19 دی: سخنگوی «جوسپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد که برجام، عنصری کلیدی در ساختار جهانی عدم اشاعه هسته‌ای است و اروپا همچنان به اجرای این توافق متعهد می‌ماند.

«پیتر استانو» در مصاحبه‌ای با تارنمای «اروپای جدید» گفت: توافق هسته‌ای با ایران که به اتفاق آرا به تأیید اعضای شورای امنیت سازمان ملل رسید، عنصری کلیدی در ساختار جهانی عدم اشاعه هسته‌ای است و به امنیت منطقه، اروپا و ورای آن کمک کرده است. اتحادیه اروپا در راستای احترام به توافق‌های بین‌المللی و امنیت مشترک بین‌المللی به اجرای برجام متعهد می‌ماند.

به گزارش ایرنا، وی افزود: بر اساس برجام، کمیسیون مشترک همچنان مجمعی برای گفت‌ وگو و پرداختن به همه مسائل است که مایه نگرانی است.

استانو یادآور شد که کمیسیون مشترک برجام، اول سپتامبر (یازدهم شهریور) در وین، پایتخت اتریش تشکیل جلسه خواهد داد و «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جانب بورل، ریاست آن را برعهده خواهد داشت.

پس از آنکه قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل شکست خورد، «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده در دیدار با رییس دوره‌ای شورای امنیت خواستار بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شد.

سه کشور اروپایی عضو برجام با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که از اقدام آمریکا برای به کارگیری مکانیسم ماشه علیه ایران حمایت نمی کنند.

بورل نیز تصریح کرد: همان‌گونه که بارها اعلام کردم، آمریکا به طور یکجانبه به مشارکت خود در برجام در تاریخ ۸ «می» ۲۰۱۸ خاتمه داد و متعاقباً در هیچ‌ یک از فعالیت‌های مرتبط با این توافق شرکت نکرد. بنابراین، این کشور نمی‌تواند در کسوت طرف برجام از مکانیسم ماشه در قطعنامه ۲۲۳۱ استفاده کند.

  • نویسنده :
  • منبع :