19 دی: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه باید سهمیه فاضلاب در اختیار شهرداری قم قرار گیرد، گفت: در برخی موارد از آب شربی که با هزینه زیاد به قم می‌رسد برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود.

به گزارش 19 دی، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در ششمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم در سال جاری که امروز پنج‌شنبه در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، در پی اهانت نشریه فرانسوی به ساحت رسول خدا(ص) و اهانت به قرآن کریم، با محکوم کردن این اقدام اظهار داشت: در پی این اقدام سفیر فرانسه به مجلس احضار و تذکرات لازم به وی داده شد و مراتب انزجار و ناراحتی مردم را منتقل کردیم و وی قول داد از طریق دولت فرانسه این امر را پیگیری کند.

وی ادامه داد: امروز نیز در سراسر کشور مردم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تجمعاتی را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در مورد بحث آبرسانی به روستاهای استان قم نیز گفت:‌ تا سه سال پیش مشکل جدی برای آبرسانی به روستاها داشتیم و با تانکر به برخی روستاها آبرسانی می‌کردیم اما با وجود بارندگی‌ها و تلاش مسئولان مشکلات کمتر شده است.

وی افزود: کشور ما نسبت به میانگین بارندگی در کشورهای دیگر جزء کشورهای کم آب و کم بارش است و سفره‌های زیرزمینی قم هم کاهش جدی پیدا کرده و آب گران قیمت، پرهزینه از سرشاخه‌های دز به قم می‌رسد و بخشی از آب قم نیز شور است و برای شرب استفاده زیادی ندارد و برای صنعت ایجاد رسوب و پوسیدگی می‌کند.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری گفت: آب سرشاخه‌های دز به نام قم است اما شهرهای دیگر هم تلاش می‌کند از آن بهره مند شوند.

هشت تا ۱۰ سال آینده با مشکل جدی آب مواجه می‌شویم

وی اظهار داشت: شرایط فعلی نسبتاً بد نیست اما در هشت تا ۱۰ سال آینده با افزایش جمعیت، کاهش سفره‌های زیرزمینی و گرم شدن جهانی هوا ممکن است با مشکلات جدی مواجه شویم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان استانی نسبت به این موضوع با جدیت راهکارها را مطرح کنند تا ما در مجلس پیگیری جدی کنیم.

حجت الاسلام ذوالنوری از طرف دو نماینده غایب استان در این جلسه نیز قول داد که پیگیر می‌شویم تا مشکل آب استان قم برطرف شود.

وی با بیان اینکه مردم سه روستای کهک گله مند هستند، گفت: مخزن قائم باید ایجاد شود و مخازن آبی که می‌خواهیم و تعریف نشده و مشکل تعریف آن را در مجلس پیگیری می‌کنیم.

مشکل فاضلاب مناطق شهری باید برطرف شود

نماینده مردم قم در خانه ملت با اشاره به اینکه در اجرای تأسیسات فاضلاب قم در کشور پیشتاز است، گفت: اما مشکلات جدی هم در برخی مناطق مانند خیابان بنیاد و ۴۵ متری صدوق داریم و مشکلاتی هم در خیابان امام خمینی(ره) وجود دارد و در پردیسان هم با وجود اقدامات خوبی که انجام شده مشکلات جدی داریم که زندگی مردم را با سختی مواجه کرده است.

سهمیه فاضلاب در اختیار فضای سبز شهرداری قرار گیرد

وی گفت: باید از فاضلاب برای آبیاری فضای سبز استفاده شود اما در برخی موارد از آب شربی که با هزینه زیاد به قم می‌رسد استفاده می‌شود و در برخی موارد نیز سفره‌های زیرزمینی را خالی می‌کنیم باید سهمیه فاضلاب را در اختیار فضای سبز قرار دهند که ناچار به استفاده از آب شرب نشویم.

حجت الاسلام ذوالنوری گفت: صدا و سیما باید در خصوص فرهنگ‌سازی در استفاده بهینه از آب جدیتی به خرج دهد اگر استفاده بهینه نداشته باشیم آسیب پذیر می‌شویم.

قانون پدافند غیرعامل در صحن تصویب می‌شود

وی در ادامه تأکید کرد: رعایت اصول پدافند غیرعامل یک امر ضروری برای همه دستگاه‌ها است و قانون پدافند غیرعامل که مورد تأکید مقام معظم رهبری است در دستور مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و بنده طراح آن هستم و ۸۰ درصد آن را در کمیسیون تصویب کردیم و به شکلی است که اگر به صحن برود با رأی بالا تصویب می‌شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: تفاوت این قانون با قانون‌های قبلی این است که جرم انگاری شده که اگر مسئولان کوتاهی کنند باید پاسخگو باشند.

وی گفت: پدافند غیرعامل باید در دستور کار باشد و اقدامات پیشگیری محقق شود که مشکلی پیش نیاید به عنوان مثال در خصوص مسمومیت آب باید دقت کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :