19 دی: پس از کاهش بهای دلار و یورو در بازار غیر رسمی در آخرین ساعات روز گذشته، امروز (سه‌شنبه) پس از افزایش قابل توجه نرخ ارز در صرافی‌های بانکی، قیمت ارز در این دو بازار یکسان شد.

بازار ارز امروز (۲۵ شهریور) شاهد تحولات فراوانی بود. ورود جدی بانک مرکزی برای کنترل بازار، کاهش قابل توجه و یکباره قیمت‌ها در بازار غیررسمی و از میان رفتن فاصله قیمت ارز در صرافی‌های بانکی با بازار غیررسمی از مهمترین این تحولات بودند.

روز گذشته بانک مرکزی فروش ارز سهمیه سالانه به دارندگان کارت ملی را پس از توقفی ۵ روزه، مجددا برقرار ساخت و از سوی دیگر اعلام کرد فاصله میان قیمت ارز در صرافی‌های بانکی با بازار آزاد را برای جلوگیری از سوءاستفاده سفته‌بازان از میان می‌برد. بر همین اساس، امروز قیمت دلار در صرافی‌های بانکی با افزایش حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تومانی کار خود را آغاز کرد. اما به تدریج در طول معاملات این قیمت افزایش یافت. در حالی که در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه امروز خرید دلار در صرافی‌های بانکی با نرخ ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان  و فروش آن با قیمت ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان انجام می‌شود.

همچنین تابلوی صرافی‌های بانکی برای خرید و فروش یورو نیز شاهد افزایش نزدیک به ۳ هزار تومانی قیمت‌ها نسبت به روز گذشته بود. این صرافی‌ها هر یورو را با بهای ۳۱ هزار و ۴۵۰ تومان خریداری و ۳۱ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش می‌رسانند.

اما مشاهدات بازار غیر رسمی ارز نشان‌دهنده کاهش قیمت‌ها در این بازار است. روز گذشته و پس از نمایان شدن تاثیر اقدامات بانک مرکزی، قیمت ارز در بازار آزاد که از مرز ۲۷ هزار تومان هم گذر کرده بود، در ساعات پایانی معاملات به ۲۶ هزار تومان رسید. در ادامه این روند صبح امروز نیز بازار آزاد در حالی کار خود را آغاز کرد که معاملات در محدوده ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان انجام می‌شد. اما به تدریج و با پیش رفتن معاملات، در حال حاضر قیمت خرید و فروش دلار در بازار آزاد مشابه با صرافی‌ها بانکی در محدوده ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان انجام می‌شود.

در سامانه سنا نیز طی روز کاری گذشته (۲۴ شهریور)، قیمت خرید و فروش دلار و یورو افزایش بیش از ۱۰۰۰ تومان را ثبت کردند. یورو در این سامانه به مبلغ میانگین ۲۸ هزار و ۴۸۲ تومان به فروش رفت و برای فروش دلار نیز میانگین ۲۳ هزار و ۵۷۵ تومان ثبت شد.

از سوی دیگر سامانه نیما طی روز معاملاتی گذشته شاهد تغییر معنادار قیمت‌ها نبود و فروش هر حواله یورو با میانگین قیمت ۲۵ هزار و ۹۹۴ تومان انجام شد. فروش حواله دلار نیز در روز معاملاتی گذشته با میانگین قیمت ۲۱ هزار و ۹۸ تومان صورت گرفت.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا