امروز پیشرفت های خوبی داشته است.  

دقت،قدرت و توان مانورپذیری تولیدات صنعت دفاعی باید ارتقا یابد

روحانی گفت: مهم این است که سلاح ما دارای دقت لازم و قدرت تخریب کافی باشد، توان مانور پذیری لازم را در مسیر راه داشته باشد و استفاده از آن آسان باشد تا بتوانیم در کوتاه ترین زمان ممکن با ساده ترین لانچرها موشک را لانچ و پرتاب کنیم که در همه این زمینه ها تلاش های بسیار ارزشمندی در سال های اخیر و در یکسال اخیر  انجام شده است.  

رییس جمهوری با تاکید بر این که مساله موشک کروز برای ما اهمیت ویژه ای دارد گفت: زمانی در دنیا موشک بالستیک و زمین به زمین به عنوان یک قدرت بزرگ در پهنه تهاجم و دفاع مطرح بود. امروز می توانیم بگوییم که هرچه زمان می گذرد جایگاه موشک بالستیک پایین می آید و جایگاه موشک کروز اهمیت پیدا می کند.

توانمندی موشکی کروز را ارتقا دهیم

وی با تاکید بر این که  امروز باید توان مان را روی موشک کروز بگذاریم، گفت: چندسال است که به امیرحاتمی توصیه می کنم که توانمندی‌های موشک کروز زمینی یا زمین پایه،‌ کروز دریایی، هوایی بالا ببریم و تمام توان و تلاشمان را روی موشک کروز بگذاریم. به دلیل امتیازات فراوانی که این موشک دارد و می تواند خودش را به خوبی مستتر کند و مسیر امن را طی کند. دقیق تر می تواند به هدف اصابت کند بنابراین برای ما مهم است که امروز در موشک کروز پیشرفته داشته باشیم.

روحانی گفت: بسیار مهم است که امروز وزیر دفاع کشور می گوید کمتر از ۲ سال در موشک کروز دریایی از برد ۳۰۰ کیلومتر به ۱۰۰۰ کیلومتر رسیده ایم که این نشان می دهد ما در مسیر تولید و خودکفایی قرار گرفته ایم و آن چیزی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید می کرد که ما می توانیم و آنچه ما می خواهیم و خواست ما هست دست یافتنی است. ممکن است به یکی زودتر برسیم و یکی دیرتر برسیم ولی مهم این است که دست یافتنی است.

وی افزود: بسیار برای ما اهمیت دارد که در فاصله زمانی کمتر از ۲ سال بتوانیم برد یک موشک استراتژیک مهم دریایی را به بالای سه برابر برسانیم. این روند باید در موشک های کروز زمین پایه و هوایی هم ادامه دهیم. 

کارهای بزرگی در زمینه پدافند انجام شده است

روحانی ادامه داد: در زمینه پدافند مهم است که آسمان ما آسمان امنی باشد که البته در این زمینه کارهای بزرگی انجام گرفته است و هرچه کار تکمیلی هم لازم باشد باید انجام دهیم که بتوانیم آسمان امنی داشته باشیم. باید راداری داشته باشد که چیزی از دید آن رادار مخفی نماند. 

رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: امروز بسیار از پرنده ها ائم از پهپادها و جنگنده ها رادار گریز هستند و اشعه راداری را جذب می کنند و بر نمی گردانند و این کار را برای رادار سخت و مشکل می کند. باید بتوانیم با تکنولوژی که در رادارها به کار می بریم، بتوانیم از وجود این پرونده ها و ورود آنها به آسمان کشور نحوه برخورد با آنها و مقابله با آنها همه توان را به کار بگیریم.

تولیدات دفاعی ایران بر مبنای استراتژی بازدارندگی است

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی  از تلاش های وزارت دفاع گفت: محصولات و تولیدات و تحقیقات و آمادگی های جمهوری اسلامی در زمینه دفاعی برمبنای «استراتژی بازدارندگی و دفاعی» است. 

رییس جمهوری تاکید کرد: ایران استراتژی تهاجم ندارد و نمی خواهد جایی را اشغال کند و به ملتی صدمه بزند. همسایگان ما مطمئن باشند قدرت دفاعی ایران به نفع آنها است و از این قدرت دفاعی به نفع دوستان خود استفاده خواهیم و علیه آنها استفاده نخواهیم کرد. 

روحانی گفت: ایران هیچ گاه در تاریخ به ویژه پس از انقلاب آغازگر جنگ نبوده است و همواره دفاع کرده است در حالی که ما در منطقه‌ای بودیم که یک بار هشت سال به خود ما حمله شد، یک بار به کویت، یک بار به افغانستان و یک بار هم به عراق در همسایگی ما حمله شد و این کشورها اشغال شدند.

رییس جمهوری گفت: علیرغم هم فراز و نشیب در کشورهای همسایه هیچگاه تصمیم خود را تغییر ندادیم زیرا راهبرد ما راهبرد بازدارندگی دفاعی بوده و همه توان ما برای بازدارندگی و حفظ کشور است.

 وی گفت: افتتاح امروز در نوزدهمین پنجشنبه های افتتاح را مبارک می دانم و حتما مردم هم بسیار خوشحال خواهند شد. این افتتاح و رونمایی در شب آغاز محرم الحرام ، ماه ایستادگی و فداکاری و ماه فرهنگ عاشورایی انجام شد .

روحانی اظهار داشت: از پیشگاه خداوند برای همه نیروهای مسلح و همه شهیدان کشور، به ویژه شهید «حاج قاسم سلیمانی» و شهید «ابومهدی المهندس» که امروز دو محصول دفاعی ما بنام این شهیدان بود و هم آنهایی که در راه وطن شهید شدند، آرزو علو درجات و برای همه آنها که برای دفاع از کشور آمادگی دارند، قدرت و توان و انگیزه و توفیق بیشتر خواستارم.

  • نویسنده :
  • منبع :