19 دی: سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تسهیلات بانکی با سود بالا تولیدکنندگان را به زمین زده ‌است،‌ گفت: دولت مشکل صنعت‌کاران با بانک‌ها را حل کند.

فاطمه محمدی؛ کرونا و شرایط بد اقتصادی تولیدکنندگان و صنعت گران را با شرایط بسیار سختی مواجه و بسیاری را ورشکسته کرده و دست بسیاری دیگر کاسه چه کنم داده است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در این رابطه گفته است: از ابتدای سال تاکنون بیشترین شکایت به این کمیسیون در حوزه صنعت و مشکلات تولیدکننده‌ها بوده است.

در این زمینه به سراغ حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی رفتیم؛ مشروح گفت‌وگوی خبرنگار ما با این نماینده مجلس یازدهم را در ادامه می‌خوانید:

• مهم‌ترین مشکلات حوزه تولید و صنعت چیست؟

در بخش صنعت مشکلات عدیده داریم؛ در حوزه خارجی تولیدکنندگان در خصوص تهیه مواد اولیه و در تأمین ارز و در حوزه داخلی بخصوص در صنایع مرتبط با فولاد به دلیل افزایش قیمت، در چند ماه اخیر در تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه شدند.

افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت نهایی محصولات را افزایش و سبب کاهش تقاضا و ماندن محصولات تولیدکننده‌ها شده است.

از طرفی تولیدکنندگان بخشی از محصولات خود را صادر کردند و باید ارز را تحویل دولت می‌دادند اما نمی‌توانستند ارز حاصل از فروش محصولات را به داخل کشور بیاورند و با مشکل مواجه شدند.

از سویی مجموعه‌های تولیدی - صنعتی نیازمند سرمایه در گردش برای خرید مواد و کالا هستند اما با وضعیت بد اقتصادی، سرمایه بسیاری از تولیدکنندگان به حداقل رسیده و به دلیل کرونا بسیاری از کارخانه‌ها نتوانستند از تمام ظرفیت‌های تولیدی خود استفاده کنند.

در ۹ ماه اخیر بسیاری از تولیدی‌ها و کارخانه‌ها در عمل تعطیل شده و امکان بازپرداخت تسهیلات بانک‌ها را ندارند و بانک‌ها هم مهلت بازپرداخت نمی‌دهند و کارخانه‌ها را برای فروش گذاشتند و تولیدکنندگان را گرفتار و جو بد روانی ایجاد کردند.

در سال جهش تولید باید به داد مجموعه‌های تولیدی و صنعتی رسید

• راهکار چیست؟

در سال جهش تولید باید به داد مجموعه‌های تولیدی و صنعتی رسید؛ دولت باید به عنوان متولی مشکل مجموعه‌های صنعتی با بانک‌ها را حل کند و بانک‌ها را ملزم کند که به این مجموعه‌ها فرصت بیشتری بدهند.

مشکلات عمده بیشتر مجموعه‌های صنعتی این است که بانک‌ها به آسانی تسهیلات نمی‌دهند و تسهیلاتی که ارائه می‌شود آن‌قدر با سود بالا است که برای مجموعه تولیدی مقرون به صرفه نیست و به نحوی شده که بسیاری با دریافت تسهیلات با سود بالا به جای ارتقا در آینده به زمین می‌خورند.

  

به بخش مولد جامعه بی‌توجهی می‌شود

تولید و ۴۱ درصد اشتغال در حوزه صنعت است اما به دلیل بی‌توجهی بخش عمده شهرک‌های صنعتی در عمل راکد و فعالیت محدود شده است

• مانع بزرگ سر راه تولید چیست؟

در بسیاری از زمینه‌ها، برخی بانک‌ها یکی از موانع امر تولید هستند؛ فشار این بانک‌ها به تولید کنندگان در خصوص درک نکردن شرایط کرونایی و شرایط اخذ، نحوه بازپرداخت و سود بالای تسهیلات بانکی سنگ جلوی پای تولید است باعث شده جهش و رونق تولید محقق نشود و دردی است که اگر علاج نشود چرخ تولید به حرکت در نخواهد آمد.

تولیدکننده برای اخذ تسهیلات حق انتخاب دوم ندارد و مجبور است به قوانین بانکی تن بدهد اما سود بالای تسهیلات اعطایی بانکی برای تولید نمی‌صرفد و در هیچ جای دنیا به تولیدکننده‌ها تسهیلات با سود بالا نمی‌دهند زیرا کار تولیدی کمترین سود را دارد لذا مسئولان باید با همت و تشکیل اتاق فکر مشکلات حوزه تولید را حل کنند.

