19 دی:‌ رئیس جمهور با بیان اینکه جایی که دولت مقصر بوده دولت را هم نقد کنید اشکال ندارد،‌ گفت: ضمن اینکه رسانه‌ها مطرح می‌کنند دولت تلاش بیشتری کند و درست هم هست. یک مقدار هم بحث را متوجه رسانه‌ها بکنید که رسانه‌ها هم باید در این زمینه بیشتر تلاش کنند و واقعیت‌ها را برای مردم بیشتر توضیح دهند.

حجت الاسلام حسن روحانی عصر سه‌شنبه در نشست صمیمی با مدیران ارشد رسانه‌های همگانی کشور به سوالات ایشان پاسخ داد.

ادامه پرسش‌های مقام‌های ارشد رسانه‌های همگانی و پاسخ‌های رئیس جمهور به این شرح است:


سوال
خانم نیلوفر قدیری مدیر مسئول روزنامه همشهری: مردم، دولت و شما ماه‌های گذشته دوران بسیار سختی را گذراندیم اتفاقات داخلی، اتفاقات تلخ، تنش‌های اقتصادی، بیماری و البته در منطقه تنش‌های کم‌سابقه و فشارهای آمریکا. اما درست در همین دوران سخت که همه قبول داریم کم‌سابقه بوده، صحبت کردن مستقیم شما با مردم، گویا کمتر شده است.

شما در گذشته هر چند وقت یکبار یا در تلویزیون مستقیم با مردم صحبت می‌کردید یا با خبرنگاران به صورت دوره‌ای جلسات پرسش و پاسخ داشتید اما در این ماه‌های سخت، این حضور و گفتگوی سخت کمتر شده است، چرا این اتفاق افتاده،  دوم اینکه آیا فکر نمی‌کنید اگر این گفتگوی مستقیم و کمی صریح‌تر با مردم انجام می‌شد، فکر نمی‌کنید کمی فشارها به شما کمتر می‌شد.

 

رئیس جمهور: همین‌طور است. اینکه چه شخص من و چه بقیه مقامات دولتی بتوانند با مردم صریح حرف و صحبت کنند و نقطه‌نظرات را برای مردم بیان کنند، حالا هر شکلی بخواهد داشته باشد به صورت کنفرانس مطبوعاتی و صدا و سیما باشد و یا هر شکل دیگری داشته باشد، حتماً می‌تواند مفید باشد.

البته چون چند ماهی است که از اول سال به بعد بیشتر صحبت می‌کنم فکر می‌کنم این صحبت‌های من یک مقداری جایگزین بخش شده است، ولی هر گلی بوی خودش را دارد حتماً همین‌طور است که می‌گویید وجلسه گذاشتن با مطبوعات، صدا و سیما و مستقیم با مردم در موضوعات مختلف صحبت کردن می‌تواند مفید باشد و مردم بیشتر اطلاعات پیدا کنند و اشکالات‌شان رفع شود و در جریان امور قرار بگیرند.

نکته مهمی را که در صحبت اخیر مقام معظم رهبری بیان کردند و فرمودند دولت بیاید به مردم بگوید چه کار کرده و چه کار می‌خواسته بکند یا نتوانسته انجام دهد و با مشکلی روبرو بوده است و حتی ایشان گفتند این مشکل را بیان کنند و یک اجازه مهمی بود که ایشان به ما دادند که ما در هر کجایی که نتوانستیم، بیاییم به مردم بگوییم که این مورد را نتوانستیم دلیل‌اش هم این بوده است.

ممکن است دولت مقصر بوده و یا دیگری هر چه بوده برای مردم توضیح دهیم و تبیین کنیم. خیلی مهم است که مردم بدانند که این دولت خواسته و تلاش کرده است. حالا یک وقتی است که این دولت بی‌توجه است و این دولت نمی‌داند و این دولت برایش مهم نیست و این خیلی خطرناک است که مردم بگویند که فلان چیز گران شده دولت بی‌خبر است، یا اصلاً برای دولت مهم نیست گران شده یا ارزان شده است.

