19 دی:‌ نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که آمریکا و برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از تصمیم خود برای بررسی بستن سفارتخانه‌هایشان در بغداد در صورت تداوم حملات به هیات‌های دیپلماتیک، سخن گفته‌اند.

مصطفی الکاظمی در نشست روز سه‌شنبه شورای وزیران عراق گفت که حمله‌های موشکی در بغداد هنوز ادامه دارد و آخرین آن مربوط به روز دوشنبه است که جان 5 نفر از جمله چند کودک را گرفت.

وی افزود که این حملات برخی از سازمان‌ها و هیات‌های دیپلماتیک و در رأس آنها آمریکا را مجبور کرده تا به بستن سفارت خود در بغداد فکر کنند.

نخست‌وزیر عراق اضافه کرد که اگر امنیت تضمین نشود، هیات‌های سیاسی خارجی نمی‌توانند در عراق فعالیت کنند.

وی همچنین تاکید کرد که دخالت در کار دستگاه‌های امنیتی عراق، وضعیت را نابسامان کرده است.

الکاظمی گفت که برخی ادعای عراقی بودن دارند، اما اقدام به تبدیل کشور به صحنه درگیری می‌کنند، در حالی که جمهوری اسلامی ایران و آمریکا اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند عراق صحنه درگیری باشد.

در دو ماه گذشته حملات موشکی به اهداف آمریکا در عراق از جمله پایگاه نظامی «ویکتوریا» در فرودگاه بین‌المللی بغداد و سفارت این کشور در منطقه امنیتی سبز پایتخت افزایش یافته است.

در همین راستا، روزنامه «نیویورک تایمز» اخیرا گزارش داد که وزیر امور خارجه آمریکا گفته که در

صورت ادامه حملات راکتی به سفارت این کشور در بغداد، این مکان بسته خواهد شد.

نیویورک تایمز به نقل از سه مقام آمریکایی نوشت، «مایک پمپئو» گفته است که در صورت جلوگیری نکردن از حملات راکتی، سفارت آمریکا در بغداد تعطیل خواهد شد و انتظار می‌رود این تصمیم قبل از انتخابات ۲۰۲۰ در ایالات متحده صورت بگیرد.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات راکتی به سمت سفارت ما نه تنها برای واشنگتن بلکه برای دولت عراق و هیات‌های دیپلماتیک در بغداد خطر به حساب می‌آید.

به گفته مقامات آمریکایی، در صورت اجرای طرح بسته شدن سفارت این کشور در بغداد، «متیو تولر» سفیر این کشور در عراق به کنسولگری آمریکا در اربیل و یا پایگاه هوایی «عین الاسد» منتقل خواهد شد.

مقامات آمریکایی می‌گویند که پمپئو با الکاظمی نخست‌وزیر و «برهم صالح» رییس جمهوری عراق در ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) تماس گرفته تا درباره این برنامه‌ها گفت و گو کند.

پمپئو به مقامات عراقی گفته است که نمی‌خواهد شاهد یک حمله به سفارت آمریکا مانند حمله سال 2012 در بنغازی که چهار دیپلمات از جمله سفیر آمریکا جان باختند، باشد.

گزارش روزنامه نیویورک تایمز در حالی منتشر می‌شود که «ساموئل وربرگ» سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا دیروز تاکید کرد که سفارت این کشور در بغداد، پایتخت عراق با وجود چالش‌های موجود به فعالیت خود ادامه خواهد داد و تعطیل نمی‌شود.

وربرگ در گفت وگو با شبکه کردی «زاگرس» اضافه کرد که دولت آمریکا تمام اقدامات لازم برای حفاظت از سفارت و هیات‌های دیپلماتیک خود در عراق را انجام خواهد داد.

وی گفت: واشنگتن به روابط خوب خود با بغداد ادامه خواهد داد، برخی گروه‌ها سفارت آمریکا را هدف قرار می‌دهند، همان‌گونه که نهادهای حکومتی عراق و خود عراقی‌ها را نیز هدف قرار می‌دهند و ما به هماهنگی امنیتی با همه نیروهای امنیتی عراق برای مقابله با خطر آنها ادامه خواهیم داد.

  • نویسنده :
  • منبع :