19 دی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنان آغازینش در جلسه شورای حکام از همکاری اخیر میان آژانس و ایران استقبال کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس امروز در سخنرانی اولیه‌اش در جلسه شورای حکام درباره فعالیت در زمینه برنامه هسته‌ای ایران گفت: گزارش من در زمینه راستی‌آزمایی و بازرسی در ایران تحت قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، فعالیت‌های ما در چند ماه اخیر در زمینه راستی‌آزمایی و بازرسی اجرای تعهدات هسته‌ای ایران طبق برجام ( توافق هسته‌ای) را شامل می‌شود. 

وی ادامه داد: آژانس به راستی آزمایی شکافت ناپذیری مواد هسته‌ای اعلام شده توسط ایران طبق معاهده پادمانی ادامه می دهد. ارزیابی ها درباره عدم وجود مواد هسته ای و فعالیت های اعلام نشده برای ایران ادامه دارند. 

مدیرکل آژانس خطاب به رئیس جلسه گفت: شما همچنین گزارش من درباره معاهده پادمانی ان. پی. تی با ایران را دریافت کرده اید که در تلاش است درباره سوال های مرتبط با درستی و کامل بودن اظهارات ایران تحت معاهده پادمانی و پروتکل الحاقی شفاف سازی کند. 
او ادامه داد: من ماه گذشته با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و دیگر مقامات ارشد مذاکراتی در راستای ایجاد پیشرفتی واقعی در رسیدگی به سوال های باقی مانده آژانس و به ویژه در حل کردن مسئله دسترسی به دو محل در ایران داشتم. 
گروسی در این راستا بیان کرد: ما به توافقی بر سر حل کردن مسائل اجرایی پادمانی که از سوی آژانس مطرح شده بود رسیدیم. آژانس سپس در یکی از دو محل مشخص شده از سوی ما تحت پروتکل الحاقی به دسترسی تکمیلی دست یافت.  بازرسان ما از محیط نمونه‌برداری کرده اند که مورد بررسی قرار خواهد گرفت. دسترسی تکمیلی به محل دوم بعدا در طی ماه جاری انجام خواهد شد. 

وی همچنین با اشاره به بیانیه مشترک ایران و آژانس گفت: من از توافق میان آژانس و ایران که امیدوارم موجب تحکیم همکاری و افزایش اعتماد دو طرفه شود، استقبال می‌کنم. 

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا