19 دی: برجام حاصل 12 سال مذاکره مقدماتی و دو سال و نیم مذاکرات فشرده میان ایران با کشورهای 1+5 است؛ اینکه ترامپ چگونه قصد دارد در طول یک هفته یا یک ماه با ایران به توافق برسد، بیشتر بر مبنای تخیلات است و مصرف تبلیغاتی دارد.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است، ترامپ در فرضیات و نگاه خود به سیاست داخلی و سیاست خارجی، به هیچ‌ عنوان نگاهی سیاسی و منطقی ندارد. برجام حاصل 12 سال مذاکره مقدماتی و دو سال و نیم مذاکرات فشرده میان ایران با کشورهای 1+5 است؛ اینکه ترامپ چگونه قصد دارد در طول یک هفته یا یک ماه با ایران به توافق برسد، بیشتر بر مبنای تخیلات است و مصرف تبلیغاتی دارد.»

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل، در ارتباط با آینده مناسبات ایران و آمریکا در صورت برتری دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر و تصدی مجدد او بر ریاست کاخ سفید، به خبرنگار «انتخاب» گفت: «بر این باور هستم در صورت انتخاب مجدد ترامپ، برای چهار سال دیگر شاهد تداوم سیاست کنونی کاخ سفید علیه ایران خواهیم  بود. تنها نکته متفاوت شاید اتحاذ تاکتیک‌های جدیدتر باشد که این به معنای تغییر استراتژی دولت آمریکا نخواهد بود.»

وی در بخشی دیگر از گفته‌های خود پیرامون طرح فرضیه احتمال برخورد نظامی ایران و آمریکا در دور دوم ریاست جمهوری ترامپ، بر این باور است که به هیچ‌وجه ترامپ در پی درگیری نظامی با ایران نخواهد بود و چنین ریسکی را انجام نمی‌دهد. در وضعیت کنونی که آمریکا در نتیجه شیوع کرونا بیش از 230 هزار جان باخته را به خود دیده، به نظر نمی‌رسد در وضعیت آغاز یک جنگ نظامی باشد. آن‌هم جنگی که آغازش آسان باشد اما پایان آن خارج از کنترل آمریکا باشد، برای این کشور هزینه بسیار سنگینی دارد. به طور حتم هر گونه برخورد نظامی میان تهران و واشنگتن منجر به یک جنگ منطقه‌ای خواهد شد.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه تصریح کرد: «واقعیت امر این است که سیاست فشار حداکثری نیز چندان کاربرد ندارد لذا در آینده، با فرض اینکه ترامپ مجددا رئیس‌جمهور شود، می‌توان دو فرضیه را پیش‌بینی کرد: «یکی این‌که راهبرد کنونی در قالب تحریم اشخاص و شرکت‌های کوچک ادامه پیدا کند و دیگری این‌که شاهد تغییر رویکرد آمریکا باشیم و واشنگتن به سمت تنش‌زدایی و نرمش در برابر ایران حرکت کند. اکثر روسای جمهور آمریکا در دور دوم ریاست جمهوری خود به سمت تاریخ‌سازی حرکت کرده و تلاش کرده‌اند تاریخی را به نام خود ثبت کنند. ترامپ نیز شاید در این مسیر حرکت کند تا ذهنیتی مثبت را از خود بر جای بگذارد لذا امکان مصالحه با ایران نیز تا حدود وجود دارد؛ هر چند که احتمال وقوع این سناریو بسیار اندک است.»

بهشتی ‌پور در بخش دیگری از گفته‌های خود با تاکید بر اینکه تصورات داخلی پیرامون منفعل بودن ایران در برابر آمریکا نادرست است، تاکید کرد: «ایران نیز در مواجهه با آمریکا ابزار خاص خود را در دست دارد و فرضیه بی‌پرواتر شدن ترامپ در دور دوم علیه ایران کاملا نادرست است. او در دور اول ریاست جمهوری خود هر آن‌چه که در توان داشت را به کار گرفت که بزرگ‌ترین آن‌ها به ترور ناجوانمردانه و غیرقانونی سردار سلیمانی بود. راهبرد احتمالی ترامپ در صورت پیروزی در 4 سال آینده نیز تداوم فشار حداکثری به منظور فروپاشی از داخل در ایران است.»

وی پیرامون امکان مذاکره و توافق سریع میان ایران و آمریکا نیز تصریح کرد: «ترامپ در فرضیات و نگاه خود به سیاست داخلی و سیاست خارجی، به هیچ‌ عنوان نگاهی سیاسی و منطقی ندارد. او شخصی است که بدون هیچ گونه سابقه سیاسی و با پیشینه‌ای اقتصادی رئیس جمهور آمریکا شده است لذا او اساسا فهمی از مساله مذاکره با ایران ندارد. مهم‌ترین نمود این امر را می‌توان در جریان مذاکرات منتهی به برجام مورد ارزیابی قرار داد؛ برجام حاصل 12 سال مذاکره مقدماتی و دو سال و نیم مذاکرات فشرده میان ایران با کشورهای 1+5 است؛ اینکه ترامپ چگونه قصد دارد در طول یک هفته یا یک ماه با ایران به توافق برسد، بیشتر بر مبنای تخیلات است و مصرف تبلیغاتی دارد.»

  • نویسنده :
  • منبع :