19 دی: محمد هاشمی گفت: برخی اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند تا با استعفای حسن روحانی، مسیر رئیس جمهور شدن اسحاق جهانگیری هموار شود.

نما نوشت: محمد هاشمی، با اشاره به یادداشت اخیر عباس عبدی و درخواست او از رئیس جمهور برای استعفا از مقام خود در راستای تسریع حل مشکلات کشور گفت: شخصی این درخواست را مطرح می‌کند که ارزش عکس‌العمل نشان دادن هم ندارد. آقای عبدی از چه موضعی چنین سخنی را می‌گوید. او کیست که از رئیس جمهور درخواست استعفا می‌کند یا دستور می‌دهد. 

وی خاطرنشان کرد: به باور من نباید به چنین سخنانی اعتنا کرد و پاسخی هم نباید به آنها داد. در این مقطع استعفای رئیس جمهور به نفع کشور نیست. حتی رهبر معظم انقلاب هم در هفته دولت به رئیس جمهور توصیه کردند که باید تا روز آخر این دولت به کار خود ادامه دهد. با تجربه‌ای که به دست آمده استعفا راه‌حل خوبی نیست. به عنوان مثال چند هفته است که وزیر صمت استعفا داده و این وزارتخانه با سرپرست اداره می‌شود و می‌بینیم که سرپرست قدرت اجرایی و برنامه‌ریزی ندارد و نمی‌تواند برای این وزارتخانه تصمیم‌گیری کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: وقتی چنین تجربه کوچکی را نسبت به این وزارتخانه داریم، چرا باید موضوع استعفای رئیس جمهور را مطرح کنیم و چه استعفا چه دردی را درمان خواهد کرد.

البته برخی اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند تا با استعفای حسن روحانی، مسیر رئیس جمهور شدن اسحاق جهانگیری هموار شود. 

هاشمی در خصوص این احتمال تأکید کرد: قانون این اجازه را نمی‌دهد که معاون اول رئیس جمهور برای چندین ماه هدایت دولت را برعهده بگیرد. براساس قانون اساسی اگر رئیس جمهور استعفا دهد یا عزل شود و یا هر اتفاق دیگری برای او بیفتد، معاون اول او می‌تواند حداکثر ۴۰ روز بر جای رئیس جمهور بنشیند و بعد از آن باید انتخابات برگزار شود و بعد از مشخص شدن رئیس جمهور، سایر مراحل قانونی طی شود. 

وی تصریح کرد: استعفای رئیس جمهور به غیر از اتلاف وقت نتیجه دیگری برای کشور در پی نخواهد داشت و آن کسانی که خواهان استعفای رئیس جمهور هستند، متأسفانه درک صحیحی از شرایط کنونی کشور ندارند و می‌خواهند حرفی زده باشند؛ لذا نباید به این موضوعات اعتنا کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :