19 دی: امام جمعه قم با اشاره به مشکلاتی که بیماری کرونا برای جامعه به وجود آورده است گفت: کمک به مشکلات معیشتی و کم‌رنگ کردن دردهای مردم مستضعف همچنان باید توسط نهادهای حمایتی و مردم‌نهاد ادامه یابد.

آیت‌الله علی‌رضا اعرافی در یک خطبه مجازی که به دلیل تعطیلی مجدد نماز جمعه با قرارگرفتن این استان در منطقه قرمز کرونایی، انجام شد، افزود: همچنین باید به مشکلات روحی بازماندگان متوفیان کرونایی، فاصله‌گذاری اجتماعی، افزایش روح معنویت در خانواده و چالش‌های آموزشی در مراکز علمی در شرایط کنونی کشور توجه بیشتری شود.

وی ادامه داد: کرونا شلاق الهی در عصری است که انسان به دانش و پیشرفت‌های علمی خود مغرور شده بود که سبب شد نوعی هشدار و بیدارباش را در انسان به صدا دربیاورد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور همچنین گفت: شکوه عزاداری محرم باید باشکوه رعایت پروتکل‌های حفظ سلامت جامعه پیوند بخورد.

وی گفت: هیچ‌کس عزاداری را کوچک نشمارد و در پی تعطیلی آن نباشد اما درعین‌حال نباید عزاداری را وسیله‌ای برای تهدید سلامت مردم قرار دهیم که از رهگذر آن جایگاه دین نیز تضعیف شود.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: علم و دین در منطق عقلایی اسلام قابل‌جمع است و این مساله باید در برگزاری آیین‌های عزاداری نیز به اثبات برسد.

وی اظهار کرد: کرونا نباید سبب افت علمی و تحصیلی شدید در بین دانش آموزان، طلاب و دانشجویان شود.

به گفته عضو فقهای شورای نگهبان، ورود محصلان و دانش آموزان به آموزش‌های مجازی در شرایط کرونایی ضروری است، اما باید زیرساخت‌های آن به نحوی طراحی شود که از آسیب‌های فضای مجازی به دور باشد.

تقابل گفتمان زن در اسلام و غرب

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حضور زن و خانواده در عاشورا یکی از ویژگی‌های مهم مکتب عاشورا است، در حادثه عاشورا دست‌کم ۲۰ زن حضور داشتند و در پیشرانی این حرکت تاریخی اثرگذار بودند.

به گفته آیت الله اعرافی، برخلاف منطق نوین غرب که زن را ابراز شهوت‌رانی مرد می‌داند، زن در منطق اسلام فردی صاحب منزلت، دارای روح متعالی و پیشران حرکت‌های اجتماعی است

وی یادآور شد: زن در اسلام، محور خانه و خانواده، تربیت‌کننده نسل اثرگذار آینده و درعین‌حال نقش‌آفرین در تحولات اجتماعی منطبق بر ارزش‌های اسلامی است.

امام جمعه قم ابراز داشت: ما به الگویی از نقش زن در جامعه قائل هستیم که الگویی عقلانی و منطقی و با حفظ ارزش‌های ذاتی آن است.

وی تاکید کرد: زنان و دختران جامعه ما بدانند که آن‌ها الگوهایی مانند حضرت خدیجه(س)، حضرت زینب(س) و دیگر زنان اثرگذار در تحولات جامعه بشری دارند.

شعائر عاشورا تمام دنیا را فراگرفته است

وی همچنین یادآور شد: عاشورا یک مکتب پر رمز و رازی است که مانند آن در حوادث مشابه و مرتبط با ولایت و عبودیت در طول تاریخ کمتر رخ‌داده است.

آیت الله اعرافی گفت: قیام عاشورا دودمان بنی امیه را در هم پیچید و توطئه‌های آن‌ها را از بین برد و به‌عنوان یک پدیده در تاریخ اسلام باقی ماند و در زمان‌های مختلف نورافشانی کرده است.

وی اظهار داشت: درس‌های بزرگ اخلاقی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در آینه جهان نمای عاشورا تجلی کرده و عاشورا تمام و نهایت آیین اسلام است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: عاشورا از گذرگاه‌های نسل‌ها و دوران عبور کرده و خود را حفظ کرده و امروز بعد از ۱۴ قرن همچنان زنده و روبه‌پیشرفت است و شعائر آن تمام دنیا را در برگرفته است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: پرچم عاشورا امروز در تمام دنیا به اهتزاز درآمده که انقلاب اسلامی در ترویج ارزش‌های این قیام نقش بسزایی داشته است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا