19 دی: تنش در امریکا به اوج خود رسیده است. تکرار ادعای تقلب در انتخابات امریکا از یک طرف و انتخاب فردی که قصد افزایش تزریق به اقتصاد دارد و توسعه تجارت را در دستور کار خود قرار داده است از طرف دیگر می تواند زمینه را برای کاهش شدید ارزش دلار فراهم کند.

با شمارش آرا در ایالت‌های کلیدی در امریکا شانس پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امریکا افزایش پیدا کرده است. اما پیروزی این کاندیدای ۷۷ ساله به عنوان رییس جمهوری امریکا چه تاثیری روی بازار دلار دارد و تحولات این روزهای امریکا در این بازار چه اثری برجای می گذارد؟

روز گذشته دونالد ترامپ یک جلسه در کاخ سفید تشکیل داد و در این جلسه ادعای قبلی خود مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات و پیروزی وی در صورت شمارش آرای قانونی در این کشور را تکرار کرد. سی ان ان بعد از این سخنرانی نوشت: «این سخنرانی تکرار ادعاهای بی پایه و اساس دونالد ترامپ بود و نشان داد او حتی با ساختار انتخابات در امریکا هم آشنایی ندارد. او ادعا کرده است در ابتدای شمارش آرا، در شمار زیادی از ایالتها شانس پیروزی او بیش از رقیبش بود و اکنون با ادامه روند شمارش آرا، شانس پیروزی او از دست رفته است.»

وی ادامه داد: «تقلبی گسترده در امریکا انجام شده است و طرفداران او بسیار عصبانی و ناراحت هستند و آرای آنها دزدیده شده است.» سی ان ان بعد از اتمام سخنرانی او، تمامی مطالب بیان شده توسط وی را خطرناک و باعث از بین رفتن آرامش در بازار اعلام کرد و نوشت: «دونالد ترامپ ساختار انتخابات امریکا را زیر سوال برده است و مردم را به اعتراض و شورش فرامی خواند.»

تأثیر این تحولات روی بازار دلار چیست؟

مساله دیگر تاثیر این تحولات روی ارزش دلار در بازار جهانی است. طبق گزارش منتشر شده توسط فایننشال تایمز در روز ششم نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی ارزش دلار در بازار جهانی کاهش پیدا کرد و این افت ارزش به دلیل نگرانی بازار از افزایش تنش در داخل امریکا و بحرانی شدن فضای سیاسی این کشور است. این رسانه نوشت: «بخش زیادی از اعتبار دلار در اقتصاد دنیا به دلیل اعتبار امریکا در عرصه اقتصاد و سیاست در دنیا است. از بین رفتن این اعتبار و اقتدار اقتصادی می تواند باعث از بین رفتن اعتبار دلار شود و ارزش پول این کشور را کاهش دهد.»

فایننشال تایمز تاکید کرد: «امریکا بزرگترین اقتصاد دنیا است و حجم معاملات این کشور با کشورهای جهان بسیار زیاد است. درگیری های داخلی در امریکا و نپذیرفتن نتیجه انتخابات توسط رییس جمهوری فعلی این کشور می تواند آرامش را در بازار از بین ببرد، حجم تجارت با دلار را کاهش دهد و اعتبار این واحد پول را تنزل دهد. بنابراین انتظار می رود ارزش دلار در بازار جهانی روند کاهشی در پیش بگیرد و اگر ترامپ از این موضع عقب نشینی نکند، بدون شک سرعت کاهش ارزش دلار بیشتر خواهد شد.»

این رسانه در بخش دیگری از گزارش خود در مورد اینکه تا چه حد امکان دارد دونالد ترامپ در این شکایت به نتیجه مطلوب خود برسد نوشت: «بدون شک اگر نتیجه انتخابات به نفع جو بایدن باشد و آرای مردمی و آرای الکترال نتواند زمینه را برای پیروزی ترامپ فراهم کند، شکایت به دادگاه های ایالتی و دیوان عالی نمی تواند تاثیری در نتیجه انتخابات داشته باشد. ادعاهای او تنها باعث از بین رفتن اعتماد مردم به ساختار سیاسی امریکا، تضعیف جایگاه اقتصادی این کشور در دنیا و افت ارزش سهام و قیمت دلار می شود.»

تأثیر انتخاب بایدن روی بازار دلار چیست؟

از طرف دیگر پیروزی جو بایدن هم می تواند تاثیر بسزایی روی ارزش دلار داشته باشد. او در نظر دارد میزان تزریق به اقتصاد را افزایش دهد و حمایت از کسب و کارها در این روزهای بحرانی و کرونایی را افزایش دهد. افزایش عرضه دلار می تواند باعث کاهش ارزش آن در بازار شود.

بیزینس اینسایدر در این زمینه نوشت: «انتخاب بایدن و تصویب طرح های حمایتی مالی در امریکا با ارزش های بسیار زیادتر از بسته های تصویب شده توسط دونالد ترامپ می تواند حجم نقدینگی در اقتصاد را افزایش دهد و ارزش دلار را کاهش دهد. از طرف دیگر این طرح ها زمینه را برای افزایش بدهی دولتی فراهم می کند که باز هم فشار مضاعفی در جهت کاهش ارزش دلار در امریکا است. از طرف دیگر بایدن اعلام کرده است به جنگ تجاری امریکا با چین پایان می دهد و روابط اقتصادی و تجاری دوکشور را به شرایط قبل از ریاست جمهوری ترامپ بازمی گرداند. در نتیجه این سیاست واردات کالاهای چینی به بازار امریکا افزایش پیدا می کند و بازهم فشار دیگری روی بازار دلار در جهت کاهش ارزش ایجاد خواهد شد.

نولان واپنار، مدیر سرمایه گذاری در مرکز سرمایه گذاری آنکور در مورد تاثیر حضور بایدن به عنوان رییس جمهوری امریکا روی بازارها نوشت:« با روی کار آمدن بایدن از فشارهایی که بازارها به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن سیاستهای ترامپ تحمل می کردند، کاسته خواهد شد و این مساله می تواند زمینه را برای ایجاد یک فضای حمایتی بهتر برای کشورهای در حال گذار فراهم کند. توسعه تجارت و بازگشت آرامش به اقتصاد دنیا به دلیل کنار رفتن رییس جمهوری که مدام به دنبال ایجاد تنش در سطح بین الملل بود باعث آرامش در بازار دلار، افت ارزش دلار و توسعه فعالیتهای اقتصادی در دنیا می شود.»

  • نویسنده :
  • منبع : تحلیل بازار