19 دی: کاخ الیزه روز چهارشنبه از برنامه سفر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به لبنان در اول ماه سپتامبر (۱۱ شهریور) خبر داد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه این دومین سفر مکرون به لبنان از زمان وقوع انفجار مهیب ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ بیروت است. مکرون در سفر اخیر خود به لبنان، اعلام کرده بود در ماه سپتامبر نیز به این کشور سفر خواهد کرد.

فرانسه و لبنان با توجه به پیشینه تاریخی در یک قرن گذشته دارای روابط گسترده ای هستند.

رئیس جمهوری فرانسه در سفر ۱۶ مرداد خود به بیروت ضمن بازدید از مناطق آسیب دیده در بندر بیروت با مردم لبنان اعلام همبستگی و تاکید کرد که برای حمایت از ملت لبنان در اینجا هستم و کمک‌ها مستقیما در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد که از عصر امروز (پنجشنبه) ابتکار عمل سیاسی جدیدی آغاز خواهد شد و سلطنت مفسدان به پایان رسیده و این انفجار شروع یک دوره جدید براساس اصلاحات و تغییر نظام و پایان دادن به گسست‌ها است.

مکرون اضافه کرد که کمک‌های بین‌المللی با نظارت سازمان ملل متحد و مستقیما در اختیار مردم و سازمان‌های غیر دولتی قرار داده می‌شود.

این اظهارات مکرون با واکنش برخی شخصیت های و کارشناسان سیاسی لبنان مواجه شد و آن را نشانه وجود روحیه استعماری فرانسه نسبت به لبنان با وجود گذشت چند دهه از پایان دوران گذشته تلقی کردند.

عصر سه‌شنبه ۱۴ مرداد ماه در پی وقوع آتش‌سوزی و انفجار مهیب در یکی از انبارهای مواد آتش‌زا در بندر بیروت ۱۷۷ نفر کشته و بیش از ۶ هزار نفر زخمی شدند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا