19 دی: رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر گونه وابستگی به سیاست‌های ضد ایرانی واشنگتن را رد و تصریح کرد که فعالیت‌های ایران و آژانس روی ریل همکاری قرار دارد و طبق توافق انجام شده، بارزسان آژانس در روزهای آینده از مکان دوم در این کشور بازدید خواهند کرد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی این مطلب را در گفت‌وگو با بخش هارد تاک شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی در حالی مطرح کرد که مجری برنامه، آقای «استفن ساکر» تلاش کرد تا پیروزی گروسی در انتخابات آژانس بین المللی انرژی اتمی را مرهون حمایت‌های آمریکا نشان داده و او را وابسته و مهره واشنگتن معرفی کند. 

«استفن ساکر» با اشاره به حمایت‌های گسترده مالی آمریکا از آژانس، ضرورت وابستگی مدیر کل آژانس به سیاست‌های واشنگتن را پیش کشید. اما گروسی با اشاره به اینکه صدها راکتور هسته‌ای در جهان فعالیت می‌کند که آژانس باید آن‌ها را زیر نظر داشته باشد افزود سازمان تحت امر او از سوی بسیاری از کشورهای عضو آژانس حمایت مالی می‌شود. 

گروسی سپس درباره تغییر رویکرد آژانس نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از تصاحب کرسی ریاست این سازمان هم گفت: من به طور کلی رویکرد آژانس را تجدید کردم. اما در مورد ایران باید عرض کنم که این یک مساله طولانی است، فراز و فرودهای زیادی طی شده و ماجرای آن به ۲۰ سال پیش بر می‌گردد. لذا طبیعی است که گاهی لحظات بدی داشته و اختلاف نظر داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه «امسال ما دوران دشواری را سپری کردیم» افزود: زمانی که من چند هفته پیش تهران بودم موفق شدم این مسائل را حل و فصل کنم و اکنون همکاری‌های خوبی با ایران داریم.

مجری سپس عنوان کرد که از سفر وی به تهران شگفت زده شده، «چون پیش از این سفر سطح روابط شما با دولت ایران قدر تنش‌آلود شده بود اما بعد از صدور بیانیه مشترک در تهران به نظر رسید که دو طرف پیشرفت خوبی را در فضای اعتماد نشان داده و اگر اشتباه نکنم شما اشاره کردید که ایرانیان نسبت به برنامه بازرسی آژانس با حسن نیت عمل می‌کنند.»

گروسی پاسخ داد: در مجموع برداشت شما درست است. من ابتدای امسال از ایران تقاضای بازدید از چند مکان را مطرح کردم. آنها ابتدا تمایلی نشان ندادند ... و دیگران نگران بودند که این مساله به سایر مشکلات اضافه شود. لذا مهم بود که این مساله بلافاصله حل و فصل شود.

وی با اشاره به سفر اخیرش به تهران و دیدار با مقامات ارشد کشورمان افزود که در نتیجه مذاکراتی که صورت گرفت دو طرف موفق شدند به توافق برسند.

مجری سپس با اشاره به ادعای رژیم صهیونیستی درباره آنچه فعالیت‌های نظامی در مکان‌هایی در ایران  خوانده می‌شود این پرسش را مطرح کرد که آیا بازرسان آژانس از این مکان‌ها بازدید کرده‌اند. 

گروسی پاسخ داد که در نتیجه توافق صورت گرفته، «افراد ما موفق شدند بازرسی خود را دوباره از سربگیرند. ما از یکی از مکان‌ها بازدید کردیم. من وارد جزییات این مکان نمی‌شوم چون محرمانه است اما قرار است در روزهای آینده به مکان دوم برویم.»

مدیر کل آژانس سپس تلاش کرد توضیح دهد که به دنبال توافق به دست آمده با ایران، دو طرف در مسیر همکاری عادی با یکدیگر قرار گرفته اند.

اما مجری با سماجت از او خواست تائید کند که نگرانی او نسبت به مکان‌های ایران بر اساس اطلاعاتی است که سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی در اختیار آژانس قرار داد. 

با این حال گروسی این ادعا را رد و تصریح کرد که آژانس از طریق منابع مختلفی که در اختیار دارد، اطلاعات کسب می‌کند و سپس وارد عمل می‌شود.

آژانس پیش تر ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت های هسته ای اعلام نشده در مکان هایی در ایران خواند مطرح کرده بود.   با این حال دو طرف، ماه گذشته در پایان سفر مدیرکل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات ایران، توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کنند و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به صورت موقت توسط ایران در حال اجراست، ارتقا بخشند.   

در همین پیوند گروسی هفته پیش در تازه‌ترین گزارش خود از توافق با ایران استقبال و تائید کرد که بازرسان به مکان‌های مورد نظر آژانس در ایران دسترسی پیدا کرده‌اند.

  • نویسنده :
  • منبع :