19 دی: وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران هیچ ارتباطی به موضوع مکانیسم ماشه ندارد.

محمدجواد ظریف صبح روز (دوشنبه) در حاشیه افتتاح میز خدمت کنسولی در وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر سفر امروز رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ارتباط این سفر با مکانیسم ماشه، اظهار کرد: این سفر هیچ ارتباطی به مکانیسم ماشه ندارد البته مکانیسم ماشه اصطلاح نادرستی است که آمریکایی‌ها باب کرده‌اند.

وی با بیان این‌که 13 کشور از 15 کشور شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده‌اند که آمریکا حق ورود به این موضوع را ندارد با توجه به این‌که از برجام خارج شده است، تصریح کرد: آنها (آمریکایی‌ها) شرایط بدی دارند.

ظریف با بیان این‌که همکاری و فعالیت ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براساس اصل شفافیت است به فتوای مقام معظم رهبری به منع استفاده از سلاح‌های هسته‌ای اشاره کرد و گفت: ما هیچ گاه به دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای نبوده و نیستیم و از نظر اعتقادی استراتژیک و ملاحظات راهبردی به این سمت حرکت نکرده‌ایم و این موضوع را (سلاح‌های هسته‌ای) به ضرر کشور می‌دانیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان اظهار کرد: دشمنان در طول جنگ تحمیلی از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران استفاده کرده‌اند ما قربانی این سلاح‌ها هستیم، ولی هیچ‌گاه از این سلاح‌ها استفاده نکرده‌ایم.

ظریف با بیان این‌که ایران آماده‌ی ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، اضافه کرد: البته اجازه نمی‌دهیم که کسانی که مخالف آژانس هستند و با داشتن سلاح هسته‌ای مخل امنیت در جهان هستند یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی بتوانند اهداف آژانس را به سخره بگیرند.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: ما گفت‌وگوهای زیادی با آژانس داشتیم و سفر اخیر رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به ایران در همین چارچوب صورت می‌گیرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با روند وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و پیگیری‌هایی که در این زمینه از سوی کشورمان انجام شده است، ادامه داد: دولت کره، شرکت‌ها و بانک‌های کره جنوبی موظف هستند که وظایف خود را درارتباط با این موضوع یعنی آزاد سازی پول‌های بلوکه شده ایران انجام دهند. ما این موضوع را از مسیرهای مختلف از جمله مذاکره دنبال می‌کنیم و پیگیری این مساله از مسیرهای حقوقی نیز باز است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه‌ گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در مراسم افتتاح میز خدمت کنسولی به مناسبت هفته دولت گفت: به مناسبت هفته دولت دوستان ما در بخش کنسولی تلاش کردند که میز خدمات کنسولی را گسترش دهند البته این میز کنسولی خدماتش در گذشته فقط در قالب اسناد بود ولی اکنون تمام بخش‌های کنسولی را که بیش از 400 خدمت است در بر می‌گیرد و در همین چارچوب ارباب رجوع بدون این‌که مجبور شود به دفاتر مختلف برای دریافت خدمات کنسولی مراجعه کند به یک میز مراجعه می‌کند.

ظریف اظهار کرد: امیدوارم که این اقدام ما زمینه را برای کمک هرچه بیشتر به ایرانیانی که نیازمند خدمات کنسولی هستند فراهم کند.

وی ادامه داد: در مرحله‌ی بعد این میز خدمت اینترنتی و آنلاین خواهد شد و این باعث می‌شود که حضور فیزیکی شهروندان برای دریافت خدمات کنسولی کمتر شود و زمینه برای راحتی بیشتر امور فراهم شود.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: اگرچه در گذشته برخی از سامانه‌هایمان وجود داشتند که به صورت اینترنتی خدمات به مردم ارائه می‌دادند ولی ما در تلاش هستیم که این روند را گسترش دهیم به خصوص در حوزه‌های کنسولی و ایرانیان خارج از کشور که وزارت امور خارجه ارتباط مستقیمی با مردم دارد و ما می‌خواهیم حداقل مزاحمت برای مردم را با حداکثر ارائه‌ی خدمات فراهم کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا