تحلیل | صفحه 2
عادی شدن روابط تهران – ریاض؛ پیش شرطی برای گشایش در تعاملات ایران و مصر چهارشنبه 14 دی 1401

عادی شدن روابط تهران – ریاض؛ پیش شرطی برای گشایش در تعاملات ایران و مصر

19 دی: دیدار و رایزنی اخیر"حسین امیرعبداللهیان" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با"عبدالفتاح السیسی" رییس‌جمهور مصر در حاشیه برگزاری اجلاس "بغداد ۲ "در اردن و همچنین پبشنهاد نخست‌وزیر عراق مبنی بر برگزاری گفت‌وگوهای تهران و قاهره با میانجیگری بغداد، باعث شده که این روزها بار دیگر موضوع روابط تهران و قاهره مورد توجه تحلیل‌گران و فضای رسانه ای کشور قرار گیرد.

پالس مثبت مصر به ایران و عراق/بغداد این بار میانجی تهران و قاهره می شود؟ چهارشنبه 7 دی 1401

پالس مثبت مصر به ایران و عراق/بغداد این بار میانجی تهران و قاهره می شود؟

19 دی: مقام های مصری می گویند آمادگی دارند که گفت و گوها را درباره بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران به میزبانی عراق آغاز کنند و درهای مذاکرات بعد از کنفرانس بغداد۲ در اردن گشوده شده است.

مجلس نمایندگان جمهوری‌خواه و آینده سیاسی بایدن شنبه 28 آبان 1401

مجلس نمایندگان جمهوری‌خواه و آینده سیاسی بایدن

19 دی: درحالیکه جمهوری‌خواهان صاحب اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا شدند، به نظر می‌رسد تحت این ترکیب جدید جو بایدن به شدت ناتوان خواهد بود و آینده سیاسی او بیش از پیش با اما و اگرها روبرو است.

هزینه‌ اعلام پایان برجام برای ایران و آمریکا یکشنبه 1 آبان 1401
یک کارشناس مسایل بین‌الملل مطرح کرد؛

هزینه‌ اعلام پایان برجام برای ایران و آمریکا

19 دی: یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: حتی اگر دموکرات‌ها در انتخابات آتی کنگره اکثریت را در سنا حفظ کنند، باز هم دولت بایدن با همین دست فرمان در مذاکرات احیای برجام جلو می‌رود و تمایل چندانی برای دادن امتیازات بزرگ به ایران نخواهد داشت.

چرا کانادا ظریف را تحریم کرد؟ دوشنبه 25 مهر 1401
یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل پاسخ داد؛

چرا کانادا ظریف را تحریم کرد؟

19 دی: یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: آقای ظریف بی‌شک از چهره‌هایی است که در هر شرایطی در آینده همچون گذشته می تواند نقش مهمی در جهت تامین منافع کشور بازی کند.

سرنوشت جنگ اوکراین پس از الحاق چهار منطقه به روسیه یکشنبه 10 مهر 1401
یک کارشناس مسایل بین‌الملل تشریح کرد؛

سرنوشت جنگ اوکراین پس از الحاق چهار منطقه به روسیه

19 دی: یک کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به الحاق چهار منطقه از اوکراین به خاک روسیه اظهار کرد: اگر هیات حاکمه اوکراین بپذیرد چاره‌ای برای توافق با روسیه ندارد می‌تواند باقی کشور را حفظ کند، اما اگر بخواهد به طور رادیکال پاسخ دهد ذره ذره خاک اوکراین خورده خواهد شد و چیزی دیگر باقی نخواهد ماند.

تحلیل اعتراضات شهریور ۱۴۰۱ از زبان عماد افروغ دوشنبه 4 مهر 1401

تحلیل اعتراضات شهریور ۱۴۰۱ از زبان عماد افروغ

دکتر «عماد افروغ» جامعه‌شناس، ضمن تحلیل ریشه‌های ناآرامی‌های اخیر در کشور، مسئولان کشور را به تجدید نظر در برخی روش‌ها و قوانین توصیه و تاکید کرد: به هیچ وجه تجدید نظر در برخی روش‌ها باعث خدشه به نظام نمی‌شود و اتفاقا این رشد یک نظام را نشان می‌دهد.

