روزنامه خراسان مدعی شد با توجه به «اظهارنظر» مطرح شده در «فضای مجازی» صداوسیما بابت پخش هر قسمت از سریال پایتخت مبلغی در حدود ۱۹ میلیارد تومان درآمد داشته است!

روزنامه خراسان نوشت: جمعه‌شب آخرین قسمت فصل ششم سریال «پایتخت» هم روی آنتن رفت تا این سریال به طور موقت به پایان برسد و تصویربرداری دو قسمت اصلی پایانی، به زمانی موکول شود که خطر شیوع ویروس کرونا کمتر شود. «پایتخت ۶» هم مانند فصل گذشته حاشیه‌های مختلفی داشت و انتقاداتی نیز به کیفیت سریال وارد بود، اما امسال به دلیل غیبت زنده‌یاد خشایار الوند، نتیجه کار بیشتر زیر ذره‌بین رفته بود. به بهانه پخش آخرین قسمت این مجموعه، نگاهی به حاشیه و متن سریال داشته‌ایم.

 

تغییر ویژگی‌های کاراکتر‌ها 

یکی از تغییرات فصل جدید، تغییر ویژگی‌های شخصیتی کاراکتر‌های قصه بود. این تغییرات درباره کاراکتر‌های «بهتاش»، «ارسطو» و «رحمت»، با توجه به پیش زمینه‌ای که از آن‌ها داشتیم، دور از انتظار نبود، اما تغییرات مربوط به «نقی» و «هما» عجیب به نظر می‌رسید. «نقی» نسبت به گذشته بسیار فرصت‌طلب‌تر شده بود و حتی در بدترین شرایط هم به «بهبود» رحم نمی‌کرد یا «هما» که معمولا رفتار‌های منطقی و عاقلانه‌تری نسبت به بقیه داشت، واکنش‌های بسیار عجیبی به دیده شدن «بهبود» با یک زن و ارتباط «ارسطو» با «طاهره» نشان می‌داد. حذف کاراکتر «بابا پنجعلی» در قصه کارکرد مهمی داشت، اما بازگشت «بهبود» بی‌تاثیرتر از آن چیزی بود که فکر می‌کردیم.

 

ممیزی‌های «پایتخت ۶»

بعد از پخش چند قسمت ابتدایی سریال، بازیگران آن مانند بهرام افشاری، احمد مهران‌فر و محسن تنابنده با انتشار پست‌هایی در اینستاگرام به ممیزی سریال اعتراض کردند و حتی مهران‌فر در انتقاد به این مسئله، تصویری را از فیلم نامه سریال و دیالوگ‌هایی که در یکی از سکانس‌ها حذف شده بود، منتشر کرد. در شمار زیادی از سکانس‌ها نیز، از لب‌خوانی بازیگران مشخص بود، دیالوگ تغییر کرده و صداگذاری دوباره روی آن انجام شده است. البته سیروس مقدم در واکنش متفاوتی به ممیزی سریال گفت که تعدیل و اصلاح مواردی را که ممکن است سوء برداشت یا حساسیت ایجاد کند، ممیزی نمی‎داند.

 

اعتراضات مخاطبان 

«پایتخت ۶» از نظر محتوا هم مورد انتقاد مخاطبان و کاربران فضای مجازی بود. تعدادی از مخاطبان نشان دادن بعضی صحنه‌ها در سریال را، نامناسب و قبح‌شکنی دانستند. بعضی از مواردی که بازخورد منفی در میان مخاطبان داشت، رفتار‌های خودسرانه «سارا» و «نیکا»، بی‌احترامی‌های «بهتاش» به والدین خود و بزرگ تر‌ها و بدآموزی‌های سریال در این زمینه بود. المیرا شریفی‌مقدم گوینده خبر نیز از سکانسی که «هما» بیرون از سازمان صداوسیما چند ساعت قبل، اخباری را که قرار بود اعلام کند در دست داشت، به عنوان «شوخی ناممکن» یاد کرد.

 

گاف‌های عجیب سریال 

یکی دیگر از مسائلی که برای «پایتخت ۶»، حاشیه‌هایی ایجاد کرد، گاف‌های عجیب سریال بود که از چشم مخاطبان دور نماند. مثلا در سکانسی که «ارسطو» از زندان آزاد شد، مهر آزادی کف دست او زده شد، اما وقتی از زندان بیرون آمد، اثری از آن روی دستش دیده نمی‌شد یا در قسمتی که بحران اصلی قطعی آب بود، «فهیمه» شیر آب را باز کرد و صورت خود را شست. بازیگر نقش «جمیله» هم در فصل اول سریال نقش همسر برادر «هما» را بازی کرده بود و این بار نقش همسر «تقی» را ایفا می‌کرد. دیده شدن عوامل سریال در دو سکانس آن هم از گاف‌های «پایتخت» بود.

 

اشاره‌ها به سینمای قبل از انقلاب 

در فصل ششم «پایتخت» اشاره‌هایی هم به فیلم‌های سینمایی قبل از انقلاب، دیده می‌شد. مثلا در سکانس آزادی «ارسطو» از زندان، موسیقی فیلم «قیصر» به گوش می‌رسید و در سکانس پایانی قسمت آخر سریال هم، «رحمت» با اشاره به موتورش، از همسر خود سؤالی می‌کند که اشاره‌ای به یک دیالوگ غیراخلاقی در فیلمی محصول سال‌های پیش از انقلاب اسلامی داشت. این موضوع نیز جنجال‌هایی در فضای مجازی به راه انداخت.

 

درآمد میلیاردی از آگهی‌های «پایتخت» 

پخش آگهی بین سریال هم حاشیه‌هایی را به دنبال داشت. طبق اظهارنظری که در فضای مجازی منتشر شد، تعرفه تبلیغات برای سریال پرمخاطبی مانند «پایتخت» در سال ۹۸، ثانیه‌ای ۱۱ میلیون تومان اعلام شد، با فرض ۵۰ درصد بیشتر این تعرفه در سال جدید، مبلغ هر ثانیه آگهی ۱۵ میلیون خواهد بود، میزان ۱۲۵۱ ثانیه آگهی در یکی از قسمت‌های سریال ضرب در این تعرفه نشان می‌دهد که صداوسیما از آگهی یک قسمت از این مجموعه تقریبا ۱۹ میلیارد درآمد داشته است! پخش دوبار آگهی در طول سریال مورد اعتراض شدید مخاطبان قرار گرفت. همه این‌ها به علاوه هزینه سریال که گفته شد برای این فصل، ۲۳ میلیارد تومان بوده، انتقاد‌ها را از فصل ششم «پایتخت» بیشتر کرد.

  • نویسنده :
  • منبع : روزنامه خراسان