19 دی: رئیس اتاق بازرگانی قم از انتخاب قم به عنوان استان معین در ارتباط با کشور بوسنی و هرزگوین خبر داد و افزود: هرگونه ارتباط تجاری با این کشور باید به اتاق بازرگانی قم ارجاع داده شود.

سی و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به ریاست استاندار قم، مدیران دستگاه‌های اجرایی و دولتی، تشکل‌های اقتصادی و بخش خصوصی به دبیری اتاق بازرگانی در سالن جلسات کرامت استانداری قم تشکیل شد.

ابوالفضل خاکی، رئیس اتاق بازرگانی قم در ابتدای این جلسه ایجاد مشکلات ارزی در سطح استان و کشور برای صادرکنندگان را با توسعه صادرات که از هدف گذاری‌های دولت است مغایر دانست و بیان داشت: در این خصوص جلسات کارشناسی متعددی برگزار کردیم، تهاتر منافع حاصل از تخصیص ارز صادراتی «حاصل از صادرات» به درخواست کنندگان ارز برای واردات مواد اولیه قطعات و اجزای تولید درخواست بخش خصوصی است.

وی گفت: در گذشته از صد درصد ارز صادراتی ۳۰ درصد آن را خود شخص واردات انجام می‌داد و ۷۰ درصد به سیستم نیمایی فروخته می‌شد که اختلافات نرخ ارز مشکلاتی را به وجود می‌آورد، اخیراً طبق بخشنامه جدید ۳۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است اما خواسته فعالان اقتصادی همچنان این است که صد درصد ارز حاصل از صادرات را بتوانند مواد اولیه واحد تولیدی خود را وارد کشور کنند و یا نهایتاً بتوانند به واحد تولیدی دیگری واگذار کنند که این پیشنهاد از سوی اتاق ایران نیز به وزارت کشور اعلام شده است.

کاهش ۳۰ درصدی صادرات نسبت به سال گذشته

خاکی معتقد است: صادرات ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و عدم بروز رسانی اطلاعات بانک مرکزی و محاسبه زمان‌هایی که صادرات معاف از تعهد بانک مرکزی بوده است باعث شده تا آن دسته از واحدهایی که شامل معافیت می‌شدند در رسته تعلیق کارت‌های بازرگانی قرار گیرند و این یکی از علل کاهش صادرات در کشور است که امیدواریم هرچه زودتر اصلاح این سیستم انجام شود.

وی گفت: در استان قم ۳۰ شرکت صادراتی ورود موقت کالا دارند و بعد از تولید محصولات به کشورهای آسیای میانه صادرات انجام می دهند که متاسفانه همین شرکت ها نیز جزو آمار تعهدات ارزی آورده شدند و در لیست ابطال کارت بازرگانی قرار گرفتند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران اظهار داشت: تعلیق کارت بازرگانی توسط سازمان توسعه تجارت خلاف قوانین بین‌المللی است و اگر اتاق‌های بازرگانی صلاحیت و اهلیت درخصوص کارت بازرگانی را نداشته باشند پس وظیفه و رسالت آنها چیست؟ درخواست اتاق بازرگانی از سازمان توسعه تجارت این است که در حوزه کارت بازرگانی بیشتر به صورت نظارتی عمل کند نه عملیاتی تا این مسئله رفع شود.

وی از انتخاب استان قم توسط اتاق ایران به عنوان استان معین در ارتباط با کشور بوسنی و هرزگوین خبر داد و افزود از این پس ارتباطاتی که در رابطه با تجارت با این کشور قرار است انجام شود باید به اتاق بازرگانی قم ارجاع داده شود.

خاکی در خصوص شهرک صنعتی ICT و اجرای این طرح توسط شرکت شهرک‌های صنعتی قم برای اولین بار در استان، بیان داشت: موضوع در جلسات قبل شورای گفتگو به تصویب رسیده بود که پس از تهیه گزارش فنی شهرک، توسط معاونت عمرانی استانداری موضوع به تصویب نهایی شورای برنامه ریزی استان رسید و مقرر شد شرکت شهرک‌ها طی یک فرایند فشرده عملیات ساخت را شروع کند.

اعتبار تولیدکنندگان در حال از بین رفتن است

در ادامه این جلسه از سوی عضو اتاق بازرگانی قم مطرح شد: امروز فرزندان ما راه ما را ادامه نخواهند داد متأسفانه بانک مرکزی در جامعه صنعتی و اقتصادی بابت تأخیر در پرداخت هزینه، مطالبات طرف خارجی را پرداخت نمی‌کند و جنس تولیدکننده را در گمرک نگه داشته است این در حالی است که تولید کننده پول پرداختی را از صرافی دولت دریافت و به بانک مرکزی پرداخت کرده است، کالاهایی که در گمرک می‌ماند برای دولت، مردم و صادرکننده سودی نخواهد داشت؛‌ طرف خارجی اسناد ما را به دلیل عدم پرداخت پول از سوی بانک مرکزی تحویل نمی دهد. امروز اعتبار تولیدکنندگان در حال از بین رفتن است.

وی با بیان اینکه هر روز شاهد تغییراتی هستیم که نمی‌توانیم در محاسبات خود برای تولید بیاوریم، گفت: امروز ماشین آلات و تجهیزات تولید کننده بروز نمی‌شود چرا که دولت اجازه صد درصد واردات در مقابل صادرات را به صادرکنندگان نمی‌دهد تقاضای بخش خصوصی همراهی دولت به جهت عبور از بحران اقتصادی در سال جهش تولید است.

واحدهای تولیدی جوجه یکروزه نمی‌توانند از تسهیلات کرونا استفاده کنند

دبیر انجمن جوجه یکروزه کشور نیز در این جلسه گفت: در خصوص مشکلات تولید جوجه یکروزه و مصوبات اخیر ستاد تنظیم بازار کل کشور پیشنهادات از سوی کمیسیون کشاورزی اتاق قم تهیه و طی نامه‌ای به اتاق ایران جهت طرح در جلسه شورای گفتگوی کشور ارائه خواهد شد.

محمدرضا صدیق‌پور ادامه داد: از امروز سامانه بازارگاه برای واحدهای گوشتی نیز ایجاد شده است اگر نهاد به موقع در این سامانه تزریق شود مشکلات در این حوزه حل خواهد شد.

وی بیان داشت: جوجه یک روزه با توجه به اینکه در بسته‌های پرداختی تسهیلات کرونا وجود ندارد، متأسفانه هیچ یک از واحدهای تولیدی جوجه یکروزه نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند

دبیر انجمن جوجه یکروزه کشور گفت: در خصوص مشکلات تولید جوجه یکروزه و مصوبات اخیر ستاد تنظیم بازار کل کشور پیشنهادات از سوی کمیسیون کشاورزی اتاق قم اظهار داشت: درخواست انجمن جوجه یکروزه کشور به صورت مشخص این است که در رسته پرداخت تسهیلات کرونایی قرار گیرد همچنین مشکلات این حوزه طی یک نامه از سوی استانداری قم به شورای گفتگو کشور ارسال گردد.

بهرام سرمست، استاندار قم نیز در پایان جلسه ضمن جمع بندی مطالب در خصوص انتخاب استان قم به عنوان استان معین، گفت: تمامی معیارها در این خصوص باید سنجیده شود تا این انتخاب به نتیجه برسد و ثمر بخش باشد متولی این امر نیز اتاق بازرگانی خواهد بود.

وی در خصوص گلریزان برای صادرکنندگان برتر که یکی از پیشنهادات نائب رئیس اتاق بازرگانی بود با کلیات این طرح موافقت کرد و گفت: جلسه‌ای در سال جاری با صادرکنندگان برتر استان که انتخاب شده‌اند با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد و نحوه ارائه مشوق‌های هر یک از مدیران به آنها را مطرح و تصمیم گیری لازم به عمل آمد.

گفتنی است: در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان قم مشکلات گمرکی منطقه ویژه سلفچگان و درخواست تفویض اختیارات کامل در ثبت سفارش و حذف ممنوعیت گمرک در ارزش‌گذاری استنباطی کالا در منطقه ویژه مطالبی از سوی ریاست منطقه ویژه بیان شد که مقرر شد موضوع از سوی استانداری پیگیری و نتیجه اعلام شد.

  • نویسنده :
  • منبع :