19 دی: سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با تاکید به اینکه بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، امروز ۲۷ مهر ( ۱۸ اکتبر) پایان تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است، گفت: این روز عملا پیروزی ایران بر ایالات متحده آمریکا درکارزاری دیپلماتیک محسوب می شود.

«کاظم جلالی» دقایقی بعداز صدور بیانیه رسمی ایران در خصوص پایان تحریم های تسلیحاتی ایران در گفت و گوی با ایرنا تصریح کرد: در این کارزار دیپلماتیک عملا آمریکایی ها با شکست مواحه شدند و ایران، روسیه؛ چین و برخی کشورهای دیگر توانستند در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا بایستند.

وی با بیان اینکه ما در دوران ترامپ شاهد سه موضوع هستیم ادامه داد، یکی اینکه ترامپ با یکجانبه گرایی از نوع آمریکایی عملا باعث شد بسیاری از کشورها را به واکنش وا دارد. دوم اینکه ترامپ جایگاه و منزلت آمریکا را که قبل از آن هم منزلت بیجایی بود، کاهش داد و عملا رفقای سنتی آمریکا هم در مقابل او ایستادند.

حلالی افزود: سوم اینکه ترامپ تلاش کرد سازمان های بین المللی را بی وزن کند و در این ارتباط کشورهایی مثل روسیه و چین در مقابل یکجانیه گرایی آمریکایی ایستادند و هم تلاش کردند به نوعی از سازمان های بین المللی و هنجارها و قواعد بین المللی حمایت کنند.  
 
وی تصریح کرد:در  اصل، شکسته شدن جایگاه سازمان های بین المللی نظیر شورای امنیت سازمان ملل که چین و روسیه در آن از حق وتو برخوردار هستند به تضعیف روسیه و چین هم منجر می شود و بر این اساس انها تلاش کردند که از قطعنامه ۲۲۳۱  حمایت کنند.

جلالی افزود: اگر این اتفاق نمی افتاد معنایش این بود که با استانداردهای دوگانه با جمهوری اسلامی ایران برخورد می شود، یعنی آنجایی که قطعنامه های تحریمی است، همه می گویند باید اجرا شوند بنابراین بخشی از این قطعنامه که رفع تحریم است، نمی توانند بگویند که این قطعنامه نباید اجرا شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: در مجموع  کارزار دیپلماتیک خیلی سختی بود که این موفقیت حاصل شد و عملا ایران از امروز دوشنبه ۲۷ مهر هم می تواند تسلیحات خود را بفروشد و هم تسلیحات از کشورهای دیگر خریداری کند.

جلالی افزود: با این وجود ما به دلیل این که کشوری هستیم که هشت سال دفاع مقدس را با نهایت مظلومیت پشت سر گذاشتیم و آن روز حتی سیم خاردار و یا گلوله کلاشنیکوف هم به ما نمی فروختند جمهوری اسلامی ایران از ان دوران این درس را فرا گرفت که «کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من» و بر همان اساس در صنعت نظامی ورود پیدا کردیم و در بسیاری از ابعاد هم به خودکفایی رسیدیم بعنی امروز در ارتباط با قطعنامه ۲۲۳۱ لزوما نگاه  ما این نیست تسلیحات بخریم بلکه نگاه جدی ما فروش تسلیحات پیشرفته و خوب ماست و امروز همه می دانند ایران در این خصوص سخن وجایگاه بالایی دارد.     

تنش ترامپ با ایران و جامعه جهانی از سال گذشته از زمان خروج ایالات متحده از برجام آغاز شد و دیگر کشورها، واشنگتن را  درتصمیمات علیه این توافق همراهی نکردند. از میانه‌های سال ۲۰۱۹ رسانه‌های جهان بر پایان تحریم تسلیحاتی ایران (از ۱۸ اکتبر- ۲۷ مهر) تمرکز کردند و مخالفت با نخستین امتیاز حقوقی و سیاسی توافق هسته ای برای تهران، کاخ سفید را به تکاپو وا داشت.

در نخستین رودررویی جدی دولت آمریکا با قدرت‌های جهان حدود دو ماه قبل ۱۳ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد با قطعنامه پیشنهادی کاخ سفید برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران مخالفت کردند. همین امر آتش کینه و لجاجت کودکانه ترامپ را برانگیخت.

وزیر امور خارجه وی سپس با حضور در مقر سازمان ملل در نیویورک کوشید ضربه اصلی را به برجام وارد آورد و مدعی شد ساز وکار حل اختلاف توافق هسته‌ای را فعال ساخته است. همه امضاکنندگان برجام در کنار اکثر اعضای شورای امنیت، واشنگتن را دارای صلاحیت برای استفاده از این بند توافق ندانستند زیرا ۲ سال قبل، دولت آمریکا همه تعهدات و الزامات توافق را زیرپا گذاشته و به صورت رسمی از آن خارج شد.

در بیانیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص پایان محدودیت‌های تسلیحاتی و ممنوعیت سفر عده ای از شهروندان و مسئولین نظامی کشور آمده است: 

امروز، یک روز بسیار مهم برای جامعه جهانی است، که برخلاف تلاش­های رژیم ایالات متحده، از قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صیانت کرده است. از امروز، همه محدودیت‌های انتقالِ اقلام تسلیحاتی به و از جمهوری اسلامی ایران و همچنین اقدامات و خدمات مالی مرتبط با آن و تمامی ممنوعیت­های ورود یا عبور از قلمرو دولت‌های عضو ملل متحد که پیش از این علیه برخی از شهروندان و مسئولین نظامی ایران تحمیل شده بودند، به صورت خودکار خاتمه یافت. بر اساس یکی از نوآوری­های برجام، اختتام قطعی و بدون قید و شرط محدودیت­های تسلیحاتی و ممنوعیت­های مسافرتی مستلزم هیچگونه تصویب قطعنامه­­ی جدیدی نیست و هیچ نیازی به صدور بیانیه و یا هیچ اقدام دیگری از سوی شورای امنیت ملل متحد ندارد.

 لغو محدودیت­های تسلیحاتی و ممنوعیت­ مسافرتی بگونه­ای طراحی شده است که خودکار بوده و به هیچ اقدام دیگری نیاز ندارد. این مهم پس از مذاکرات نفس‌گیر و با پیش‌بینی‌ دقیق از امکان نقض تعهد از سوی یک یا چند طرف دیگر برجام به دست آمد. همین روش برای پایان محدودیت‌های موشکی در سال 1402 (2023) و نیز پایان کامل پرونده هسته‌ای در شورای امنیت در سال 1404 (2025) هم پیش‌بینی شده است.

بنابراین، از امروز، جمهوری اسلامی ایران می­تواند هرگونه سلاح و تجهیزات لازم را، از هر منبعی، بدون محدودیت قانونی و صرفاً براساس نیازهای دفاعی خود تهیه کند و همچنین می­تواند بر مبنای سیاست­های خود تسلیحات دفاعی صادر کند. در اینجا باید این نکته مورد تاکید واقع شود که سنگ بنای سیاست خارجی ایران رد سلطه و فشار در هر شکل آن است. از این رو، تحمیل هرگونه محدودیت در هر زمینه­ای – از جمله مالی، اقتصادی، انرژی و تسلیحاتی – هیچگاه از جانب ایران به رسمیت شناخته نشده است.

  • نویسنده :
  • منبع :