19 دی: امروز تعدادی از سوری‌ها با شعار بالولادة عودة ( همزمان با ولادت بازگشت) مراسم جانمایی سنگی را تدارک دیدند که به سنگ صبور حلب معروف است.

تقریباً ۸ سال پیش بود که با شعله ور شدن آتش فتنه در کشور سوریه، شهر حلب نیز دامن سوز این فاجعه شد. در این جنگ خانمان سوز، بسیاری از اماکن زیارتی و تاریخی شهر حلب که قدمت هزار ساله داشتند خراب و یا به کلی نابود شدند.

یکی از اماکن مقدس این شهر، مشهد رأس یا مشهدالنقطه می‌باشد. مشهد النقطه در مرکز شهر حلب واقع شده است و از سمت غرب همسایه مقام مسقط المحسن (مزار شریف پسر سقط شده امام حسین علیه السلام است که مادرش در بین کاروان اسرای واقعه‌ی کربلا وی را باردار بود و به دلیل اذیت‌ها و شکنجه‌های دشمنان اهل بیت به شهادت رسید.)

شهرت مشهد النقطه به دلیل وجود سنگی است که بنا به شواهد تاریخی گفته می‌شود راهب مسیحی که میزبان رأس شریف و مبارک امام حسین علیه السلام بود، سر مبارک آن حضرت را روی این سنگ شست و شو داد و پس از آغشته شدن این سنگ به خون مبارک اباعبدالله الحسین علیه السلام آثار خون بر این سنگ باقی ماند.

مکان فعلی این زیارتگاه نیز همان دیر راهب مسیحی است که از زمان‌های قدیم پذیرای عاشقان و محبان اهل بیت علیهم السلام بود.

۸ سال قبل، از ابتدای سقوط شهر حلب، متولیان این زیارتگاه جهت جلوگیری از تخریب این سنگ به دست تکفیری‌ها، سنگ را در نقطه‌ای نا معلوم پنهان نمودند. هیچکس از مکان اختفای این سنگ خبر نداشت.

 

از ۴ سال پیش، بعد از پایان جنگ حلب و آزادسازی این شهر، با پیگیری‌های متعدد از متولی سابق این مکان که از کشور سوریه خارج شده بود، مکان اختفای سنگ مذکور اعلام نشد.

اما چندی پیش طی عملیات بازسازی حرم و جایگاه این سنگ، به طرز اتفاقی سنگ مبارک در اعماق خاک رخ نمود و بعد از ۸ سال چشم انتظاری محبان اهل بیت علیه السلام سنگ صبور حلب پیدا شد و موجب ایجاد موجی از خوشحالی در مردم کشور سوریه و محبان اهل بیت علیهم السلام در تمام جهان گشت.

امروز همزمان با ولادت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله و فرزندش امام جعفر صادق علیه السلام، سوری‌ها با شعار بالولادة عودة (بازگشتی در ولادت) مراسم جانمایی این سنگ مطهر را تدارک دیدند.

  • نویسنده :
  • منبع : مهر