بسیاری از تولیدکنندگان علاقمند به تولید هستند وگرنه تولید در کشور ما مقرون به صرفه نیست و جز گرفتاری حاصلی ندارد و نگاه یک طرفه و مقررات دست و پا گیر بانک‌ها حوزه تولید را گرفتار کرده است.

برخی بانک‌ها پول مردم را در دلالی بکار می‌برند

• در کشور ما دلالی سود بیشتری دارد؟

بله؛ برخی از بانک‌ها دلال شدند و به جای بردن پول‌های مردم در تولید آن را در دلالی می‌برند؛ پشت پرده برخی از بانک‌ها این است که پول مشتری را به کسی می‌دهند و ۲۰ تا ۲۵ درصد دریافت می‌کنند و ۱۵ درصد سود به مشتری می‌پردازند وگرنه تولید سود ۲۵ درصد ندارد.

منافع ما در ارتباط با آمریکا تأمین نمی‌شود

• با انتخاب بایدن وضعیت اقتصادی ایران بهتر می‌شود؟

با آمدن بایدن اتفاق خاصی نمی‌افتد و با ترامپ تفاوتی ندارد، آمریکایی‌ها هم اهرم بیش از این ندارند که بخواهند علیه ما استفاده کنند و به حل مشکلاتشان با ما نیاز دارند و در بسیاری موارد اصرار داشتند با ما مذاکره کنند اما منافع ما در مذاکره با آمریکا تأمین نمی‌شود یک بار به آن‌ها اعتماد کردیم و درنهایت به برجام نافرجامی رسید و برای آنچه خودشان امضا کرده بودند ارزش قائل نشدند.

اگر ایران تعاملات خارجی خود را تعریف شده‌تر پیش ببرد و روی حوزه‌هایی که منافع ما بیشتر تأمین می‌شود تمرکز کند بخشی از منافع ما تأمین می‌شود مانند استفاده از ظرفیت ۱۵ کشور مرزی خود برای صادرات و واردات و ارتباط اقتصادی قوی‌تر با کشورهایی مانند چین، هند و روسیه که قدرت‌های بزرگی از حیث جمعیت و موقعیت‌های بین‌المللی هستند.

در داخل پیگیری‌ها، دلسوزی‌ها، دقت‌ها، هماهنگی‌ها بخصوص در حوزه‌های اقتصادی اگر بیشتر باشد، مشکلاتمان تا حدی حل می‌شود.

ناهماهنگی مجموعه‌های دولتی اقدامات یکدیگر را خنثی می‌کند

ناهماهنگی بین اجزای دولت، مشکلات اقتصادی را زیاد کرده؛ بسیاری از مشکلات به دلیل ناهماهنگی مجموعه‌های دولتی است مانند ناهماهنگی میان بانک مرکزی و وزارتخانه‌های اقتصادی که باعث خنثی شدن اقدامات یکدیگر و تلاش‌های دولت شده است.

حل مسائل اقتصادی آرایش جنگی دولت را می‌خواهد

ما در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم اما متأسفانه دولت هنوز آرایش جنگی به خود نگرفته است؛ در شرایط جنگ، دولت در حال اجرای ساز و کارهای زمان صلح است لذا کار آن‌گونه که باید پیش نمی‌رود.

• فقط دولت هماهنگ نیست یا در کل کشور ناهماهنگی هست؟

۸۰ درصد اختیارات اجرایی و حاکمیتی و سیاست‌گذاری در حوزه تأمین کالا و ارز در اختیار آن است.

مجلس قانون‌گذار و دولت مجری است و نوع و مدیریت واردات و صادرات، گمرک، ارائه تسهیلات و مجوزها به تولید کننده‌ها، بانک‌ها، سیاست گذاری‌های مالی و پولی و حوزه‌های سرمایه‌ای، مجوزهای اعطایی، مشوق‌ها و تسهیلات در حوزه دولت است.

مانند این است که مجلس خودرو را ساخته و دولت راننده آن است و باید بداند کجا توقف ممنوع است و کجا سرعت را کم یا زیاد کند.

هماهنگی و همراهی سایر قوا لازم است لذا با اینکه دولت لایحه‌ای نداد مجلس طرح‌های بسیاری را در این چند ماه جهت گشوده شدن گره‌های اقتصادی مردم و برای کمک به دولت ارائه داد.

قوه قضائیه هم همراه است و در خصوص احتکار، اختلاس و دپوی کالاها به سرعت وارد عمل می‌شود و اگر هماهنگی و کارشناسی در دولت باشد مجلس و قوه قضائیه همواره همراه دولت هستند.

  • نویسنده :
  • منبع :