قفقاز قربانی جدید ناتو/آمریکا از آسیای میانه چه می‌خواهد؟ چهارشنبه 30 شهریور 1401

قفقاز قربانی جدید ناتو/آمریکا از آسیای میانه چه می‌خواهد؟

19 دی: بحران اوکراین هنوز ادامه دارد که آمریکا در تدارک کشاندن منطقه تازه‌ای به چاه جنگ است و هدف این‌بار کشورهای تازه استقلال یافته قفقاز. کاخ سفید در سناریو خود، ضمن جنگ‌افروزی در منطقه، در تلاش است، حوزه نفوذ ایران و روسیه را تحدید را هم کند.

توطئه‌ ترک‌سازی قفقاز، تهدیدی علیه امنیت ملی ایران سه شنبه 29 شهریور 1401
تهران باید با قدرت وارد شود؛

توطئه‌ ترک‌سازی قفقاز، تهدیدی علیه امنیت ملی ایران

19 دی: مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین‌المللی نوشت: ترکیه و باکو از وضعیتی که متحد ارمنستان یعنی روسیه، در جنگ اوکراین گرفتار شده، استفاده کرده و جنگی را آغاز کرده‌اند تا اهداف بلندپروازانه‌ خود را محقق کنند. اهدافی که از زمان دولت عثمانی همواره در سر حاکمان آن و ترکیه‌ بعدی وجود داشته است تا قفقاز جنوبی را به خود ملحق کنند و همچنان نیز سیاست الحاق‌گرایی از سوی آنکارا با شدت دنبال می‌شود.

دو مانع مهم بر سر راه آمریکا برای بازگشت به برجام چهارشنبه 16 شهریور 1401

دو مانع مهم بر سر راه آمریکا برای بازگشت به برجام

19 دی: مذاکرات احیای برجام آن‌قدر طولانی، پیچیده و دستخوش منافع ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی کشورهای عضو و دیگر کشورهای موثر شده است که به نظر تحقق آن دور از دسترس است. پیچیدگی مذاکرات احیای برجام نه فقط تحت الشعاع اختلافات فنی و سیاسی ایران و آمریکا بلکه تحت تاثیر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است که هر چه پیش می‌رویم تاثیر این تحولات بیشتر و بیشتر می‌شود.

نگاهی به چالش‌های «تراس» و مواضع در قبال ایران سه شنبه 15 شهریور 1401

نگاهی به چالش‌های «تراس» و مواضع در قبال ایران

19 دی: «لیز تراس» در شرایطی سکان قدرت در انگلیس را به‌دست گرفته است که این کشور با چالش‌های جدی در زمینه اقتصادی مواجه است. اما جابه‌جایی قدرت در کشوری که یکی از طراحان و مجریان اصلی پرونده سازی برای جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته‌ای بشمار می‌رود تاثیری بر رویکرد آن در قبال ایران نخواهد داشت.

اوج گیری مجدد تنش‌ها بین ایران و باکو یکشنبه 13 شهریور 1401
رسانه‌های نزدیک به الهام علی اف به شدت علیه تهران فعال شده اند؛

اوج گیری مجدد تنش‌ها بین ایران و باکو

19 دی: جنگ لفظی بین آذربایجان و ایران دوباره اوج گرفته و منابع نیمه رسمی در حمهوری آذربایجان آشکارا خواستار جدایی آذری ها در ایران شدند.

آیا متن توافق برای احیای برجام سه شنبه 18 مرداد 1401

آیا متن توافق برای احیای برجام "نهایی" شده است؟

19 دی: پس از پنج روز مذاکرات کارشناسی و سیاسی میان هیات‌های مذاکره کننده ایران و ۱+۴ و آمریکا که به صورت غیر مستقیم و با هماهنگی نماینده اتحادیه اروپا در وین انجام شد، مذاکره‌کنندگان با تفاسیر و تعابیر متفاوتی وین را به مقصد پایتخت‌هایشان ترک کردند.

سه چالش اساسی مذاکرات وین چیست؟ یکشنبه 16 مرداد 1401

سه چالش اساسی مذاکرات وین چیست؟

19 دی: رفع حداکثری تحریم‌ها و کوچک کردن لیست تحریم‌ها، دریافت ضمانت‌های کافی برای خارج نشدن دوباره آمریکا از برجام و اعلام خاتمه سوالات و ابهامات آژانس درباره موضوعات پادمانی، سه موضوع مهمی هستند که در دور تازه مذاکرات در وین میان ایران و آمریکا و نماینده اتحادیه اروپا مورد بحث است.

سفر پلوسی به تایوان؛ پروژه‌ای ناتمام برای مهار چین پنجشنبه 13 مرداد 1401

سفر پلوسی به تایوان؛ پروژه‌ای ناتمام برای مهار چین

19 دی: انتخاب جزیره تایوان به عنوان مقصد دیپلماتیک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، بسترساز مواضع اعلانی و اعمالی شدید از سوی سران پکن شد؛ سفری که با هدف تشدید تنش در منطقه و در راستای پیشبرد پروژه مهار چین در شرق دور انجام گرفت.

چرایی راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید سه شنبه 11 مرداد 1401

چرایی راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید

19 دی: اقدام سازمان انرژی اتمی اجرای قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی است؛ بندی از مصوبه‌ای که اجرای آن ایران را به لحاظ مذاکراتی در موضع قدرت قرار داد و طرف‌های غربی را وادار به بازگشت به میز مذاکره کرد. به همین دلیل اجرای بخش‌هایی از این مصوبه تکمیل پازلی با هدف نهایی رفع تحریم‌هاست.

پشت پرده‌ درخواست عربستان برای مذاکره علنی با ایران دوشنبه 3 مرداد 1401
یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه تشریح کرد؛

پشت پرده‌ درخواست عربستان برای مذاکره علنی با ایران

19 دی: یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به درخواست بن سلمان، ولیعهد سعودی، برای مذاکره علنی با ایران و در سطح وزرای خارجه گفت: عربستان سعودی از برقراری روابط دیپلماتیک با ایران دنبال کسب اعتبار و بهبود وجهه خود در اوضاع کنونی منطقه است.

فهم سنّت‌های تکوینی قرآنی، کلید سناریوی آیندۀ مطلوب انقلاب اسلامی چهارشنبه 29 تیر 1401
استاد مهاجرنیا مطرح کرد؛

فهم سنّت‌های تکوینی قرآنی، کلید سناریوی آیندۀ مطلوب انقلاب اسلامی

۱۹ دی: رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر برای آینده پژوهی انقلاب اسلامی به تطبیق آیات قرآن کریم با سنّت های الهی پرداخت و گفت: در قرآن آیات فراوانی در خصوص عاملیت خدا، سنّت های الهی، معنویت، باورهای دینی، اعتقادات و متافیزیک وجود دارد و به ما متذکر می شود که این سنّت ها و قانونمندی هایی که در نظام هستی وجود دارد،تحقق می یابد. لذا فهم سنّت های تکوینی قرآنی، کلید سناریوی آینده مطلوب انقلاب اسلامی است.

بازگشایی صفحه جدیدی در روابط سیاسی ایران و امارات پس از ۷ سال یکشنبه 26 تیر 1401

بازگشایی صفحه جدیدی در روابط سیاسی ایران و امارات پس از ۷ سال

19 دی: امارات متحده عربی بعد از هفت سال تصمیم گرفته بار دیگر سطح روابط خود با ایران را در عرصه سیاسی گسترش دهد و این روابط را به سطح سفیر ارتقا دهد؛ چنان که در همین راستا روز جمعه "۲۴ تیرماه" انور قرقاش، مشاور رئیس دولت امارات در امور دیپلماتیک در گفت‌وگویی رسانه ای خبر داد که ابوظبی به دنبال فرستادن سفیر به تهران و از سرگیری روابط با ایران است.

تاثیر منفی سفر بایدن به منطقه بر مذاکرات بین ایران و عربستان چهارشنبه 22 تیر 1401
یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل مطرح کرد؛

تاثیر منفی سفر بایدن به منطقه بر مذاکرات بین ایران و عربستان

19 دی: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: قطعا یکی از اهداف آمریکا و اسرائیل از سفر بایدن به منطقه، افزایش تنش‌ها در رابطه بین ایران با عربستان و سایر کشورهای عرب است تا از این طریق عربستان و دیگر کشورهای عرب را در یک حوزه اتحادی نامتجانس با رژیم صهیونیستی قرار دهند.