19 دی: سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: هدف از اولین سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در چارچوب بحث و بررسی در خصوص امور پادمانی، پروتکلی و برجامی است.

بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی افزود: حجم آب سنگین تولید شده در ایران بیش از ۳ تن است که بخشی از آن را به کشورهای دیگر از جمله چند کشور اروپایی صادر می کنیم.

انفجار اخیر در تاسیسات نطنز را پروژه ای خرابکارانه توصیف کرد و افزود: بررسی های امنیتی خرابکارانه بودن این اقدام را تایید می کند و آنچه مسلم است اینکه در نطنز انفجار رخداده است اما در این که این انفجار چگونه صورت گرفته و با چه موادی انجام شده و جزئیات آن چیست را مسئولین امنیتی در وقت مناسب اعلام خواهند کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به سفر فردا (دوشنبه) مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران ابراز امیدواری کرد که این سفر به رفع نگرانی های دو طرف کمک کند.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فردا دوشنبه طبق برنامه‌ای از پیش تنظیم شده برای دیدار وگفت وگو با مقامات کشورمان وارد تهران خواهد شد.

اولین سفر گروسی به تهران در پست مدیرکلی آژانس در حالی انجام می شود که ایران پس از امضاء موافقتنامه برجام، همکاری نزدیک و سازنده ای درزمینه اجرای تعهدات خود با آژانس داشته و این نهاد بین المللی نیز با ارائه ۱۷ گزارش رسمی به آن اذعان کرده است.

در دوره جدید مدیریت آژانس رفتارهای این نهاد بین المللی در قبال ایران با فاصله گرفتن از رویکردهای حقوقی و فنی، سمت و سوی سیاسی به خود گرفته است.

سفر گروسی به ایران و گفتگوی او با مقامات عالی کشورمان فرصتی دوباره به آژانس برای بازیابی نقش خود به عنوان یک نهاد بین المللی و زمینه ساز دستیابی به راهکارهای مشترک برای ایفای نقش نظارتی این سازمان با رویکردی غیر سیاسی و فنی است.

جمهوری اسلامی ایران که رکورد دار تعداد بازرسیهای آژانس از تاسیسات هسته ای اش می باشد بارها اعلام کرده که در حوزه فعالیتهای صلح آمیز هسته ای چیزی برای پنهان کردن ندارد و آماده تداوم همکاری سازنده در چارچوب مبانی حقوقی و فنی با آژانس است.

به طور قطع این رویکرد تا زمانی تداوم خواهد داشت که آژانس به تکالیف و وظایف حرفه ای خود پایبند باشد و بدنبال استفاده از حسن نیت ایران برای تحقق خواست و اراده باجگیران بین المللی نباشد.

وی همچنین درباره دو مکانی که آژانس خواستار دسترسی به آنهاست، گفت: یکی از این دو مکان در اطراف شهرضای اصفهان و دیگری در نزدیکی تهران قراردارد.

کمالوندی تاکید کرد: از ابتدا ایران با دسترسی به اماکن هسته ای خود مخالف نبوده است اما معتقد است سوالات آژانس بایستی مبتنی بر مبانی، مدارک و دلایل جدی باشد. وی همچنین تصریح کرد سوالات مبتنی بر ادعاهای معطوف به جاسوسی و مواردی از این دست به هیچ وجه مقبول نبوده و نخواهد بود و فراهم آوردن امکان دسترسی برای آژانس مشروط به آن است که سوالات و ابهامات یک بار و برای همیشه تمام شود.

وی گفت: وقتی آژانس از کشوری سوال داشته باشد حق مسلم آن کشور است که از آژانس مبانی و مدارک مربوط به سوال یا سوالات را مطالبه کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران آمار محرمانه ای که از آژانس بین المللی انرژی اتمی مخفی کرده باشد ندارد، هدف از اولین سفر رافائل گروسی به تهران را درچارچوب بحث و بررسی در خصوص امور پادمانی، پروتکلی و برجامی برشمرد.

  • نویسنده :
  • منبع :