19 دی: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته که این نهاد بین‌المللی همکاری خوبی با ایران در زمینه بازرسی از ۲ سایت در ایران داشته است.

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت به «همکاری خوب» میان ایران و بازرسان این نهاد بین‌المللی در مسئله بازرسی از دو سایت در ایران اشاره کرد.

گروسی شهریورماه سال جاری به ایران سفر و با مقام‌های ارشد این کشور دیدار کرد. جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۴ شهریورماه اعلام کردند به توافقی برای تقویت همکاری‌ها و جلب اعتماد متقابل جهت تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن دست پیدا کرده‌اند.

در این بیانیه تصریح شده بود «ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده و فعالیت های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد.»

بر اساس این بیانیه مقرر شد آژانس هیچ سؤال دیگری از ایران و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان‌هایی فراتر از آنچه که توسط ایران تحت موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده‌اند، نداشته باشد.

گروسی گفت: «این، راه حلی سازنده برای مشکلی بود که ما داشتیم و می‌توانم بگویم از آن زمان به بعد، ما سطح خوب همکاری [با ایران] را حفظ کرده‌ایم، از این لحاظ که بازرس‌های ما به طور منظم در آن سایت‌های حاضرند و از آنها بازدید می‌کنند.»

گروسی که با خبرگزاری آسوشیتدپرس مصاحبه می‌کرد گفت ایران به ذخیره مقادیر بیشتر اورانیوم ذخیره‌شده ادامه می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش فصلی خود اعلام کرد ایران تا تاریخ ۲۵ اوت ۲۱۰۵.۴ کیلوگرم اورانیوم با غنای کم ذخیره کرده است.

جمهوری اسلامی ایران یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام، با توجه به عملی نشدن کشورهای اروپایی اعلام کرد قصد دارد از حقوق خودش ذیل این توافق هسته‌ای استفاده کرده و تعهداتش به آن را کاهش دهد.

تهران از آن زمان به بعد در پنج گام از تعهداتش ذیل این توافق هسته‌ای کاست و در آخرین گام اعلام کرد تمامی محدودیت‌های عملیاتی بر برنامه هسته‌ای خودش را کنار گذاشته است.

گروسی گفت در گزارش فصلی جدید آژانس اتمی که طی هفته‌های آینده تهیه خواهد شد، «شاهد همین روندی خواهیم بود که تا به حال دیده‌ایم.»

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را رد کرده است.

رافائل گروسی درباره همین ادعاها گفته که ارزیابی آژانس این است که ایران در حال حاضر «مقادیر قابل‌توجهی» اورانیوم ذخیره‌شده برای ساخت سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد.

او گفت: «در حال حاضر من با بازرس‌هایم در تماس نیستم، ولی طبق چیزی که یادم می‌آید، این‌طور نیست.»

گروسی اضافه کرد: «همه اینها برآورد هستند و کار آژانس اتمی، گمانه‌زنی نیست. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ممکن است چطور شود؟ ما بازرس هستیم و مقادیری را که می‌بینیم، می‌گوییم.»

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که داشتن «مقادیر قابل‌توجه» اورانیوم ذخیره‌شده به معنی این نیست که کشوری در حال ساخت سلاح هسته‌ای است.

وی اضافه کرد: «ایده مقادیر قابل‌توجه، یک معیار فنی است که در بافت توافق پادمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و منظور از آن مقادیری از لحاظ نظری است که می‌تواند برای ساخت سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.»

او تأکید کرد: «وجود این مقدار [مواد هسته‌ای] به صورت خودکار به معنی این نیست که طرفی در حال ساخت سلاح هسته‌ای است. بنابراین فکر می‌کنم هنگام استفاده از این عبارت باید خیلی دقت کنیم.»

  • نویسنده :
  • منبع : فارس