19 دی: ستاد کرونا در اطلاعیه‌ای از مردم خواسته در تعطیلات پیش ‌رو از سفر پرهیز کنند. اما وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به این خواسته واکنش نشان داده و در اعتراض به آن گفته است: «سفر کمترین تاثیر را در شیوع ویروس کرونا دارد.»

علی‌اصغر مونسان آخرین برآورد از میزان خسارت واردشده از کووید -۱۹ به صنعت گردشگری را ۱۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. او گفته که نگران ورشکستگی این صنعت است. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که قبلا هم نسبت به تعطیلی موزه‌ها و تاسیسات گردشگری در شرایط حساس شیوع ویروس کرونا مقاومت نشان داده بود، اینک نسبت به اطلاعیه اخیر ستاد کرونا معترض شده و گفته است: «در سطح ملی به کرات این موضوع مطرح است که سفر موجب تشدید کرونا می‌شود، در صورتی که رعایت نکردن فاصله اجتماعی، ازدحام و استفاده نکردن از ماسک، عامل اصلی شیوع است و سفر کمترین تأثیر را دارد.»

او این سخنان را در جلسه شورای معاونان و مدیران استانی این وزارتخانه مطرح کرده و از ارسال نامه‌ای به رییس‌جمهور درباره صدمه‌ای که به صنعت گردشگری وارد شده، خبر داده است. مونسان اظهار کرد که «در این نامه تاکید کرده‌ام در صورت ادامه این روند، صنعت گردشگری صدمه جبران‌ناپذیری متحمل خواهد شد. در نیمه دوم سال، موج بزرگ بیکاری را شاهد خواهیم بود. بسیاری از مردم تمام سرمایه زندگی خود را برای احداث تأسیسات گردشکری سرمایه‌گذاری کرده‌اند که با شراط به‌وجودآمده امیدی به درآمد و بازپرداخت وام‌ها وجود ندارد.»

ولی تیموری، معاون گردشگری این وزارتخانه هم در همان جلسه به اطلاعیه ستاد کرونا درباره پرهیز از سفر در تعطیلات ماه محرم واکنش نشان داد و تاکید کرد که در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه‌ای در خصوص لغو سفر وجود ندارد و در ادامه هم گفت: «با توجه به این‌که تنها یک ماه برای انجام سفر فرصت باقی مانده است مدیران کل استانی باید در جلسات استان از انجام سفر دفاع کنند و با اتخاذ تصمیمات درست و تشدید نظارت‌ها به انجام سفر کمک کنند.»

ستاد ملی کرونا روز گذشته در اطلاعیه‌ای از مردم خواست: با توجه تعطیلات پیش ‌رو و احتمال سفر، حداقل تردد در سطح شهرها و جاده‌ها را داشته باشند و از اقلیتی که در این‌باره بی‌توجه هستند نیز درخواست کرد به جمع کثیر ایرانیان همراه برای مقابله با کرونا بپیوندند و با توجه به دستورات پزشکان و پرستاران وزارت بهداشت با رعایت کلیه دستورالعمل‌ها به کرونا مبتلا نشوند و دیگران را مبتلا نکنند.

این ستاد یادآور شد: براساس آخرین توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی فاصله‌گذاری اجتماعی با ماندن در خانه و حداقل جابه‌جایی در سطح شهرها و جاده‌ها و استفاده از ماسک موثرین‌ترین راه برای پیشگیری از کرونا است.

هرچند وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و ‌صنایع دستی و برخی از فعالان گردشگری در بحران کنونی نسبت به ضد تبلیغ‌های ستاد کرونا و وزارت بهداشت علیه سفر شاکی شده‌اند، اما وزارت بهداشت سفر را یکی از عوامل اصلی شیوع ویروس کرونا در کشور معرفی کرده و خواسته که از گسترش آن جلوگیری شود.

سعید نمکی هفدهم تیرماه در سخنانی اظهار کرد: «متاسفانه سفرهایی انجام شد و در جریان آن بمب ویروس را با خود حمل کردیم و دیگران و خودمان را گرفتار کردیم. هیچ وقت نمی‌توانم غم سنگینی را که در این مدت بر دل بنده و همکارانم سنگینی کرد فراموش کنم؛ این‌که کودک ۱۰ ساله‌ای که با پدر و مادر به قشم رفت و در بندرعباس به جای بازگشت به آغوش پدر و مادر، به خاک سپرده شد.»

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا