19 دی: منابع آگاه اعلام کردند: محموله های سوخت توقیف شده منتسب به ایران در راه رسیدن به تگزاس هستند.

رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت محموله ای که ماه پیش آمریکا توقیف و آن را منتسب به ایران معرفی کرد، اکنون با دو نفتکش طی چند روز آینده به تگزاس می رسد و این بخشی از تلاش های واشنگتن برای ایجاد اختلال در تجارت میان کاراکاس و تهران است.

وزارت دادگستری آمریکا در ماه آگوست اعلام کرد 1.12 میلیون بشکه بنزین ایران به مقصد ونزوئلا را، توقیف کرده است.

به گفته این منابع، انتظار می رود، نخستین محموله سوخت با نفتکشی با پرچم لیبریا و با نام «یوروفورس» طی 24 ساعت آینده به تگزاس برسد. بر اساس آمارهای ریفینیتیو ایکون، مقصد این نفتکش بندر گالوستون در خلیج آمریکا اعلام شده است.

آمارهای ریفینیتیو ایکون نشان داد محموله دوم در نفتکشی با پرچم سنگاپور و با نام «مارسک پراگرس» در 19 سپتامبر به بندر هیوستون خواهد رسید.

این منابع گفتند شرکای خارجی آمریکا که نامشان فاش نشده است، به انتقال محموله های 4 نفتکش توقیف شده به دو کشتی تحت مجوزهای خاص آمریکا برای ورود به آب های این کشور کمک کرده اند.

بر اساس آمارهای ایکون، «مارسک پراگرس» در اواخر ماه جولای از طریق انتقال کشتی به کشتی در خارج از بندر ماداگاسکار بارگیری کرده است و «یوروفورس» سیستم های رهیابی خود را در ماه جولای پس از حرکت در نزدیکی بندر فجیره در امارات روشن کرده است. این نفتکش در ابتدا مقصد خود را ترینیداد و بعد جامائیکا و اکنون گالوستون اعلام کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا قصد دارد این محموله سوخت را به مزایده گذاشته و درآمد حاصل از آن را به افرادی که ادعا می شود از قربانیان تروریسم هستند، اختصاص دهد.

به گزارش فارس، این درحالی است که مالکان اماراتی و عمانی 4 محموله سوخت منتسب به ایران که ماه گذشته توسط مقامات آمریکایی مصادره شد، با شکایت به دادگاه نسبت به کنترل این محموله‌ها ادعای حق کرده اند.

دادگاه منطقه‌ای کلمبیا اعلام کرده است شرکت بین المللی «مبین امارات» خود را مالک محموله های نفتکش های «بلا» و «برینگ» اعلام کرده است. شرکت «عمان فیول» مستقر در انگلیس نیز اعلام کرد محموله های داخل نفتکش های «پاندی» و «لونا» به این شرکت تعلق داشته است. شرکت «سوهار فیول» عمان نیز مالکیت بخشی از محموله داخل نفتکش لونا را قبول کرده است.

بنا بر درخواست این شرکت ها از دادگاه، « شرکت های مدعی مبین، عمان فیول و سوهار فیول در این قراردادها سهم مالی دارند و مالکیت و کنترل این محموله ها حق بدیهی آنهاست.»

همچنین ایران نیز ارتباط خود با این محموله ها راتکذیب و محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در این رابطه گفته بود، کشتی‌ها و پرچم آن برای ما نیست.

وی افزود: محموله این کشتی‌ها فروخته شده و پول آن هم گرفته شده است. به هر صورت نفت در آب‌های بین‌المللی و درجاهای مختلف در حال خرید و فروش است، اما این که ممکن است سوخت ایران باشد ما سوختی که می فروشیم و پول آن را می گیریم دنبال نمی‌کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع : فارس