19 دی: یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: سازمان اوقاف باید اجرای امینانه نیت واقفان را اولویت اصلی خود بداند و با جدیت به دنبال احیای موقوفات و بهره‌مندی اقشار مختلف مردم از مواهب وقف باشد.

آیت‌ الله العظمی سید محمد علی علوی گرگانی در جمع مدیرکل و معاونان اوقاف قم اظهار داشت: به سهم خودم از تلاش‌های مجموعه اوقاف قم به خاطر تلاش در راستای تامین نیازهای مادی و معنوی جامعه تشکر می‌کنم.

وی افزود: واقفان خیراندیش در گذشته ناظر به نیازهای روز جامعه، وقف‌هایی داشته‌اند و آثار و برکات این اقدام آنها هنوز در اختیار ما قرار دارد، امروز بر عهده ماست که این سنت حسنه را تداوم بخشیم و میراث وقف را به نسل آینده واگذاریم.

آیت الله علوی گرگانی با بیان اینکه موقوفات باید عام المنفعه باشند و عموم مردم از آنها بهره‌مند شوند گفتند: سه حوزه اصلی نیازهای روز که توسط اوقاف و امور خیریه احصا شده، جزو ضروریات جامعه محسوب می‌شوند و ما هم به مردم توصیه می‌کنیم در این حوزه‌ها وقف کنند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مسائل در این زمینه که مورد توجه امام راحل هم بود، این است که در دوران شاه بسیاری از موقوفات آسیب دیده بودند و وقف با آسیب روبرو بود، بعد از انقلاب هم عده‌ای به دنبال سو استفاده از املاک وقفی بودند ولی ایشان در دیداری که داشتم و پیشنهادهایی داشتم در مورد مساله وقف اهتمام جدی داشتند و با هوشیاری دستور دادند که موقوفات به دقت مورد ثبت و ضبط قرار گیرند و دقیقا در راستای نیت واقفان مصرف شوند.

آیت‌ الله علوی گرگانی تصریح کرد: ممکن است الان هم افرادی باشند که حق موقوفات را ادا نکنند و به دنبال سو استفاده از املاک وقفی باشند بنابر این باید حساسیت زیادی داشته باشید و اجرای امینانه نیت واقفان را اولویت اصلی خود قرار دهید.

این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه تمام متولیان و مباشران وقف باید بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان اوقاف عمل کنند گفتند: امیدواریم با سیاست‌های جدید که ناظر به نیازهای روز جامعه هستند، وقف به اعتلای بیشتری برسد و تمام اقشار جامعه نهایت استفاده از وقف ببرند.

وی بیان کرد: تقوا و رویکرد احسان‌محور، دو عامل اصلی در فعالیت‌های شماست که تاکنون به خوبی از عهده آن بر آمده‌اید.

سه حوزه وقف ناظر به نیازهای روز جامعه شناسایی شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم نیز در این دیدار گفت: برای وقف ناظر به تامین نیازهای روز جامعه، سه حوزه اصلی مسائل دینی و معرفتی، تولید دانش‌ بنیان و کمک به نیازمندان احصا شده است.

حجت‌الاسلام عباس اسکندری اظهار داشت: مشکل های اقتصادی جامعه و شیوع کرونا، موجب شده خانواده‌های زیادی در قم و سایر شهرها از نظر تامین معیشت دچار گرفتاری شوند، به همین دلیل و از محل عواید موقوفات طی این مدت و در قالب چندین مرحله رزمایش مواسات و همدلی ۱۲ هزار بسته معیشتی در بین نیازمندان توزیع شده است.

وی افزود: با توجه به تغییرهایی که در جوامع بشری دیده می‌شود و زندگی انسان‌ها را متحول کرده است، نیازهای جدیدی در جامعه ما وجود دارد که لازم است خیرین و واقفان، با نگاه به این مسائل وقف را انجام دهند و چنانچه در این زمینه بزرگان حوزوی و مراجع تقلید پیشگام شوند و توصیه‌هایی داشته باشند، تاثیر بیشتری خواهد داشت.

مدیرکل اوقاف قم با بیان اینکه نیازهای روز جامعه در سه حوزه احصا شده است گفت: مسائل معنوی، دینی و مذهبی از جمله این موارد به شمار می‌رود، اداره حوزه های علمیه و نشر معارف و کتب دینی به شدت نیاز به موقوفاتی دارد که لازم است وقف‌هایی برای پشتیبانی از آنها وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: بر این اساس موقوفات قرآنی و مذهبی و حوزوی جزو نیازهای روز جامعه هستند.

اسکندری به مسائل معیشتی و اقتصادی که با زندگی روزمره مردم در ارتباط است به عنوان دومین نیاز اصلی جامعه پرداخت و گفت: این مساله نیاز به تولید علم دارد بنابراین موقوفاتی که برای پشتیبانی از محققان و دانشمندان در زمینه های گوناگون از طرح های دانش بنیان گرفته تا مسائل زیست محیطی و تا سلامت آحاد جامعه اسلامی از جمله نیاز حتمی و قطعی روز جامعه ی ما است.

مدیرکل اوقاف قم تصریح کرد: تولید انبوه در صنعت و کشاورزی، موجب سر و سامان دادن زندگی دنیوی مردم می‌شود و وقف در این زمینه می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی کمک به فقرا و نیازمندان را سومین نیاز اساسی جامعه دانست و خاطرنشان کرد: این کمک‌ها در قالب بسته‌های معیشتی، ایجاد اشتغال، تامین دارو و درمان، آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و تامین جهیزیه زوج‌های جوان، ارائه می‌شوند که لازم است موقوفات بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

  • نویسنده :
  • منبع :