19 دی: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برنامه هسته‌ای ایران را نسبتا توسعه یافته ارزیابی کرده و با تاکید بر اینکه این کشور یک چرخه کامل سوخت هسته‌ای دارد بر اهمیت این انرژی برای حفاظت از آب و هوا تاکید کرد.

"رافائل گروسی"، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگویی با روزنامه اتریشی "دی پرسه"، درباره روند گسترده غنی سازی اورانیوم در ایران ابراز نگرانی کرد.

وی در این باره گفت: ایرانی ها غنی سازی اورانیوم را در درجه ای بسیار بالاتر از آنچه متعهد شده اند انجام می دهند و این مقدار ماه به ماه افزایش پیدا می کند.

گروسی در عین حال بر اهمیت انرژی هسته ای برای حفاظت از آب و هوا تاکید کرد.

وی برنامه هسته ای ایران را نسبتا توسعه یافته ارزیابی کرده و گفت: ایران یک چرخه سوخت هسته ای کامل دارد. ایران همه مهارت ها را دارد. بنابراین این مسئله بسیار مهم است که آژانس انرژی اتمی در آنجا حضور دارد. بدون ما جامعه بین المللی نابینا خواهد بود. بدون ما هیچ اعتمادی وجود نخواهد داشت.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در عین حال گفت که ایران در عین حال کمیت قابل توجه (اورانیوم غنی شده) برای ساخت سلاح اتمی را در حال حاضر ندارد.

گروسی اطمینان داد که بازرسان آژانس بین امللی انرژی هسته ای با وجود محدودیت های کرونایی به همه دنیا سفر می کنند. وی افزود: گروهی از بازرسان دائما در ایران هستند.

وی درباره این نگرانی ها که به دلیل برنامه اتمی ایران یک رقابت هسته ای تسلیحاتی با عربستان شکل گیرد هم ابراز امیدواری کرد که چنین اتفاقی نیفتد.

گروسی در این باره گفت: تا به حال پادشاهی عربستان سعودی فعالیت های هسته ای کمی داشته است. به همین دلیل آن ها در حال حاضر کم ترین برنامه بازرسی را دارند. اما سعودی ها طرح های بزرگی را دارند. آن ها می خواهند ده رآکتور هسته ای و یا بیشتر را بسازند. به شرط بازرسی مشکلی ندارد.

مدیر کل آژانس بین الملل انرژی هسته ای در بخش دیگری از گفتگو با این روزنامه اتریشی بر اهمیت انرژی هسته ای برای حفظ محیط زیست تاکید کرده و گفت: انرژی هسته ای یکی از کم ترین آلاینده های دی اکسید کربن را دارد و هم اکنون نقش مهمی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی دارد.

وی افزود: انرژی هسته ای 11 تا 14 درصد تقاضای انرژی جهانی را برآورده می کند، 20 درصد در ایالات متحده آمریکا، 70 درصد در فرانسه و در آلمان هم 14 درصد. اگر همه این رآکتورها خاموش شوند روند تغییرات آب و هوایی تسریع می شود.

گروسی در عین حال به خطرات این صنعت هم اشاره کرده و گفت: هر فعالیت صنعتی خطراتی را به دنبال دارد.

  • نویسنده :
  • منبع : تسنیم