19 دی: باز هم روز سنگینی قلب ایرانیان عاشق رسید، روزی که مولایشان با جگری زخم شده از کینه مأمون در انتظار جگرگوشه‌اش است تا پرچم اسلام را به دست وی بسپارد.

مأمون که عمری خود را مدبرترین فرد بنی عباس می‌خواند، امام رضا(ع) را با نقشه قبلی و برای محدود کردن نفوذشان با عنوان ولایت عهدی به توس فرا می‌خواند، امام با علم به آنچه وی در ذهن دارد به دلیل اصرارهای زیاد و فی الواقع برای حفظ وحدت مسلمانان، دفع فتنه از جامعه و کنترل فتنه انگیزی‌های جدید مأمون با هشیاری تمام راهی ایران می‌شوند.

در بلاد خراسان هرچند امام را ولیعهد مأمون می‌خوانند اما چه کسی است که نداند خلیفه بنی عباس برای تخفیف درجه علمی و اجتماعی فرزند رسول الله(ص) از هیچ توطئه، خیانت و برنامه از پیش طراحی شده‌ای دریغ نمی‌کند.

روشنگری‌های امام رضا(ع) روز به روز آتش کینه و خشم مأمون را شعله‌ورتر می‌کند. محافل به ظاهر علمی که برای به چالش کشیدن علوم وسیع امام ترتیب داده شده، بی اثر شده و هر روز بر تعداد از مأمون برگشتگان اضافه می‌شود.

هر روز خبری جدید می‌رسد از وسعت اندیشه علی بن موسی الرضا(ع)، از نفوذ گسترده‌اش در بین موافق و مخالف بنی عباس، از سخنان و اعمال تاثیرگذارش بر جامعه.

نقشه‌ای که قرار بود به دور امام هشتم شیعیان حصاری بکشد، در حال جمع‌کردن بساط خلافت خاندان بنی عباس است. نقشه‌ای که قرار بود علی بن موسی الرضا(ع) را از چشم‌ها بیاندازد، چنان پتکی بر پیکره کاخ مأمون شده است.

دیگر تظاهر به علم دوستی، تظاهر به تدبر، تظاهر به سیاست ورزی و تظاهر به احترام به خاندان نبوت برای مأمون راهگشا نیست. مدیریت و تدبیر امام رضا(ع) با قبول ولیعهدی چنان نقشه‌ها را نقش بر آب کرد که آبروی از دست رفته مأمون و درباریانش به راحتی باز نخواهد گشت.

 

دیگر هیچ چیز مهم نیست، دستگاه تبلیغاتی مأمون خاموش می‌شود و تصمیمی که درنهایت هر ظالمی برای تبدیل کردن خود به لکه ننگ تاریخ زمانش می‌گیرد، توسط مأمون گرفته شد. میوه زهرآگین به دست ایادی مأمون با اجبار به دست امام هشتم شیعیان(ع) داده تا سیاهی پرونده بنی عباس از تاریخ اسلام پاک نشود.

مبارزه دائمی خستگی‌ناپذیر

مقام معظم رهبری در مورد امام رضا (ع) در بیاناتی می‌فرمایند: «او امام ماست، زندگی او برای ما درس است، از زندگی او باید درس بگیریم؛ زندگی او برای ما یک پیامی دارد، آن پیام چیست؟ من آن پیام را در یک کلمه خلاصه می‌کنم. بدانید پیام زندگی پرماجرای علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) به ما عبارت است از مبارزه دائمی خستگی‌ناپذیر».

وی ادامه می‌دهد که «امام رضا (ع) با شیوه تقیه‏‬ آمیز و شگفت‏‬ آوری جان خود را که محور و روح جمعیت‏‬ شیعیان بود حفظ کرد و در دوران قدرت مقتدرترین خلفای بنی‏‬ عباس و در دوران استقرار و ثبات کامل آن رژیم مبارزات عمیق امامت را ادامه داد. تاریخ نتوانسته است ترسیم روشنی از دوران ده‏‬ ساله زندگی امام هشتم در زمان هارون و بعد از او در دوران پنج‏‬ ساله‏ جنگ‌های ‏داخلی ‏میان ‏خراسان و بغداد به ما ارائه کند؛ اما به تدبر می‌توان فهمید که امام هشتم در این دوران همان مبارزه دراز‬ مدت اهل‌بیت(ع) را که در همه اعصار بعد از عاشورا استمرار داشته با همان جهت‏‌گیری و همان اهداف ادامه می‌داده است.»

  • نویسنده :
  • منبع :