19 دی: مدیرحوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ رشته و گرایش در حوزه و مراکز حوزوی در حال اجرا است، گفت: بین ۳۰ تا ۴۰ رشته به صورت مستقیم و ده‌ها رشته نیز به صورت غیرمستقیم مرتبط با آموزش و پرورش است که در بدنه حوزه‌های علمیه با ۸۰ اشتراک محتوایی فعال می‌باشد.

آیت الله علیرضا اعرافی در نشست مشترک کارگروه‌های تخصصی ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش که در مدرسه علمیه معصومیه قم با حضور نمایندگانی از وزارت آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه برگزار شد اظهار داشت: در جلسه‌ای چند ساعته با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه هفتم توسعه مباحثی مطرح شد، بویژه نقش حوزه که باید تلاش خودش را انجام دهد و این می‌تواند اولویتی برای ستاد همکاری‌ها باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: توفیق داشتم در تدوین سند و نیز کارگروه نهایی تصویب سند تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشته باشم و باید اذعان نمود این سند چراغ راه آموزش و پرورش است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: برغم وجود چنین اسناد جامعی در کشور، اما فاصله ما تا تحقق کامل کم نیست، این فاصله را باید با برداشتن گام‌های بلندتر طی کرد و بخشی از آن بر دوش ما حوزویان و فرهنگیان است.

مدیرحوزه های علمیه با بیان اینکه سند تحول دارای چندین رویکرد است که باید مورد توجه هر دو نهاد قرار گیرد، افزود: تلاش مشترک نماد دین و آموزش و پرورش در ارتقای رویکرد عقلانی و اجتماعی در حوزه تعلیم و تربیت اولین نکته است چرا که این رویکرد مبتنی بر گفتمان اسلام ناب و انقلاب اسلامی می‌باشد و نیازمند توجه است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان داشت: رویکرد جامع و متناظر به ساحت‌های تربیتی یکی دیگر از موارد مورد توجه سند تحول می‌باشد.

وی افزود: بخش عمده‌ای از اسناد در شورای عالی نهایی شده است و گام‌های خوبی هم برداشته شده و حوزه علمیه نیز در این خصوص برنامه‌های بلند مدت، کوتاه مدت و میان مدت را طراحی و اجرایی کرده است.

نشست مشترک کار گروه‌های تخصصی ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش با حضور نمایندگان ستادی هر ۲ نهاد حوزه و آموزش و پرورش برگزار شد.

در این نشست کارگروه‌های تخصصی پس از بحث بررسی و مرور محورها و نیز موافقت با آیین نامه داخلی کارگروه‌ها، روسای کار گروه‌ها را به مدت دوسال انتخاب و مقرر شد طبق جدول زمان بندی مصوب، جلسه‌ها و نشست‌های کار گروه‌های تخصصی بدون وقفه برگزار و مصوبات خود را به شورای سیاستگذاری ستاد همکاری‌ها جهت تصویب ارسال نمایند.

علیرضا حاجیان زاده دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش نیز با حضور در کارگروه‌های ۶ گانه ستاد همکاری‌ها، ضمن تقدیر از وقت گذاری اعضا، اندیشه ورزی و برنامه محوری را انتظار روسای عالی ستاد از این کار گروه‌ها دانست و بیان کرد: با توجه به پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش و نیز مدیر حوزه‌های علمیه انتظار داریم خروجی بحث‌های مطرح شده بتواند بخش‌های مهمی از سند تحول بنیادین را محقق نماید.

  • نویسنده :
  • منبع :