19 دی: مطمئن باشید که اگر این طرح‌های اصلاحی قوانین انتخاباتی به تصویب برسد، قطعا ما به نتایج خوبی دست پیدا نخواهیم کرد و عملا یاس و ناامیدی را در کشور تشدید کرده‌ایم.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با انتقاد از مفاد طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: مجلس امروز نتیجه همان محدودیت‌هاست و نمایندگان با استفاده از همین فرصت امروز در جایگاه تقنین و نمایندگی قرار گرفتند. بنابراین من فکر می‌کنم که شاید آنان بخواهند از این طریق الطاف شورای نگهبان را پاسخ بگویند و چه بسا با افزایش اختیارات مترصد الطاف بیشتری از جانب شورای نگهبان هستند.

محمدجواد حق‌شناس عضو حزب اعتمادملی در گفت‌وگو با «انتخاب» در پاسخ به این پرسش که طرح‌های پیشنهادی مجلس برای اصلاحات قوانین انتخاباتی، چقدر در ارتقای سطح کیفی ادوار آتی انتخابات موثر است، گفت: متاسفانه با روندی که شکل گرفته و همین‌طور مجلسی که این امر را پیگیری می‌کند، من خیلی انتظار و امید به حل چالش‌ها و مشکلات انتخابات ندارم.

این عضو شورای شهر ادامه داد: روندی که شکل گرفته رفته رفته از مسیری که قرار بود مبتنی بر مشارکت حداکثری و ایجاد آینده امیدوارکننده و پیشرو باشد، فاصله می‌گیرد. متاسفانه روندی ادامه پیدا کرده است که به مرور امید مردم را دچار یاس می‌کند. این وضعیت به شدت نگران‌کننده است و باید راهی برای حل آن چاره شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با اشاره به ادوار انتخاباتی گذشته، گفت: اینکه شورای محترم نگهبان در انتخاباتی مانند مجلس تعداد زیادی از افراد شناخته شده و باسابقه بین مردم و نخبگان سیاسی و فرهنگی و اجتماعی را ردصلاحیت می‌کند، نتیجه‌ای جز یاس اجتماعی ندارد.

این عضو شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به این پرسش که طرح نمایندگان مجلس برای افزایش اختیارات شورای نگهبان در ادوار انتخاباتی آینده از طریق ابزاری مانند برگزاری آزمون و بررسی برنامه‌ها و مشاوران پیشنهادی، چقدر در ارتقای کیفیت انتخابات موثر خواهد بود، تصریح کرد: مجلس امروز نتیجه همان محدودیت‌هایی است که شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌ها اعمال کرد.

وی افزود: مجلس امروز نتیجه همان محدودیت‌هاست و برخی نمایندگان با استفاده از همین فرصت امروز در جایگاه تقنین و نمایندگی قرار گرفتند. بنابراین من فکر می‌کنم که شاید برخی از آنان بخواهند از این طریق، الطاف شورای نگهبان را پاسخ بگویند و چه بسا به همین سطح از الطاف شورای نگهبان قانع نبوده و با افزایش اختیارات مترصد الطاف بیشتری از جانب شورای نگهبان هستند.

حق‌شناس در پاسخ به این پرسش که مهمترین چالش و مساله ادوار انتخاباتی چیست، اظهار کرد: محدودیت‌هایی که شورای نگهبان از طریق نظارت استصوابی ایجاد کرده با ذات قانون اساسی و آرمان‌های امام(ره) که مدام بر مشارکت و حضور حداکثری مردم تاکید داشتند، فاصله دارد و متاسفانه رفته رفته دایره حضور مردم به مرور زمان تنگ و تنگ‌تر می‌شود.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل برجستگی‌ و توانمندی امام(ره) تکیه بر حضور حداکثری مردم بود. یادمان نرود که همین مردم با رای استثنایی 98 درصدی از نظام جمهوری اسلامی حمایت کردند. یادمان نرود که نتایج پرشور انتخاباتی در ادوار مختلف همیشه پاسخ محکمی برای دشمنان نظام جمهوری اسلامی بوده است. یادمان باشد که روند کنونی تمام این فرصت‌ها را تهدید می‌کند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه روندهای کنونی عملا در حال چرخش از نقطه قوت نظام یعنی حمایت و اعتماد مردم است، تصریح کرد: امروز تمام عزم و اراده مردم در یک گروه 12 نفره (شورای نگهبان) و به صورت خاص بین 6 نفر خلاصه شده و در این میان 2 نفر به عنوان دبیر و سخنگو خودشان را نماینده قانون اساسی و مردم تلقی می‌کنند. چنین دیدگاهی قطعا با آرمان‌های امام(ره) و قانون اساسی فاصله دارد.

وی در پایان تاکید کرد: مطمئن باشید که اگر این طرح‌های اصلاحی قوانین انتخاباتی به تصویب برسد، قطعا ما به نتایج خوبی دست پیدا نخواهیم کرد و عملا یاس و ناامیدی را در کشور تشدید کرده‌ایم.

  • نویسنده :
  • منبع :