19 دی: سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر لزوم یافتن راه حل دیپلماتیک برای حفظ و تداوم برجام تاکید کردند.

دولت‌های اروپایی عضو برجام در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه و توسعه بین الملل انگلیس انتشار یافت بار دیگر بر تداوم پایبندی خود به این توافق تاکید کردند.

آنها بدون اشاره به تعلل و ناتوانی خود در اجرای تعهداتشان ذیل برجام، ادعا کردند که عدم پایبندی «سازمان‌یافته (سیستماتیک) ایران» به تعهداتش در این توافق به طور جدی مزایای برجام را در حوزه عدم اشاعه تسلیحات اتمی تضعیف کرده است.  

سه کشور اروپایی در همین پیوند نسبت به افزایش ذخایر اورانیوم، تداوم عملیات تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته، و برنامه‌ریزی ایران برای نصب سانتریفیوژهای بیشتر ابراز نگرانی کردند.

آنها در بخش دیگری از بیانیه یادشده با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و کاهش تعهدات ایران ذیل این توافق، خواستار یافتن راه حل دیپلماتیک برای حفظ برجام و پیشرفت در مذاکرات کمیسیون مشترک شدند.

ایران دو سال پس از خروج یکجانبه امریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان چندی پیش تصریح کرد که سیاست‌های گام چهارم کاهش تعهدات برجام از سوی جمهوری اسلامی ایران کاملا اجرا شده است.

وی افزود که براساس سیاست‌های کاهش تعهدات برجام، یک هزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فردو غنی‌سازی می‌کنند بنابراین ما به عنوان مجری این سیاست‌ها کاملا به وظیفه خود عمل کردیم.

جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده که اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در وین پایتخت اتریش گشایش یافت و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

  • نویسنده :
  • منبع :