19 دی: سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۴۳۶ هزار و ۳۱۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۷۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۵ هزار و ۱۵ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز پنجشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز سوم مهرماه ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۵۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۶۹ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب،  مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۳۶ هزار و ۳۱۹ نفر رسید. 

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۵ هزار و ۱۵ نفر رسید. 

لاری افزود: خوشبختانه تاکنون ۳۶۷ هزار و ۸۲۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۹۵۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. 

معاون وزیر بهداشت گفت: تاکنون سه میلیون و ۸۵۴ هزار و ۸۲۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. 

وی اظهار داشت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

 

استفاده صحیح از ماسک 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: یکی از شایع‌ترین روش‌های انتقال بیماری کووید ۱۹ از طریق انتشار قطره‌های آلوده ترشحات تنفسی فرد مبتلا به اطرافیان است که معمولا در حین صحبت، سرفه و عطسه صورت می‌گیرد. بنابراین لزوم استفاده درست و صحیح از ماسک بسیار حائز اهمیت است. 

وی ادامه داد: توصیه می‌شود قبل از استفاده از ماسک، بهداشت دست‌ها را به خوبی انجام دهید. ماسک را به دقت روی صورت قرار دهید و از پوشاندن کامل دهان و بینی به منظور به حداقل رساندن هرگونه شکاف بین صورت و ماسک اطمینان حاصل کنید. 

لاری اظهار داشت: وقتی ماسک روی صورت قرار گرفت از لمس آن خودداری کنید. به محض مرطوب شدن، ماسک مورد استفاده را با ماسک تمیز جدید جایگزین کنید. به هنگام در آوردن ماسک از صورت، به هیچ وجه جلوی ماسک را لمس نکنید، بلکه آن را از سمت پشت سر در آورید. 

معاون وزیر بهداشت افزود: بعد از برداشتن ماسک، چشم و دهان را به هیج وجه لمس نکنید و دست‌ها را با استفاده از الکل ضد عفونی کرده یا با آب و صابون شست‌وشو دهید. 

وی تاکید کرد: همچنین پس از استفاده از ماسک آن را داخل سطل زباله در بسته قرار دهید. ضروری است که از ماسک‌های یک بار مصرف برای چند بار استفاده نشود.

  • نویسنده :
  • منبع :