۱۹ دی: مسکن نیاز همه مردم و مسبب آرامش جسم و روح است اما این روزها بیش از همیشه سوهان مستأجری و نداشتن پول برای خرید آن بر روح و روان مردم کشیده می‌شود.

فاطمه محمدی/ برخی خرید و فروش‌ها با قیمت‌های نجومی آپارتمان بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در هر مترمربع و فاصله طبقاتی مردم را آزار می‌دهد و نیازمند ساماندهی و ارائه طرح‌های اساسی در این حوزه هستیم.

در این خصوص به سراغ رحمت الله فیروزی، عضو کمیسیون عمران و منتخب مردم نطنز، قمصر و بادرود در مجلس شورای اسلامی رفتیم و دلایل گرانی‌ها و قیمت گذاری‌های بی اساس را از وی جویا شدیم.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار 19 دی با این نماینده مجلس یازدهم بدین شرح است:

افتادن کار به دست افراد سودجو و برخی مشاوران املاک مسبب گرانی مسکن است

• افزایش قیمت بیش از حد زمین و مسکن به چه عواملی برمی‌گردد؟

یک دلیل گرانی مسکن ناشی از شرایط نامناسب حاکم بر اقتصاد کشور است که به تبع افزایش دلار و سایر کالاها و خدمات و مصالح ساختمان، قیمت مسکن هم افزایش پیدا می‌کند و بخش دیگر به این دلیل است که درست تدبیر، اداره، مهار و کنترل نکردیم و امروز مواجه با این مشکل هستیم و بازار داغ بدون نظارت و یله و رها شده این شرایط را به وجود آورده است.

وجود خانه‌های خالی زیاد در کلان شهرها و افتادن کار به دست یکسری افراد سودجو و برخی از مشاوران املاک نیز به گرانی زمین و مسکن دامن زده و همه بلاتکلیف هستند.

خانه نیاز ضروری مردم است و متناسب با نیاز جامعه باید مسکن تهیه شود.

 

• راهکار شما برای کاهش قیمت در این حوزه چیست؟

یک راه این است که دولت با نظارت و شناسایی دقیق برای اقشار کم درآمد که نیازمند مسکن هستند سیاست حمایتی در حوزه زمین و تسهیلات و تنظیم بازار مصالح بکار گیرد تا بتوانند مسکن مناسب تهیه کنند.

• قیمت مسکن بخصوص در برخی مناطق تهران را چطور می‌بینید؟

قیمت‌ها سرسام آور است متأسفانه انباشته شدن ثروت نزد یک عده این امکان را فراهم کرده که همان‌ها به راحتی مسکن را خرید و فروش کنند و قیمت مسکن را تصاعدی بالا می‌برند.

باید برای مشاوران املاک به صورت منطقه‌ای قیمت تعیین شود

• چند درصد جامعه می‌توانند این امکان را داشته باشند؟

بیش از ۶۰ درصد مردم کشور توان این خرید و فروش‌های نجومی را ندارند و این افراد محدود هستند و این خانه‌ها بین خودشان دست به دست می‌شود.

• قیمت همه جای شهر و حتی کشور به تبع قیمت یک منطقه افزایش پیدا می‌کند؛ نمی‌شود جلوی این بی سر و سامانی را گرفت؟

یکی راهکار اساسی اقدام نظارتی قوی است؛ دولت باید برای دفاتر مشاور املاک بر اساس شرایط هر منطقه ضوابط و قیمتی تعیین کند و بیش از آن را سند ندهند تا بتوان این قیمت‌ها را مهار کرد.

تسهیلات با درصد پایین به کسانی که فاقد مسکن هستند و مالیات بر خانه‌های خالی و اعمال قانون جهت استفاده از خانه‌های خالی و حمایت از تعاونی‌های مسکن می‌تواند راهکاری برای کم کردن فشارها بر مردم و کاهش قیمت مسکن باشد.

  • نویسنده :
  • منبع :