19 دی: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی از اول آبان‌ماه، موظف به رعایت ظرفیت ۶۰ درصدی هواپیماها هستند، گفت: به‌زودی قیمت‌های جدید بلیت اعلام خواهد شد.

دو هقته پیش بود که انجمن شرکت‌های هواپیمایی از نرخ‌های جدید هواپیما که در آن متوسط افزایش قیمت‌ها به  ۸۰ درصد می رسید رونمایی کرد.

 بهانه افزایش ناگهانی قیمت ها از سوی شرکت‌های هواپیمایی، مصوبه ستاد مبارزه با کرونا برای انجام پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت و هم‌چنین قیمت دلار بود. 

با این حال وزیر راه و شهرسازی سه روز بعد از اعلام قیمت‌های جدید در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا از ابطال نرخ‌نامه جدید شرکت‌های هواپپمایی خبر داد و گفت: افزایش قیمت اعلام شده از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتبر نیست و قیمت‌های جدید که قرار بود از اول آبان‌ماه اعمال شود لغو شده است. 

فردای همان روز جلسات شرکت‌های هواپیمایی با ریاست سازمان هواپیمایی آغاز و قرار شد تا اول آبان ماه بلیت هواپیما باقیمت نرخ‌نامه شهریور سال گذشته به فروش برسد و قرار شد نتیجه نهایی در جلسه ای با حضور وزیر راه و شهرسازی اعلام شود. 

امروز پایگاه خبری وزارت راه شهرسازی، از جلسه هم‌اندیشی وزیر راه و شهرسازی با مدیران‌عامل شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی در روز دوشنبه (۲۸ مهرماه) در محل ساختمان شهید دادمان خبر داده است. 

«محمد اسلامی» در این جلسه با اشاره به شرایط حساس اقتصادی کشور، فشار دشمنان و جنگ تمام‌عیار اقتصادی با تشکر از همکاری شرکت‌های هواپیمایی در ارائه خدمات هوایی بر اساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا برای انتقال مسافران و تجهیزات قدردانی کرد. 

وی گفت: شرکت‌های هواپیمایی ملزم هستند مصوبات ستاد مقابله با کرونا در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به طور دقیق رعایت کنند و از اول آبان‌ماه، رعایت حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت صندلی‌ها در هواپیما الزامی است.

۵۰ درصد شرکت‌هایی هواپیمایی وام کرونا را دریافت کردند 

اسلامی با اشاره به لزوم رشد و ارتقاء صنعت هوانوردی و پشتیبانی از این صنعت یادآور شد: بر اساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا شرکت‌های حمل‌ونقلی به‌خاطر آسیب‌هایی که در مدت اخیر دیده‌اند، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات حمایتی در نظر گرفته شد که تاکنون حدود ۵۰ درصد این مبلغ توسط ایرلاین‌ها دریافت شده است. 

وی گفت: لازم است شرکت‌هایی که موفق به دریافت تسهیلات نشده‌اند، دلایل و روند کار خود را به سازمان هواپیمایی کشوری اطلاع دهند تا بررسی و روند کار تسهیل و تسریع شود. 

وزیر راه و شهرسازی با تاکید مجدد به رد درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما که روزهای گذشته توسط انجمن شرکت های هواپیمایی اعلام شده بود، اعلام کرد: برای تعیین نرخ نهایی افزایش قیمت‌ها با توجه به لزوم رعایت حداکثر ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیماها از اول آبان ۹۹ و نوسان‌های قیمتی و اقتصادی، صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و مورد تایید سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و شش‌ماهه نخست ۹۹ به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال شود. 

وی گفت: بر اساس بررسی‌های مالی دقیق، تصمیمات لازم برای حمایت از ایرلاین‌ها گرفته و تصمیمات لازم برای برون‌رفت از شرایط حاکم اتخاد شود. 

نرخ بلیت هواپیما با کاهش اندک افزایش یاید 

اسلامی با تاکید بر لزوم کم‌ترین افزایش نرخ قیمت بلیت هواپیما اظهار داشت: بعد از بررسی‌هایی که سازمان هواپیمایی کشوری با همکاری انجمن شرکت‌های هواپیمایی انجام خواهد داد به‌زودی نرخ‌های جدید با رد نرخ اعلامی روزهای گذشته اعلام خواهد شد. 

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این جلسه اعلام کرد: در ایام کرونا پروازهای داخلی ۴۸ درصد و پروازهای خارجی ۹۶ درصد کاهش داشته است. 

مدیران‌عامل شرکت‌های هواپیمایی در جلسه با وزیر راه و شهرسازی دریافت معادل ریالی دلار برای ارائه خدمات فنی و تعمیرات توسط شرکت‌های داخلی، سهم ۵ درصد شهرداری‌ها و یک درصدی هلال احمر، تعرفه‌های شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، لزوم تدوین استراتژی بقا برای ایرلاین‌ها، لزوم حمایت دولت از ایرلاین‌ها، توجه به قیمت تمام‌شده بلیت هواپیما، توجه به مخاطرات ایمنی، نداشتن مبنای علمی برای ظرفیت ۶۰ درصدی هواپیماها، لزوم استمهال در بازپرداخت تسهیلات دریافتی و لزوم لغو پروازهای چارتری را به‌عنوان دغدغه‌های مورد نظر مطرح کردند.

 

 

  • نویسنده :
  • منبع :