19 دی: رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در واکنش به صحبتهای کارشناس یک برنامه تلویزیونی در رابطه با ادعای مضرات استفاده از شیر برای پوکی استخوان نوشت: اگر از لُپ لُپ هم کارشناس استخراج و دعوت کنیم، این همه گاف و قصه و غصه پیاپی بیرون نمیاد!

کیانوش جهانپور در واکنش به صحبتهای کارشناس یک برنامه تلویزیونی در رابطه با ادعای مضرات استفاده از شیر برای پوکی استخوان، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «اگر بیش از ۱۵۶ شبکه رادیو و تلویزیونی داشته باشیم و در تامین برنامه و تولید محتوا بمانیم چنین میشود! اگر از لُپ لُپ هم کارشناس استخراج و دعوت کنیم، این همه گاف و قصه و غصه پیاپی بیرون نمیاد! اگر شبکه قرآن لطف کند و کارشناس طب نیاورد، باور کنید زمین و زمان بهم نخواهد ریخت!»

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت همچنین در رشته توئیتی دیگر در این رابطه نوشت: «طب، علمی تجربی و مبتنی بر شواهد روشمند است که در قرون متمادی فراهم آمده، در این میان داعیه طب اسلامی و امثالهم، مغالطه انتساب به منابع مقدس است تا مدعی خود را از محک آزمون و تجربه برهاند، آیات و روایات متضمن نکات بهداشتی را نمی‌توان یک دستگاه تشخیصی درمانی طبی دانست.

شارع نیز ادعای بنای آن را نداشته است، اما تناقضات این ادعاها با متون دینی، خود حکایت دیگریست که از جمله در مورد شیر و لبنیات قابل توجه است: برخلاف داعیه داران طب اسلامی از آیات قرآن و روایات استفاده می شود که شیر از نعمتهای الهی است: «و لکم فیها منافع و مشارب افلا یشکرون» «و برای شما در چارپایان سودها و نوشیدنیهایی (شیر) است، آیا شکر نمی گذارند؟» در آیه دیگری: «و إنّ لکم فی الأنعام لعبرة نسقیکم مما فی بطونها و لکم فیها منافع کثیرة و منها تأکلون» «و برای شما در چارپایان عبرتی است: از شیری که در شکمهای آنهاست به شما می‌نوشانیم... و در آنها برای شما سودهای فراوان است و از آنها می خورید.» و چنین است که در شبکه قرآن که حداقل باید مروج تعالیم قرآنی باشد بدون تصحیح و پوزش چنین خلاف صریحی، همزمان علیه نص قرآنی و یافته های علمی ترویج میشود و چه بسا عده ای را هم مسحور خود بگرداند. فاین تذهبون؟

حتی در روایات متعددی، شیر، غذای پیامبر اسلام عنوان شده است. ابن قولویه قمی ـ ره ـ در کامل الزیارات می نویسد: «اللبن طعام رسول اللّه ص » «شیر غذای پیامبر خداست.» حتی دعاهای پیامبر به هنگام نوشیدن شیر در مقایسه با زمان خوردن دیگر غذاها را نشانگر اهمیت شیر و قدر گرانِ آن گفته اند:

در روایتی از امیرمؤمنان ع نقل شده: «جرعه، جرعه نوشیدنِ شیر(فراوان نوشیدن شیر) شفای هرمرضی است به جز مرگ.» از امام صادق ع نقل شده، پیامبر فرمود: «اگر چیزی می توانست انسان را از مرگ برهاند، تلبینه بود، پرسیدند: تلبینه چیست؟ سه بار فرمود: نوشیدن شیر جرعه جرعه(مداوم نوشیدنِ شیر)»

در روایت سکونی به نقل از امام صادق و ایشان از امیرمؤمنان علی بن ابی طالب ـ ع ـ در این باره می خوانیم: «قال علی علیه السلام ... و ألبانها دواء ... .» «علی علیه السلام فرمود شیر گاو دواست.» در روایت دیگری از آن حضرت نقل شده است: «لبن البقر شفاء.» «شیر گاو شفاست.»

حتی طبق روایات، شیر نوشیدنی ای است که استخوانها را مستحکم میکند. ابوالحسن اصفهانی می گوید نزد امام صادق علیه السلام بودم؛ مردی به آن حضرت عرض کرد من احساس ضعف می کنم؟ فرمود: «بر تو باد به نوشیدن شیر؛ زیرا شیر گوشت بدن را می افزاید و استخوانها را محکم می سازد.»

« رسول اللّه ص: انه قال فی حدیثٍ "و سید الأشربة اللبن".» «پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: شیر سرور نوشیدنیهاست.»

«قال صلی الله علیه و آله : شرب اللبن من الأیمان.» «پیامبر خدا ص فرمود: نوشیدن شیر از ایمان است.»

«و قال صلی الله علیه و آله : لیس یجزی ء مکان الطعام و الشراب إلاّ اللبن.» «پیامبر خدا ص فرمود: هیچ چیزی جز شیر نمی تواند هم جای خوردنی و هم جای نوشیدنی را بگیرد.»

« ابی عبدالله علیه السلام قال: اللّبن من طعام المرسلین.» «امام صادق علیه السلام فرمود: شیر طعام رسولان الهی است.»

شبکه قرآن در چه زمینه ای فعالیت داره؟ بعد نسبت این طب سنتی با اون طب اسلامی چیه؟ چرا اینها رو بهم می چسبانند در این تناقضات برای اهل بصیرت نشانه های آشکاریست.»

  • نویسنده :
  • منبع :