19 دی: ‌مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به رشد کمّی حوزه های علمیه بعد از انقلاب اسلامی گفت: روحانیت و حوزه های علمیه رشد کمّی پیدا کرده است اما متناسب با رشد علمی کشور و متناسب با گسترش فضای مجازی هنوز هم در کمیت و کیفیت کمبود داریم و متناسب با رشد کیفی جامعه، عالمان بزرگ کم داریم.

آیت الله علیرضا اعرافی در گردهمایی بزرگ طلاب و روحانیون برادر و خواهر، اساتید و کادرآموزشی مدارس علمیه شهرستان زاهدان که در مصلای نماز جمعه این شهر برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام ماه صفر در سخنانی به تبیین دستاوردهای عظیم حوزه در عرصه های گوناگون و لزوم تلاش بیشتر برای رشد کمی و کیفی حوزه های علمیه به ویژه در شهرستان ها پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به آیات ابتدایی سوره مبارکه والضحی گفت: شخصیت انسان از اضلاع مختلفی همانند معرفت و شناخت، گرایش و عواطف و اراده و انتخاب گری شکل گرفته است و این انسان در کنار همه این اضلاع از کرامت و خلافت الهی نیز برخوردار است.

وی افزود: یکی از این اضلاع مهم، کشش ها، گرایش ها و عواطف آدمیست چرا که انسان با همین عواطف و گرایشات انسان می شود و اگرچه عقل و اراده در رتبه نخست قرار دارند اما عواطف انسانی نیز نقش مهمی دارند.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: هنر ما شما که به حوزه آمده ایم این است که این گرایش،ها و کشش های درونی را معطوف به اهداف والایی که برای آن به حوزه آمده ایم نماییم.

امام جمعه قم خاطر نشان ساخت: اساس تهذیب و تربیت نفس این است که انسان این عواطف و گرایش های درونی خود را مدیریت کند و تنها در راه خدای متعال قرار دهد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اهمیت سوگ و غم مقدس گفت: غم و شادی را می توان به نوعی نشانه شخصیت هر انسان دانست که برای چه موضوعی غمگین یا شاد می شود؛ اگر کسی غم و اندوهش تابعی از دنیا و مسائل مادی باشد به همان اندازه آن غم بی ارزش است اما اگر کسی غم و حزنش برای اهداف والای انسانی و الهی باشد آن غم ارزشمند است.

وی افزود: غم نبی مکرم اسلام(ص) به خاطر فقر و نداری نبوده است بلکه وقتی برای مدت کوتاهی وحی قطع می شود آن حضرت اندوهگین می شود که خدای متعال در سوره مبارکه ضحی به آن حضرت دلداری می دهد و این غم، غم مقدس و با ارزش است.

مدیر حوزه های علمیه در قسمت دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تاریخ روحانیت تاریخ رنج بی پایان است گفت: این از افتخارات حوزه و روحانیت بوده است که همواره حوزه و روحانیت در راه هدایت و رشد علمی و معنوی مردم همه سختی ها را به جان خریده اند و حتی در این راه نیز به شهادت رسیده اند.

وی افزود: امروز نیز در حوزه جای رنج و سختی و تحمل های بزرگ برای رسیدن به آرمان های بزرگ است.

آیت الله اعرافی در ادامه به بیان چندین خاطره از سیره علمی و معنوی شهید صدر و خواهرشان شهیده بنت الهدی پرداخت و تاکید کرد: کتاب" اقتصادنا" و "فلسفتنا" شهید صدر مقابل همه تفکرات لیبرالیستی و مارکسیستی ایستاد و اندیشه ناب اسلامی را به همگان عرضه کرد که در همه عالم اثرگذاشت.

وی گفت: بزرگ همه ما شهید صدر است و آمدن ما به حوزه های علمیه باید این مسیر نورانی را برای ما بازکند و اگر به حوزه آمده ایم اما مجاهدت و تلاشی در راه خدا نکرده ایم ضرر کرده ایم و جای ما حوزه نیست، چرا که هرچه می آموزیم، اما بکار نمی بندیم همه وزر و وبال خواهد بود.

امام جمعه قم با اشاره به جایگاه خوب و مهم حوزه استان سیستان و بلوچستان خطاب به طلاب و فضلای حوزه این استان خاطر نشان ساخت: اولین وظیفه شما در این استان با اهمیت علم آموزی و عمق بخشی به آموخته های علمی و معرفتی است، روحانی امروزه باید علم و دانش خوبی داشته باشد تا بتواند جوابگوی همه نیازها باشد.

آیت الله اعرافی با اشاره به رشد کمی حوزه های علمیه بعد از انقلاب اسلامی، گفت: روحانیت و حوزه های علمیه رشد کمی پیدا کرده است اما متناسب با رشد علمی کشور و متناسب با گسترش فضای مجازی هنوز هم در کمیت و کیفیت کمبود داریم و متناسب با رشد کیفی جامعه عالمان بزرگ کم داریم.

وی افزود: حجم سؤالات و پرسش هایی که نسل جوان امروز دارد چند صد برابر نسل قدیم است و حوزه استان سیستان و بلوچستان باید در این جغرافیا باید ده ها مجتهد مسلم، ده ها مفسر و متکلم و عالم فاضل داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان ساخت: طلاب و فضلای حوزه استان سیستان و بلوچستان باید کمر همت بسته و این قله های بلند را فتح کنند و ارکان علمی و معنوی در روستاها و شهرستان های مختلف این استان وجود داشته باشند و این کار شدنی است.

وی با اشاره به جایگاه و نقش مهم انقلاب اسلامی در معادلات مهم منطقه و جهان گفت: انقلاب اسلامی ایران حوزه و دین را در متن جامعه قرار داد اما متناسب با آن ما رشد علمی نداشته ایم و واقعا جای کار فراوان است.

آیت الله اعرافی همچنین رشد کیفی حوزه های اهل سنت را خواستار شد و گفت: روحانیت اهل سنت نیز پاسخگوی نیازهای روز باشد و در این جهت رشد کیفی داشته باشد.

وی خطاب به مسئولین حوزه استان سیستان و بلوچستان گفت: باید این استان با مشارکت نهادهای حوزه و شورا از یک برنامه ۵ساله و اسناد بلندمدت ۲۰ ساله برخوردار باشد و از همه ظرفیت ها و امکانات در جهت رشد کمّی و کیفی حوزه استان استفاده کنند.

  • نویسنده :
  • منبع : خبرگزاری حوزه