19 دی: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به آموزش و پرورش منطقه و ارائه نام نوآموز پیش دبستانی، یک کد دریافت کنند، این اقدام کاملا رایگان است و آنها می‌توانند بعد از این مرحله وارد اپلیکشین شاد شوند و آموزش مقطع پیش دبستانی را انجام دهند.

"رضوان حکیم زاده" معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا، درباره وضعیت نوآموزان مقطع پیش دبستانی بیان کرد: طبق شرایطی که وجود داشت، ما در مقایسه با سال گذشته شاهد کاهش آمار ثبت نام در مقطع پیش بدستانی بوده‌ایم.موضوعی که وجود دارد این است، اگر کودکانی که در این سن حساس یادگیری قرار دارند یک سال کامل را بدون هیچ برنامه‌ای بگذرانند از جهت رشد و یادگیری متضرر خواهند شد و همچنین از جهت بی برنامه بودن در خانه فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهند.

وی افزود: در این خصوص پیگیری‌هایی انجام و در نهایت بخش نامه‌ای هم از سوی وزیر آموزش و پرورش به همه استان‌ها ابلاغ شد. این بخشنامه مبنی بر این بود که ما بتوانیم از همه بسترهای آموزش تلویزیونی، آموزش مجازی، تهیه درسنامه و همراه کردن خانواده‌ها برنامه‌هایی را بر اساس اهداف برنامه مصوب دوره پیش دبستانی ارائه کنیم.

حکیم زاده توضیح داد: خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به آموزش و پرورش منطقه و ارائه نام نوآموز،  یک کد دریافت کنند، این اقدام کاملا رایگان است و آنها می‌توانند بعد از این مرحله وارد اپلیکشین شاد شوند و آموزش مقطع پیش دبستانی را انجام دهند.

وی اضافه کرد: در ادامه این روند، ما اسامی نوآموزان پنج سال تمام که مشمول پیش دبستانی هستند را از ثبت احوال گرفته‌ایم و آن را به مناطق ارسال می‌کنیم. البته بعد از گذشتن یک مرحله از ثبت نام، نوآموزانی که از ثبت نام جامانده‌اند بررسی می‌شود تا بتوانند توسط مناطق پیگیری و ثبت نام شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در عین حال با سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم هماهنگ کردیم تا با توجه به فرصتی که فراهم شده، بتوانیم یک سال زودتر سنجش و غربالگری را انجام دهیم. یکی از اقدامات این سازمان مداخله به هنگام است، از این رو ما با همکاری آنها می‌توانیم امسال علاوه بر ارائه یک دوره پیش دبستانی رایگان، تقریبا یک سال زودتر غربالگری را انجام دهیم.

حکیم زاده در خصوص آموزش تلویزیونی مقطع پیش دبستانی گفت: خوشبختانه از اول ماه ربیع الاول برنامه‌های آموزشی مقطع پیش دبستانی آغاز و در استان‌ها هم ثبت نام شروع شده است. ما پیگیر هستیم که برنامه‌های سنجش و غربالگری دانش آموزان را بر اساس پایگاه‌هایی که اعلام کرده‌اند و مطابق با برنامه ثبت نام جلو ببریم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ثبت نام هزینه‌ای ندارد، اما یک برنامه منسجم و کارآمد را در اختیار نوآموزان و خانواده‌ها می‌گذارد. بچه ها وقت بسیار زیادی دارند و این فرصت خوبی است تا خانواد‌ها از آن استفاده کنند.در تماس‌هایی که ما با خانواده‌ها داشتیم خیلی از آنها عنوان کردند که ما نگران هستیم در این بازه زمانی که زیاد هم هست، فرزندانمان بدون برنامه پیش بروند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره سوءاستفاده برخی از موسسات پیش دبستانی گفت: از طرف دیگر بسیاری از این موسسات بدون اینکه استانداردهای لازم را داشته باشند وارد میدان شده بودند  و برنامه هایی را تبلیغ می‌کردند که اصلا با سند تحول بنیادین و اصول تربیتی که ما به آن در آموزش و پرورش اعتقاد داریم،‌ پایبند نبوده‌اند.

حکیم زاده گفت: ولی آنها به خاطر خلائی که پیش آمده بود از فرصت استفاده کردند و بعضا هزینه‌های گزافی هم برای برنامه‌های بی‌کیفیت مجازی از والدین می‌گرفتند که با راه اندازی این برنامه‌ها که گفتم ما می توانیم مطمئن باشیم که یک برنامه استاندارد و مورد تایید وزارت آموزش و پرورش می‌تواند در اختیار نوآموزان پیش دبستانی قرار بگیرد.

او در پاسخ به این سوال که پیش از این خبر راه اندازی پیش دبستانی در شاد داده شده بود، آیا بعد از ثبت نام رایگان، نوآموزان به نرم افزار شاد منتقل می‌شوند؟ گفت: بله، هم به شاد منتقل می‌شوند و هم جدول پخش به خصوص برای این مقطع از سوی شبکه آموزش ارائه می‌شود. در ظرفیت شاد هم از شاد نما و از کانال هایی که تهیه شده است به تفکیک مناطق آموزشی به نوآموزان درس داده خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :