19 دی: سفیر جمهوری اسلامی با بیان اینکه موضوع غرامت سقوط هواپیمای اوکراینی در دور دوم مذاکرات در تهران بحث خواهد شد، گفت: ایران ۱۸ تا ۲۱ اکتبر (۲۷ تا ۳۰ مهر) را برای دور بعدی مذاکرات به طرف اوکراینی پیشنهاد داده و منتظر پاسخ کی‌یف است.

منوچهر مرادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف در گفت‌وگویی با آژانس ملی اطلاع رسانی اوکراین (اوکراینفورم) با اشاره به سقوط هواپیمای اوکراینی عنوان کرد: گرچه ماه‌ها از این حادثه گذشته، ولی تلخی آن هنوز برای ما ادامه دارد و من هر زمانی به این موضوع فکر می‌کنم بسیار ناراحت می‌شوم. مایلم از این فرصت استفاده کنم و مجددا به بستگان و دوستان قربانیان حادثه تسلیت بگویم و آرزو می‌کنم هیچگاه شاهد تکرار چنین اتفاقات تلخی در تاریخ دو کشور و هیچ جای دنیا نباشیم. من این موضوع را در یکی از مصاحبه‌های قبل گفتم که شاید هیچ کس به اندازه شخص من درد و غم بستگان قربانیان را درک نکند زیرا نظیر چنین حادثه‌ای برای من اتفاق افتاده است. من همسر و پسر شش ساله‌ام را در یک حادثه هوایی مشابه در مارس ۱۹۹۲ بر فراز منطقه ناگورنو قره باغ از دست دادم. در آن حادثه نه کسی مسئولیت را قبول کرد و نه مقصری شناسایی شد و نه تا امروز غرامتی پرداخت گردید. به همین دلیل بعد از حادثه بسیار مایل بودم شخصا به دیدار بستگان قربانیان حادثه هواپیمای اوکراینی رفته و از صمیم قلب به بازماندگان تسلیت بگویم، ولی متاسفانه شرکت مائو این امکان را برای من فراهم نکرد.

مرادی با اشاره به مذاکرات اخیر بین ایران و اوکراین درباره سقوط هواپیما خاطرنشان کرد: خوشبختانه مذاکرات اخیر ایران و اوکراین در کی‌یف به بهترین شکل برگزار شد. ما مذاکرات جدی، سازنده و شفافی با طرف اوکراینی داشتیم که ۱۱ ساعت طول کشید. در این مدت تمام موضوعات و مسائل مربوط به حادثه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. هیأت ایرانی ترکیبی کامل و جامع متشکل از تمامی‌بخش‌های فنی، قضایی، حقوقی و سیاسی بود و هر کدام با همتایان اوکراینی خود ارتباط برقرار کردند. علاوه بر این، یک ملاقات جداگانه بین دادستان نظامی تهران -که معمولا سفر نمی‌کنند و به درخواست رئیس هیأت ایرانی هیأت را همراهی کردند - با آقای «گندوز مامدوف» معاون دادستان کل اوکراین برگزار شد.

سفیر ایران در کی‌یف ادامه داد: بر اساس توافق انجام شده قرار است دور بعدی مذاکرات در ماه اکتبر در تهران برگزار شود. طرف ایرانی چند روز پیش یادداشتی را به سفارت اوکراین در تهران تسلیم کرده و روزهای ۱۸ تا ۲۱ اکتبر (۲۷ تا ۳۰ مهر ماه) را برای دور بعدی مذاکرات پیشنهاد کرده است. دو روز اول جلسات کارشناسی کمیته‌ها است و دو روز بعد معاونان وزرای خارجه دو کشور نتایج جلسات کارشناسی را مورد بحث قرار خواهند داد. منتظر پاسخ طرف اوکراینی در خصوص زمان پیشنهادی هستیم.

مرادی بیان کرد: در مجموع، ارزیابی من از دور نخست مذاکرات بسیار مثبت بوده و به عقیده من فراتر از انتظار ما بود؛ به همین دلیل به دور دوم مذاکرات نیز بسیار خوشبین هستیم و اطمینان دارم با حسن نیت طرفین به نتایج بسیار خوبی خواهیم رسید.

  • نویسنده :
  • منبع : فارس