19 دی: ما درگیر جنگ نابرابر علیه ملت ایران هستیم و ما نیز در خط مقدم حضور داریم بنابراین خواستاریم متناسب با شرایط موجود برخورد شود. با در نظر داشتن شرایط ما از فروش نفت به داخل و خارج و همچنین تهاتر آن استقبال می‌کنیم.

وزیر نفت اظهار داشت: قبل از انقلاب در بخش نفت کار‌هایی صورت گرفته بود، اما پس از انقلاب بخش گاز و پتروشیمی توسعه بسیار بالایی داشته است. در بخش گاز و در پارس جنوبی از تولید ۱۴۰ میلیون متر مکعب درسال ۸۴ به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده‌ایم همچنین در بخش پتروشیمی از تولید دو میلیارد دلاری در سال ۷۵ با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ خواهیم رسید به نوعی جهش در تولید است.

به گزارش ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در جلسه علنی مجلس در گزارشی به تشریح اقدامات این وزارتخانه پرداخت و اظهار داشت: امروز ما در جنگ تمام عیار اقتصادی تحمیل شده از سوی آمریکا و همکاری صهیونیست‌ها و منافقین علیه مردم ایران هستیم و ضرورت دارد مثل دوران دفاع مقدس تمام ارکان نظام به صورت یکپارچه عمل کنند.

وی ادامه داد: بنده می‌توانم اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در هشت محور توضیح دهم که نخستین آن‌ها افزایش تولید نفت و گاز از میادین مشترک است. در این موضوع ما بر اساس ظرفیت میادین مشترک عمل کردیم، اما مهمترین آ‌نها میادین غرب کارون و پارس جنوبی است، به طوری که در غرب کارون از تولید ۷۰ هزار بشکه در روز در حال حاضر به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده‌ایم که از همسایه خود عقب نیستیم.

وی ادامه داد: همچنین قرارداد‌های نفتی برای میادین مشترک مانند فاز ۱۱، آبان، سپهر، جفیر و ... بسته شده است و طرح‌های دیگر برای توسعه و نگهداشت سطح تولید در نظر داریم تا تولید را افزایش دهیم. در بخش گاز پارس جنوبی ما تاکنون ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کردیم.

وزیر نفت با بیان اینکه صنعت گاز و پتروشیمی محصول جمهوری اسلامی هستند، اظهار داشت: قبل از انقلاب در بخش نفت کار‌هایی صورت گرفته بود، اما پس از انقلاب بخش گاز و پتروشیمی توسعه بسیار بالایی داشته است. در بخش گاز و در پارس جنوبی از تولید ۱۴۰ میلیون متر مکعب درسال ۸۴ به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده‌ایم همچنین در بخش پتروشیمی از تولید دو میلیارد دلاری در سال ۷۵ با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ خواهیم رسید به نوعی جهش در تولید است؛ بنابراین جهش دوم ما در سال آینده به پایان می‌رسد و البته جهش سوم نیز در جریان است.

وی تصریح کرد: همچنین صادرات فرآورده‌های نفتی ما نسبت به سال ۹۱ چهار برابر شده است یعنی توانسته‌ایم در راستای موضوع دوری از خام فروشی و دور زدن تحریم‌ها گام‌های بزرگی برداریم. همچنین تولید بنزین ما به ۹۸ میلیون لیتر رسیده است.

زنگنه تصریح کرد: ما از سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی نیز استقبال می‌کنیم و حاضریم در مورد تضمین لایسنس، یارانه تسهیلات تضمین فولاد و بازار‌های صادراتی کمک کنیم.

وزیر نفت در مورد صادرات گاز طبیعی نیز گفت: صادرات ما نسبت به سال ۹۲ با وجود مشکلات بسیار دو برابر شده است البته موضوع صادرات گاز به پاکستان به نوعی خارج از اراده ما بود و مشکلات ایجاد شده خارج از کشور بود. در حال حاضر نیز در بنزین نیز به یکی از صادرکنندگان تبدیل شده‌ایم صادرات پترویشمی نیز نسبت به پارسال بیشتر شده است هر چند که در موضوع قیمت با مشکل روبرو هستیم.

زنگنه ادامه داد: در بحث جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت ما بزرگترین طرح کشور یعنی طرح بیدبلند را داریم که به نوعی در آینده نزدیک تمام گاز‌های همراهرا فرآورش می‌کند.

وی در مورد تحریم‌های نفتی نیز اظهار داشت: ما برای دور زدن تحریم‌ها از هر کسی که می‌توانستیم کمک گرفتیم و حتما از مجلس محترم درخواست داریم از ظرفیت خود در راستای دیپلماسی بین مجالس استفاده کند. ما درگیر جنگ نابرابر علیه ملت ایران هستیم و ما نیز در خط مقدم حضور داریم بنابراین خواستاریم متناسب با شرایط موجود برخورد شود. با در نظر داشتن شرایط ما از فروش نفت به داخل و خارج و همچنین تهاتر آن استقبال می‌کنیم.

این مقام مسئول با اشاره طرح گازرسانی به نقاط مختلف کشور گفت: توسعه گازرسانی یکی از طرح‌های ما بوده که با همکاری مجلس صورت گرفته است. در حال حاضر نزدیک به ۸۳ درصد جمعیت روستایی و ۹۹ درصد جمعیت شهری و مجموعا ۹۴ درصد جمعیت کشور از این نعمت برخوردار هستند. برنامه ما در این زمینه پوشش ۹۵ درصدی روستا‌های کشور با اولویت مناطق محروم و سردسیر است.

  • نویسنده :
  • منبع :