۱۹ دی: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: خودروسازان طی سال‌های گذشته برای خودکفا شدن تعلل کرده‌اند و این امر منوط به داشتن یک برنامه صحیح بود که نداشتند و در به‌روزرسانی تجهیزات کوتاهی کردند.

فاطمه محمدی/ طرح تحقیق و تفحص از عملکرد خودروسازان ۲۰ سال است که در مجلس مطرح است، در مجلس دهم نیز تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا قیمت و کیفیت خودروی ملی به حد قابل قبولی برسد.

۲۰ اردیبهشت امسال این طرح برای چهارمین بار در این ۲۰ سال مجلس شورای اسلامی مطرح شد و ۱۹ مردادماه محسن علیزاده سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از کلید خوردن دوباره این طرح در مجلس خبر داد اما قیمت و کیفیت و داشتن استانداردهای لازم در خودروسازی تاکنون رضایت مردم را به همراه نداشته و همه منتظر این هستند که ببینند ترمز افزایش خودرو چه زمانی کشیده می‌شود.

برای پرسش از دلایل این امر به سراغ انور حبیب زاده، عضو کمیسیون اقتصادی و منتخب مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی رفتیم؛ وی در دوره‌های پنجم، هفتم نیز نماینده مردم بوکان در خانه ملت بوده است.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار ۱۹ دی با این نماینده مجلس یازدهم را در ادامه می‌خوانید:

• طرح تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد خودروسازان چقدر می‌تواند از قیمت آن بکاهد؟

همه مردم، مسئولان و نماینده‌ها واقف به قیمت بالای خودروهای داخلی و نارضایتی مردم هستند و این تلنگری به مدیران ایران خودرو و سایپا هست تا تدبیری اساسی بیاندیشند.

این امر سبب شد که مجلس مسئله تحقیق و تفحص را در دستور کار خود قرار دهد زیرا یکی از نیازهای امروز مردم خودرو است که افزایش ۱۰۰ برابری نسبت به سال‌های گذشته پیدا کرده است.

تحقیق و تفحص جدی نمایندگان می‌تواند قیمت خودرو را کاهش دهد

• تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس در کاهش قیمت‌ها تأثیر دارد؟

اگر نقش نماینده‌ها در تحقیق و تفحص به صورت جدی و کارشناسانه باشد و در قسمت‌های مختلف از جمله نظارت بر قطعه سازان و با در نظر گرفتن سایر جوانب مانند نیروی انسانی، مالیات و بیمه به طور دقیق و جزئی بررسی و شفاف سازی کنند قیمت خودرو به وضعیت عادی برمی‌گردد.

 

• در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس قبل نمایندگان تلاش زیادی کردند که بتوانند خودروسازان را مکلف کنند که قیمت و کیفیت خودروها را ارتقا دهند اما حریف دو غول خودروسازی ایران نشدند؛ به نظر شما نمایندگان این دوره می‌توانند حریف آنان شوند؟

بالاخره وظیفه نمایندگان است که در این مسئله ورود کنند زیرا خودرو حق و نیاز هر خانواده ایرانی است و کاهش قیمت آن در این وضعیت اقتصادی، مقداری آرامش به مردم می‌دهد.

مجلس در صورتی می‌تواند نقش اساسی را داشته باشد که تحقیق به صورت جامع و کارشناسی و دقیق و تفحص قاطع و قدرتمند انجام شود؛ اگر بنا به رفع مسئولیت باشد بی فایده است.

نبود مدیریت صحیح قیمت خودرو را غیر کارشناسی کرده است

• به نظر شما مانع اصلی که مجلس و دولت نمی‌توانند از قیمت خودرو بکاهد چیست؟

یک دلیل گران شدن خودرو به افزایش قیمت قطعات آن توسط قطعه سازان برمی‌گردد و بخشی به دلیل مواد اولیه است که با ارز خارجی تأمین می‌شود اما دلیل اصلی نبود مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح در این حوزه است.

زیرا خودروسازان باید بخشی از قطعات خودرو را در حدود ۴۲ سالی که از انقلاب می‌گذرد تولید و خودشان را به روز می‌کردند.

خودروسازان جهت خودکفا شدن تعلل داشتند این امر منوط به داشتن یک برنامه صحیح بود که نداشتند و در به‌روزرسانی تجهیزات کوتاهی کردند.

با داشتن یک برنامه صحیح می‌توانستند مدیریتی بر قیمت و کیفیت خودروی داخلی داشته باشند که این کار را نکردند هم اکنون با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح می‌توان قیمت را متعادل کرد.

خودرو حق هر خانوار ایرانی است و بخشی از معیشت و تفریح آسایش و رفاه خانوار به داشتن آن برمی‌گردد.

دست‌های پشت پرده برای افزایش قیمت خودرو وجود دارد

• این دلایل سبب نمی‌شود که در چند روز شاهد افزایش ۱۰ تا ۲۵ میلیونی خودرو باشیم و این تنها به ارز و تأمین قطعات برنمی‌گردد به نظر شما دست‌هایی پشت پرده وجود دارد و مافیایی هست که سبب این نوع تازیدن در این عرصه می‌شود؟

صد در صد دست‌های پشت پرده برای افزایش قیمت خودرو وجود دارد؛ امیدوارم مجلس با درایت و برنامه‌ریزی بهتری بتواند مانع نفوذ آن‌ها شود.

• نمایندگان این مجلس می‌توانند دست‌ها را قطع کنند؟

خیلی به ندرت می‌شود این دست‌های پشت پرده را قطع کرد؛ امکان قطع دست مافیای خودروسازی بسیار سخت است اما با برنامه‌ریزی، هماهنگی، تعامل، احساس وظیفه نسبت به حقوق مردم، درایت، مدیریت و تحقیق و تفحص جدی می‌شود این دست‌ها را کوتاه کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :