۱۹ دی: یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران بهترین کشور در دنیا برای کسب درآمد است، گفت: در هیچ جای دنیا مانند ایران با زحمت کم نمی‌توان صاحب درآمدهای سرشار و کلان شد.

محمد علیپور در گفت‌وگو با خبرنگار ۱۹ دی در مورد وضعیت اقتصادی کشور، اظهار داشت: سوداگری در ایران سود کلانی دارد و عده‌ای دنبال سودهای کم زحمت و بدون کار تولیدی و بدون ارائه خدمات هستند.

وی گفت:‌ نقدینگی زیاد و نبود فرهنگ کار و تلاش در ایران بازارهای سکه، خودرو، بورس و مسکن را تحت تأثیر منفی قرار داده است.

فراز و فرودهای اقتصادی ایران بر پایه استدلال منطقی نیست

منتخب مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی مردم بدون توجه به توصیه کارشناسان وارد این بازارها می‌شوند قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و فراز و فرودها بر پایه استدلال منطقی نیست و در این بازار عده‌ای صاحب سودهای کلان و بسیاری هم متضرر شدند که همه آنان در نابسامانی وضعیت اقتصادی دخیل هستند.

وی گفت: قوه مجریه کوتاهی‌هایی در زمینه کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها که وظیفه نظارتی دولت است دارد و وضعیت اقتصادی خوب نیست اما یک اشکال در سیستم اقتصادی کشور ما این است که همه مردم در هر قشر و منصبی تاجر شده‌اند.

 

نقدینگی مانند سیلی بازارهای اقتصادی را تخریب می‌کند

علیپور در ادامه گفت:‌ به دلیل نبود ثبات اقتصادی در کشور، مردم نمی‌دانند در چه بخشی سرمایه‌گذاری و تولید کنند لذا نقدینگی‌شان را در بازارهای مختلف می‌برند.

وی ادامه داد: این نقدینگی بیش از حد در جامعه، تبدیل به اقتصاد مولد پایدار نشده و مانند سیلی در هر بازاری که می‌رود آن را تخریب می‌کند.

دولت با استفاده از نقدینگی مردم به اقتصاد سامان دهد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از راهکارها برای ساماندهی به وضعیت اقتصادی این است که دولت با بهره‌گیری از همکاری و نقدینگی مردم به اقتصاد ثبات ببخشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بی‌ثباتی اقتصادی سبب مهاجرت سرمایه‌داران نمی‌شود؟ گفت: نه؛ این امر خوب نیست اما اگر کسی بخواهد توسط نقدینگی خود بدون کار و تلاش کسب درآمد کند، هیچ جای دنیا بهتر از ایران نیست.

علیپور با بیان اینکه ایران بهترین کشور در دنیا برای کسب درآمد، بخصوص برای افراد کار بلد است، گفت: زمانی ثروتمندان تحت تأثیر تبلیغ و تشویق، به کشورهای مختلف مانند ترکیه، دبی و کشورهای اروپایی رفتند اما متوجه شدند که در هیچ جای دنیا مانند ایران با زحمت کم نمی‌توانند صاحب درآمدهای سرشار و کلان شوند.

اقتصاد ایران بی حساب و کتاب است

وی گفت: اقتصاد در همه جای دنیا حساب و کتاب دارد؛ در سایر کشورها هر کار اقتصادی، مالیات‌های مناسب با آن و نظارت و کنترل دارد اما نفت در ایران سبب شده که در بحث مالیات و خرید و فروش سخت گیری‌های لازم را در ایران نداریم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیستم اقتصادی در ایران آزادی بیش از حد در فعالیت‌های اقتصادی دارد، افزود: این سیستم اقتصادی به علاوه بی‌ثباتی‌ها، افزایش قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ملی در کشور سبب شده که ثروتمند، ثروتمندتر و فقیر، فقیرتر شود.

  • نویسنده :
  • منبع :