19 دی: رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: واقعی سازی قیمت‌ها باید همگام با افزایش قدرت خرید مردم‌ صورت گیرد تا شاهد اعتراضات اجتماعی مثل جریانی که در گران شدن بنزین اتفاق افتاد نباشیم.

حمید رضا صالحی روز دوشنبه ۲۴ شهریور در بازدید از پژوهشگاه مواد و انرژی در مشکین دشت، با اشاره به اینکه سرانه مصرف انرژی در ایران بالا است، اظهار کرد: میزان مصرف برق در کشور بیش از دو و نیم برابر سایر کشورها است واین مصرف اضافه تنها محدود به انرژی برق نیست و در مصرف آب، گاز و ... هم زیاده روی می کنیم به طوری که مصرف گاز ایران به اندازه مصرف کل اروپا است.

وی ادامه داد: ایران با داشتن مخازن بزرگ گاز دنیا می‌توانست به بازیگر اصلی صادرات گاز در منطقه تبدیل شود و از این طریق ارزآوری زیادی داشته باشد ولی متاسفانه به مصرف کننده بزرگ گاز تبدیل شده‌ایم.

این مسئول با تاکید بر اینکه ایران شاهراه انرژی بین شرق و غرب دنیا است، تاکید کرد: با توجه به اینکه بسیاری از خطوط الکتریکی باید از ایران عبور کند، می‌توانیم در حوزه برق به هاب انرژی منطقه تبدیل شویم و نباید اجازه دهیم این فرصت هم مثل امکان تردد هواپیماها از آسمان کشور از دست برود.

وی افزود: متاسفانه شاهد این هستیم که هاب هوایی ایران کم کم از دست رفت و امارات و ترکیه جایگزین کشور ما شدند.

صالحی تاکید کرد: ایران رتبه ۱۴تولید برق دنیا را دارد و سالانه بیش از ۸۳ هزار مگاوات برق تولید می کند.

وی گفت: نباید فرصت صادرات برق به کشورهای همسایه از جمله پاکستان با ۲۰۰میلیون جمعیت را از دست دهیم‌.

وی اظهار کرد: متاسفانه اینقدر بحث صادرات برق اهمال کردیم که افغانستان به سمت واردات برق از ازبکستان و ترکمنستان حرکت کرده و کشورهای دیگر به رقیب جدی ما تبدیل شده اند.

وی توضیح داد: در حال حاضر ۲۵۰ میلیارد کیلو وات ساعت برق در کشور در سه بخش خانگی، اداری، تجاری و صنعتی فروخته می‌شود.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اقتصاد ما از حدود ۸۰ سال گذشته اقتصاد مریض و وابسته به نفت بوده اظهار کرد: با توجه به اینکه طی دهه‌های گذشته موفق به اصلاح وضعیت اقتصادی کشور نشده ایم باید بپذیریم امکان واقعی سازی قیمت‌ها را دفعتا انجام دهیم و باید با شیب ملایم این فرایند را پیش بگیریم .

وی توضیح داد: واقعی سازی قیمت‌ها باید همگام با افزایش قدرت خرید مردم‌ صورت گیرد تا شاهد اعتراضات اجتماعی مثل جریانی که در گران شدن بنزین اتفاق افتاد نباشیم.

این مسئول در ادامه با اشاره به اجرای طرح برق امید گفت: دولت تصمیم گرفته بر اساس این طرح هزینه‌ای بابت برق مصرفی دهک‌های پایین جامعه دریافت نکند.

صالحی تاکید کرد: مشترکانی که مشمول این طرح می شوند باید مصرف کمتر از ۸۰ تا ۱۰۰کیلو وات داشته باشند البته این مصرف در مناطق گرمسیر بالاتر است.

وی تصریح کرد: مسئول اجرای این طرح مشخص شده و طبق پیش بینی‌های صورت گرفته ۳۰ میلیون نفر در قالب هشت و نیم میلیون خانوار مشمول این طرح می‌شوند.

وی گفت: پیش بینی می‌شود ۱۰تا ۱۵ درصد برق تولیدی کشور به برق امید اختصاص داده شود و ۸۵ درصد باقی مانده به تدریج مشمول افزایش قیمت خواهد شد.

صالحی توضیح داد: با این اوصاف افزایش ۱۰ درصدی در بخش خانگی و در حوزه صنعت هم برق مصرفی بیش از پنج مگاوات از این پس شامل قیمت گذاری دولت نخواهد شد و به سمت بورس انرژی و واقعی سازی قیمت پیش می رود.

این مسئول توضیح داد: در بخش برق تجاری و اداری که بیشترین درآمد زایی را برای وزارت نیرو دارد هم کم کم به سمت واقعی سازی قیمت ها پیش می رویم.

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا