19 دی: خبرگزاری رویترز گزارش داد که دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرده است به دلیل "عدم قطعیت"، نمی‌تواند در زمینه اقدام آمریکا در بازگشت تحریم‌های ضد ایرانی سازمان ملل اقدامی انجام دهد.

رویترز نوشت: در نامه آنتونیو گوترش به شورای امنیت که نسخه‌ای از آن به دست این خبرگزاری رسیده،آمده است "به نظر می‌رسد که در مورد آنکه فرآیند (بازگشت تحریم‌ها) واقعاً آغاز شد یا خیر و مصادف با آن خاتمه تحریم‌ها کماکان نافذ است یا خیر، عدم قطعیت وجود دارد. دبیر کل نمی‌تواند اقدامی انجام دهد که گویی چنین عدم قطعیتی وجود ندارد."

به نوشته رویترز، این در حالی است که برای اجرای تحریم‌ها، مقام‌های سازمان ملل، پشتیبانی فنی و اداری در اختیار شورای امنیت قرار می‌دهند و گوترش کارشناسان مستقل را برای نظارت بر اجرای تحریم‌ها منصوب کند. اما دبیر کل سازمان ملل گفته است تا زمان روشن شدن وضعیت تحریم‌های ایران، هیچ اقدامی برای فراهم ساختن این پشتیبانی انجام نخواهد داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بامداد یکشنبه به ‌وقت ‌تهران با صدور بیانیه‌ای یک‌جانبه مدعی شد که تمام تحریم‌های سازمان ملل ازجمله تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته ‌شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در حالی مدعی ازسرگیری تحریم‌ها ازجمله تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شده است که چندی پیش شورای امنیت سازمان ملل با رد پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران، مخالفت صریح خود را با آن اعلام کرد و به‌جز آمریکا، تنها دومینیکن به آن رأی مثبت داد.

همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌جز دومینیکن، به همراه ریاست این شورا اعلام کرده‌اند که آمریکا به دلیل خروج از برجام در جایگاهی نیست که بتواند مکانیسم ماشه را فعال کند و شورای امنیت هیچ اقدامی در این خصوص نخواهد کرد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت این سازمان تأکید کرد ادعای آمریکا برای بازگردانده شدن تحریم‌های لغو شده قطعنامه ۲۲۳۱، فاقد اثر حقوقی، باطل و بی‌اثر است.

مجید تخت‌روانچی شامگاه شنبه در این نامه یادآور شد: در واکنش به اقدام آمریکا، نه‌تنها هیچ‌یک از اعضای شورای امنیت، صلاحیت آن کشور برای فعال کردن روند بازگشت تحریم‌های گذشته را نپذیرفتند، بلکه از طریق نامه‌های انفرادی یا مشترک به رئیس شورای امنیت، ۱۳ عضو این نهاد، اعتبار حقوقی و مقبولیت نامه آمریکا را قاطعانه رد کردند.

وی به نظرات مشابهی که توسط اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت در نشست ۴ شهریور آن شورا، اشاره کرد و ادامه داد: طی آن جلسه، رئیس شورای امنیت نیز در پاسخ به سؤالات اعضا اعلام کرد «طبق مشورت‌هایی که با اعضای شورا داشته و نامه‌هایی که از تعداد زیادی از آن‌ها دریافت کرده‌ام، برای من کاملاً روشن است که یک عضو موضع خاصی در این زمینه دارد و بقیه اعضا مخالف آن هستند و بنابراین، از نظر من، هیچ اجماعی در شورا وجود ندارد و رئیس شورا نیز نمی‌تواند اقدام دیگری انجام دهد.»

  • نویسنده :
  • منبع :