یا بعضی‌جاها به دولت تهمت بزنند که دولت عمداً می‌خواهد ارز گران شود برای اینکه مشکل خودش را رفع کند. این خیلی مهم است که مسئولین و شخص رئیس جمهور که مردم او را انتخاب کردند به عنوان اینکه او خادم مردم باشد، این خدمت را برای مردم تبیین کند که این خدمت را انجام دادند و بدانید. اینجا خواستم و نتوانستم و اینجا تصمیم دارم شما کمک کنید تا من تا آخر این دولت انجام دهم. ان‌شاء الله امیدوارم از فرصت آینده نکته‌ای که شما بیان کردید، بیشتر استفاده کنیم.

سوال مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق: یک نکته کلی را می‌خواهم عرض کنم، منتها آن چیزی که می‌خواهم عرض کنم نافی زحمات دولت شما و شخص شما نیست. شما دولت را طی مقطعی مدیریت کردید که تمام بلایای زمینی و آسمانی نازل شد. فرشته عذاب رفت خدمت باریتعالی گفت آتشفشان دماوند را هم فعال کنم گفت حالا دست نگه دار. می‌خواهم بگویم فقط مانده بود که آتشفشان دماوند در دولت شما فعال شود. شما تلاش خودتان را کردید.

ایران کشوری است که هم در طول تاریخ و هم در عرض جغرافیا از اهمیت وافری برخوردار بوده و هست. ما جزو معدود کشورهایی در جهان هستیم که 15 همسایه داریم که این خودش فرصت مطلوبی برای ما است و منابع غنی انسانی و معدنی و طبیعی که داریم، کمتر کشوری دارد. ما در خیلی از حوزه‌ها در صدر هستیم. اما شرایطی که امروز بر کشور و مردم ما می‌گذرد شرایط مطلوبی نیست. مردم ما خیلی‌هایشان در فقر زندگی می‌کنند و معیشت‌شان دچار مشکل شده است.

سوال روشن من این است که آیا این شرایطی که الان بر کشور و مردم ما حاکم است را مطلوب این مردم می‌دانید یا نه، اگر نه، فکر می کنید چه راهکاری حداقل در این یکسالی که دولت در دست‌تان است و دیگران چه راهکاری را می‌‌شود برای آن اندیشید که مردم از این شرایط بیرون بیایند چون واقعاً شرایط، شرایط مطلوبی نیست.

 

رئیس جمهور: حتماً همانطور که جنابعالی گفتید من قبول دارم. شرایط مطلوب نیست. یعنی مردم می‌خواستند زندگی راحت‌تر و بهتری از لحاظ مادی داشته باشند. از نظر معنوی ان‌شاء الله شرایط ما شرایط خوبی است ولی از لحاظ مادی، مردم می‌خواستند یک زندگی بهتر و راحت‌تری داشته باشند. دغدغه مردم کمتر باشد، مردم نسبت به آینده کشورشان، نظام‌شان کاملاً اطمینان داشته باشند.

 یعنی نکته‌ای که بیان شد و گفتند، گاهی تغییراتی که دولت می‌دهد بی‌ثباتی درست می‌کند و من گفتم بالاتر از این هم از دولت و مجلس وجود دارد، اینکه یک وقتی خدایی ناکرده مردم نسبت به آینده تزلزل فکری پیدا کنند. که البته یک همچین چیزی امروز نیست و ان‌شاء الله نخواهد بود.

اینکه چرا اینچنین شده، روشن است ما از این 42 سال، 8 سال در جنگ بودیم و حداقل 12 سال در تحریم هستیم. این حداقل‌اش است. در تحریم بودیم و الان هم در یک شرایط تحریم بی‌سابقه هستیم. این ظاهر آن.

اینکه کسی بگوید یک کاری می‌شد بکنید که جنگ نشود، یک کاری می‌شد جنگ زودتر تمام شود، کشور تحریم نشود، زودتر تحریم تمام شود یا الان شما کاری می‌توانید بکنید. به نظر من یک بحث مفصلی دارد و سر جای خودش باید بحث شود اما آنچه می‌توانم بگویم اینکه این دولت هم برای ایجاد امنیت در جامعه و کشور و هم برای اینکه تحریم را به عنوان یک معضلی که بالاسر مردم بوده  لااقل یک بار به طور کامل شکسته است، بار دوم هم یک دولت عجیب و غریبی در ایالات متحده روی کار آمده که اصلاً همه کارهایش عجیب و غریب است و همه پیمان‌ها را زیر پا گذاشته و این را هم زیر پا گذاشته است، شما شرایط ما را در 93 ببینید تا پایان 96، سال 97 هم که وارد این تحریم شدید شدیم.

93 الی 96 ، این 4 سال آمار را ببینید چه از لحاظ تورمی، چه از لحاظ رشد اقتصادی، روحیه مردم، نشاط مردم، تحولات بزرگ اقتصادی که رخ داده، شما نگاه کنید در این 4 سال ما چه حالتی داشتیم و این 3 سال با این مشکلات عظیم، هدف این بوده که ما را به زانو دربیاورند و نتوانستند. این برجامی که در این مدت 3 سال هم پای راست آن را شکاندند و هم پای چپ‌اش را و با عصای زیر بغل راه می‌رود و در عین حال مقابله می‌کند در برابر آمریکا.

با دو عصاست ولی در برابر َآمریکا مقابله می‌کند و ایستاده و چند جا آمریکا را از لحاظ سیاسی شکست داده است و باز هم در این پیشنهاد اخیر آمریکا امیدواری بسیاری داریم که آمریکا شکست حتمی بخورد.

در این شرایط می‌بینیم که با چه مشکل جدیدی مواجه شدیم و باید چه کار کنیم اما در عین حال این نکته را هم شما رسانه‌ها تبیین کنید  یعنی آنجایی که می‌گویید مردم در مشکل هستند و درست هم می‌گویید، آنجایی که می‌گویید مردم باید زندگی بهتری داشته باشند که درست است، علل را هم بتوانید بیان کنید و توضیح دهید خیلی خوب است.

جایی هم که دولت مقصر بوده دولت را هم نقد کنید اشکال ندارد، اما در عین حال بگوییم دولت در حد توانش حقوق متوسط را یک چیزی حدود 5 الی 6 برابر کرده است.حداقل حقوق 9.9 دهم برابر شده است. حداقل مستمری افراد مستضعف جامعه‌ که مستمری دریافت می‌کنند، 5.9 دهم افزایش پیدا کرده است. حقوق فرهنگیان ما به طور متوسط 4.8 نزدیک 5 برابر افزایش پیدا کرده است.

از این‌طرف هم بگوییم، کاری که دولت انجام داده، چقدر روستایی بوده با برق، آب در این 7 سال. وضع آموزش و بهداشت چه شده است. در عین حال آن حرف شما وارد است که همه اینها را برای مردم توضیح دهیم آنها می‌گویند که شرایط بهتر از این می‌خواستیم و حق با آنهاست.

یک مقدار هم آن نکته‌ای است که در صحبت اولیه‌ام خدمت شما عرض کردم و آن اینکه در هر انتخاباتی بخاطر رقابت‌ها انتظارات را بالا ببریم اینقدر انتظارات را بالا می‌بریم که دولت بعدی که سر کار بیاید و هر کاری کند با آن انتظاراتی که بالا بردیم فاصله داریم. پس بنابراین می‌گویند این دولت نتوانست بنا بود این کار ها را بکند نتوانست. یا خود آن طرف ادعا کرده، آنی که موفق شده در انتخابات ادعا کرده که من این کار را می‌کنم و آن کار را می‌کنم و یا رقیب‌اش گفته اگر آمدیم این کار را می‌کنیم در مجموع دو طرف گفتند انتظارات بالا رفته و افزایش پیدا کرده است.

خواهش می‌کنم ضمن اینکه شما متوجه دولت می‌کنید که دولت تلاش بیشتری کند و درست هم هست. یک مقدار هم بحث را متوجه رسانه‌ها بکنید که رسانه‌ها هم باید در این زمینه بیشتر تلاش کنند و واقعیت‌ها را برای مردم بیشتر توضیح دهند.

 در پایان می‌خواهم از همه دوستانی که در این جلسه خدمت‌شان بودیم تشکر کنم و یکبار دیگر خدا قوت به همه شما بگویم بخاطر کاری که در این چند ماه در مسأله کرونا انجام دادید و کاری که تا پایان امسال برای جهش تولید انجام می‌دهید که بسیار مهم است. نزدیکی و رفاقت بیشتر بین رسانه‌ها و دولت ایجاد شده که ان‌شاء الله این رفاقت تا پایان دولت باقی بماند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

  • نویسنده :
  • منبع :