19 دی: سرانجام بازار سرمایه به تصمیماتی که دولت برای به تعادل رساندن این بازار اخذ کرده بود روی خوش نشان داد و در هفته جاری شاهد صعود شاخص کل این بازار بودیم؛ به طوریکه شاخص کل که بعد از کاهش های پی در پی وارد کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی شده بود، در این هفته به کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بازگشت.

کاهش شاخص یا به گفته تحلیلگران، اصلاح شاخص بورس از نیمه های مردادماه آغاز و تصمیمات مختلفی برای جلوگیری از آن گرفته شد. تصمیماتی که نه تنها تاثیرگذار نبودند بلکه در برخی موارد باعث شدت گرفتن کاهش شاخص نیز شدند. 

البته شاخص کل در همه روزها نزولی نبود و روند صعودی هم داشت. روندی که در راستای تصمیمات سازمان بورس برای حمایت از چند نماد شاخص ساز اخذ شده و به همین دلیل بود که شاخص کل مثبت بود اما شاخص کل با معیار هم وزن روندی منفی داشت. 

در نهایت هفته گذشته علاوه بر اینکه خبر تزریق یک درصد از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه اعلام شد، آیین نامه پیشنهادی حفظ ثبات بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهامداران و سرمایه گذاران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به موجب مفاد این آیین نامه، ضمانت اجرایی و اختیارات لازم به سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت الزام سهامداران عمده به انجام عملیات بازارسازی و بازارگردانی تفویض شد. همچنین منع مشارکت بانکها در رابطه با مفاد ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور،   استثناء شد و بانکها مجاز به سرمایه گذاری در بازار سرمایه شدند. 

اینها تصمیماتی بودند که این بار تاثیر مثبت روی بازار سرمایه گذاشت و باعث شد شاخص کل  که روز چهارشنبه هفته قبل (۱۹ شهریورماه) به یک میلیون و ۵۵۶ واحد رسیده بود، در روز چهارشنبه (۲۶ شهریور) به یک میلیون و ۷۰۴ هزار واحد برسد. 

بر این اساس، شاخص کل بورس در روز شنبه (۲۲شهریور) با ۲۷ هزار و ۴۸۲ واحد رشد به یک میلیون و ۵۸۳ هزار واحد رسید. البته شاخص کل با معیار هم وزن در این روز ۴۲۴ هزار واحد کاهش داشت و در رقم ۴۲۶ هزار و ۵۳۹ واحد ایستاد. شاخص کل بورس در روز یکشنبه (۲۳ شهریور) روز پرنوسانی را پشت سر گذاشت و درحالی که در ساعات ابتدایی معاملات روندی صعودی داشت و به یک میلیون و ۵۹۳ هزار واحد رسیده بود، در ساعات میانی و پایانی معاملات روندی نزولی به خود گرفت و در نهایت در رقم یک میلیون و ۵۷۸ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز در این روز با ۳۳۸۲ واحد کاهش به ۴۲۳ هزار و ۱۵۳ واحد رسید. 

در روز دوشنبه (۲۴ شهریور) شاخص کل ۲۶ هزار واحد صعود کرد و به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بازگشت. در این روز نیز شاخص کل با معیار هم وزن با ۲۶۰ واحد کاهش به ۴۲۲ هزار و ۸۸۷ واحد رسید. در نهایت در روز سه شنبه (۲۵ شهریور) که شاخص کل ۵۹ هزار و ۶۷۲ واحد صعود و رقم یک میلیون و ۶۶۷ هزار واحد را ثبت کرد، شاخص کل با معیار هم وزن نیز صعودی شد و با ۵۹۴۷ واحد رشد، به رقم ۴۲۸ هزار و ۸۳۷ واحد رسید. 

روز چهارشنبه (۲۶ شهریور) شاخص کل با ۳۹ هزار و ۵۰۵ واحد صعود وارد کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد شد و شاخص کل با معیار هم وزن با ۲۱۰۲ واحد رشد، رقم ۴۳۰ هزار و ۲۰۲ واحد را ثبت کرد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا