19 دی: فروش سری جدید تلفن همراه آیفون در حالی در کشورمان آغاز شده که خریداران برای رجیستری این محصول ابهام دارند.

تنها سه هفته از رونمایی جدیدترین گوشی تلفن همراه شرکت اپل می‌گذرد و با وجود بسته بودن مرز‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا حالا پای این گوشی هوشمند آمریکایی به بازار ایران باز شده است.

بررسی‌های میدانی و جستجو در فضای مجازی ما را به سایت‌ها و صفحات مجازی اینستاگرامی رساند که با توضیحات کاملی اعلام کرده‌اند این محصول را با دو شرط می‌فروشند، یکی اینکه این کالا بدون رجیستری به مشتری تحویل داده می‌شود و دیگری اینکه از زمان ثبت سفارش حداقل پانزده روز زمان لازم است تا این محصول به دست خریدار برسد.

نکته حائز اهمیت این است که این محصول با قیمتی بسیار بیشتر از قیمت واقعی آن در درگاه مجازی در حال عرضه است. در حال حاضر محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد قیمت دلاری این سری از گوشی‌ها با دلار آزاد (به نرخ امروز ۲۸ هزار و ۴۵۰ تومان) میانگین چیزی در حدود ۳۰ میلیون تومان است. حال آنکه هزینه رجیستری و حقوق ورودی و هزینه‌های گمرکی این محصول جای خود دارد.

آیفون ۱۲ بدون رجیستری با قیمت نجومی به ایران رسید! / قیمت آیفون ۱۲ پرو ۵۲ میلیون تومان

 

در حال حاضر فروشندگان داخلی این محصولات یا از اعلام قیمت تمام شده محصول خودداری کرده‌اند یا اینکه قیمت‌ آن را حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان بیشتر از قیمت محاسبه شده با نرخ آزاد برای فروش آگهی کرده‌اند. این فروشندگان در آگهی‌های خود تاکید کرده‌اند که این  قیمت‌ها بدون هزینه رجیستری است، حال آنکه گوشی بدون رجیستری یعنی ابزاری بدون کارکرد که هزینه‌ای چند ۱۰ میلیونی برای مالک در بر داشته است.

در سالی که با نام جهش تولید نام گرفته است و کارخانه‌های داخلی پتانسیل تولید تلفن‌های همراه‌ با کیفت را دارند، ورود این محصولات بسیاری از ارز کشور  را هدر خواهد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب پیش از این صراحتا از واردات میلیاردی گوشی لوکس آمریکایی گلایه کرده بودند. ایشان در جلسه هیئت دولت که به مناسبت هفته دولت به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد فرمودند: مسئله تولید کلید اصلی است برای اشتغال، برای معیشت، برای کاهش تورم، برای ایجاد ارزش پول ملی. تولید واقعاً مادر همه این‌ها است؛ هرچه می‌توانیم در مورد تولید بایستی کار کنیم. موانع تولید را برطرف کنید؛ بسیاری از این موانع در درون کشور است، مانند: مسئله واردات بی‌رویه، مشکلات قطعات، ناهماهنگی‌ها در بخش‌های پایین دستی و مسله مجوز‌ها

ایشان فرمودند:گاهی این واردات، واردات لوکس است یعنی هیچ نیاز به آن نیست؛ شنیدم که برای واردات یک نوع گوشی لوکس آمریکایی در سال ۹۸ حدود نیم میلیارد دلار مصرف شده. البته بخش خصوصی این کار را می‌کند، منتها دولت بایستی جلوی این را بگیرد.

با توجه به درخواست صریح رهبر انقلاب از دولت در شرایط حال حاضر امکان ورود قانونی این محصول آمریکایی به بازار داخلی توسط واردکنندگان از طریق گمرک وجود ندارد و گمرک از ثبت سفارش رسمی این کالا ممانعت می‌کند، مگر آنکه در چنین شرایطی  این کالا به واسطه مسافران و در قالب  قاچاق چمدانی وارد کشور شود.

فروش سری جدید تلفن همراه اپل به کشورمان در حالی کلید خورده است که چین به عنوان دومین بازار فروش گوشی‌های آیفون در جهان استقبال سردی از این محصول داشته است. در سال‌های گذشته چینی‌ها خریداران پیشتاز این محصولات بودند که برای خرید محصولات جدید این شرکت، جلوی فروشگاه‌های فروشنده این محصول صف می‌کشیدند، اما امسال تعداد افراد مشتاق این تلفن همراه بسیار کمتر بوده است. برای مثال امسال در شانگ‌های چین جلوی نمایندگی آیفون در این شهر تنها حدود ۲۰ نفر برای خرید گوشی جدید صف کشیده بودند. البته ناگفته نماند که یکی از دلایل پایین بودن تعداد مشتریان حضوری آیفون ۱۲ آغاز فروش اینترنتی این گوشی نیز بوده است.

کلام آخر اینکه ورود گوشی‌های آمریکایی در شرایطی که معیشت مردم به واسطه تحریم‌های آمریکایی در تنگنا قرار دارد به نوعی نادیده گرفتن حقوق قشر متوسط و ضعیف جامعه است، چرا که بی‌شک خریداران این محصول در چنین شرایطی یا سودای چشم و همچشمی در سر می‌پرورانند یا استفاده از کالای آمریکایی را حق خود می‌دانند؛ حقی که بی‌شک حقوق سایر افراد را پایمال می‌کند.

همچنین در روز‌هایی که جهان درگیر مقابله با ویروس کروناست شاید کمتر کسی به فکر خرید سری جدید تلفن هوشمند اپل باشد اما با این حال امکانات جدید آیفون ۱۲ بسیاری از مشتاقان این برند را در سراسر جهان برای مالکیت این محصول وسوسه کرده است. اما در کشور ما اوضاع کمی متفاوت است این روز‌ها نرخ ارز در کشورمان همچنان درگیر نوسانات شدید است، در این بین بسیاری صبر پیشه کرده‌اند تا همزمان با کاهش نرخ ارز زمان مناسب‌تری را برای خرید انتخاب کنند برخی هم به دلیل دردسر‌های رجیستری این محصول در داخل کشور چشم از خرید این محصول لوکس برداشته‌اند.

با این حال باید منتظر بود و دید نهاد‌های رسمی از جمله دولت، گمرک و گردانندگان سامانه همتا نسبت به ورود این محصول و نحوه برخورد با آن چه تصمیمی می‌گیرند و موضع آنان نسبت به ورود این محصول چیست؟

 

  • نویسنده :
  • منبع : باشگاه خبرنگاران جوان