19 دی: سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اظهار نظر اخیر مدیرکل آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشور ما واکنش نشان داد و تصریح کرد؛ اصطلاحاتی نظیر «گریز» و «کیفیت قابل توجه مواد هسته ای» جایگاهی در اسناد حقوقی آژانس ندارند.

کاظم غریب آبادی روز یکشنبه با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود نوشت: ترسیم معیارهای خودساخته مانند «گریز» و «کیفیت قابل توجه مواد هسته ای» برای کشورهایی که تحت نظارت آژانس به غنی سازی اورانیوم می پردازند، غیرمرتبط بوده، ضمن این که در اسناد حقوقی آژانس نیز هیچ جایگاهی ندارد.

وی افزود: بیش از ۱۳۰۰ تن اورانیوم با غنای بالا و ۳۰۰ تن پلوتونیوم در جهان وجود دارد، و برابر گزارش اجرای پادمان های آژانس در سال ۲۰۱۹ نیز «کیفیت قابل توجه مواد هسته ای» در سطح جهانی افزون بر ۲۱۶۴۴۸ بوده است. اگر اینگونه باشد، در جهان بسیار خطرناکی زندگی می کنیم!

سفیر کشور ما سپس این پرسش را مطرح کرد: آیا مدیرکل گروسی می تواند به ما بگوید که «کیفیت قابل توجه مواد هسته ای» برای پنج کشور ‌دارنده سلاح و همچنین کشورهایی مانند هلند، آلمان، ژاپن، برزیل و آرژانتین چقدر هست؟! آیا بهتر نیست فعالیت های هسته ای تحت پادمان را اینگونه اندازه گیری نکنیم؟!

به گزارش ایرنا، «رافائل ماریانو گروسی» در مصاحبه با نشریه اتریشی «دی پرسه» در پاسخ به این سوال که زمان گریز هسته ای برای ایران کی هست و این کشور چقدر با ساخت بمب هسته ای فاصله دارد، گفته بود: در آژانس، ما در مورد زمان «گریز هسته ای» صحبت نمی کنیم، بلکه به «کیفیت قابل توجه» مواد هسته ای که حداقل مقدار لازم اورانیوم غنی شده یا پلوتونیوم مورد نیاز برای ساخت یک بمب است، نگاه می کنیم. ایران در حال حاضر «کیفیت قابل توجه» مواد هسته ای را ندارد.

وی از این که ایران به غنی سازی اورانیوم خود در مقیاس گسترده ادامه می دهد، ابراز نگرانی کرد و ادعا کرد: ایران به غنی سازی اورانیوم در حد بالاتری از آنچه که متعهد شده، ادامه می دهد. این مقدار ماه به ماه در حال بیشتر شدن است.

به گفته مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای برنامه ایران نسبتاً توسعه یافته است و شامل یک چرخه سوخت هسته ای کامل است. این کشور همه مهارت ها را دارد، بنابراین بسیار مهم است که بازرسان آژانس انرژی اتمی در آنجا حضور داشته باشند.

  • نویسنده :
  • منبع :