19 دی: کارشناسان معتقدند با کاهش جمعیت زنبور عسل به واسطه عواملی همچون از بین رفتن مراتع، افزایش استفاده از سموم شیمیایی و کاهش تنوع گیاهی، امنیت غذایی جهان به خطر می افتد. چرا که در حال حاضر یک سوم از مواد غذایی در جهانی وابسته به گرده افشانی هرچه بیشتر زنبورهای عسل است.

اگرچه زنبورها قادر به گزش هستند، اما این موجودات آفات نیستند بلکه دوستان ما هستند زیرا آنها گرده افشان پرکار و بخش حیاتی سیستم های زیست محیطی و غذایی ما هستند. در حالی که یک سوم از مواد غذایی در جهان به گرده افشان  بیشتر زنبورهای عسل وابسته است.

جالب اینجا است که همانطور که زنبورها  غذای خود را می خورند آنها با حمل گرده از یک گیاه به گیاه دیگر گرده افشانی می کنند که به آنها در تولید مثل نیز کمک می کنند. با این وجود طی دهه های اخیر زنبورهای عسل به دلیل استفاده از سموم دفع آفات، از دست دادن فضاهای سبز که زیستگاهی غنی از گل برای آنها فراهم می کند، شیوه های زراعی تک محصولی، آفات و بیماری در معرض خطر هستند و گونه های آنها رو به زوال است. به طوری که تا پیش از این انگلستان ۲۰ هزار گونه زنبور عسل داشت اما این تنوع گونه در حال کاهش است؛ به این ترتیب  ۱۳ گونه زنبور عسل اکنون منقرض شده و ۳۵ گونه دیگر در خطر ناپدید شدن هستند. به عبارت دیگر  ۳۰٪ از جمعیت زنبورهای عسل انگلستان،  در ۱۰ سال گذشته از بین رفته و در یک قرن گذشته بیش از ۹۷٪ از مراتع ناپدید شده اند.

در اینجا چند روش ساده وجود دارد که ما می توانیم به زنبورهای عسل کمک کنیم و در عین حال اکوسیستم خود را حفظ کنیم.

۱-گل های بیشتری بکارید

بر اساس این گزارش، با کاشت گل در باغ خود می توانید یک منطقه سرسبز برای زنبورها ایجاد کنید. جالب اینجا است که برای جذب زنبورهای عسل حتی به فضای باغ احتیاج ندارید و بالکن یا قاب پنجره شما این کار را می کند! همچنین ایده دیگر این است که سبدهای گل آویز را در کنار درب ورودی یا راه ورودی، یا گلدان های گیاهان گلدار در ایوان پشت، پاسیو یا تراس سقف خود اضافه کنید.

در این گزارش همچنین آمده است که با توجه به اینکه زنبورهای عسل از ماه مارس تا سپتامبر مشغول جستجوی غذا هستند، بنابراین کاشت انواع گل ها را بایستی برای فصول مختلف در نظر بگیرید. گیاهان دارویی سنبل، یاس بنفش وحشی، اسطوخودوس و گیاهان گلدار را در بهار بکارید و در تابستان نیز باغ یا فضای سبز خود را با گیاهان متناسب با این فصل همچون آفتابگردان پر کنید. پاییز نیز زمان مناسبی برای کشت گل های فندق می باشد.

۲-به آنها آب بدهید

در این گزارش همچنین آمده است زنبورهای عسل مانند هر موجود زنده ای برای زنده ماندن به آب نیاز دارند. آنها از آب برای تولید غذا برای خانواده زنبورهای خود استفاده می کنند و آن را با گرده و شهد مخلوط می کنند. آنها همچنین از آب برای کنترل دمای درون کندوهای خود استفاده می کنند.

لازم است بدانید که زنبورها به دنبال منبع تمیز آب هستند. بنابراین کاسه ها و ظروف پهن و کم عمق پر از آب تمیز را در فضاهای بیرونی خود کنار بگذارید و آنها را به طور منظم تازه کنید.

۳-برای زنبورهای عسل خانه بسازید

بسیاری از گونه های زنبورها در زمین فرو می روند در حالی که برخی دیگر دوست دارند در خاک، چوب یا ساقه های گیاهان لانه کنند. بنابراین  گوشه دنجی از باغ خود را بدون کشت بگذارید و با  انبوه شاخه ها، نی ها و چوب های خشک برای آنها خانه ای ایجاد کنید. جالب است بدانید زنبورهای عسل سلول هایی را در داخل نیزارهای توخالی ایجاد می کنند و تخم می گذارند و لاروها را با گرده و شهد تغذیه می کنند تا زمانی که در فصل بعد متولد شوند!

۴- از سموم دفع آفات اجتناب کنید

در این گزارش آمده است همانطور که می دانیم  آفت کش ها حتی در دوزهای پایین برای زنبورهای عسل بسیار سمی هستند و علت کاهش جمعیت زنبورهای عسل محسوب می شوند. بنابراین از استفاده آنها در باغ خود خودداری کنید.

و در عوض برای دفع آفات از گزینه های جایگزین طبیعی مانند روغن های ساخته شده از مرکبات و گیاه اکالیپتوس و یا اسپری های ساخته شده از مواد معمول آشپزخانه مانند سرکه یا سیر استفاده کنید.

۵-از محصولات ارگانیک استفاده کنید

یکی از بهترین راه ها برای کمک به زنبورهای عسل خرید محصولات محلی و ارگانیک است. به این ترتیب نه تنها از کشاورزان ارگانیک حمایت می کنید و هم خودتان از مواد شیمیایی مضر پرهیز می کنید، بلکه با کاهش قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی از زنبورها محافظت می کنید.

  • نویسنده :
  • منبع : تحلیل بازار