19 دی: یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه قوه قضاییه باید با رفع مشکلات موجود در روند فعالیت‌هایش رضایت مردم را جلب کند، گفت: امروز هیچ مشکلی وجود ندارد که نتوان آن را حل کرد، بلکه تنها باید راه حل آن ها را یافته و درصدد رفعشان برآییم.

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در دیدار رئیس دیوان عالی کشور نکاتی را در خصوص رسیدگی به پرونده های قضایی متذکر شده و گفت: یکی از این نکات که باید مورد توجه قرار گیرد مدت رسیدگی به پرونده ها است و باید این روند کوتاه گردد.

وی ادامه داد: در اسلام بر مسئله رسیدگی سریع به امور مردم تأکید شده است، البته ما نمی‌توانیم خودمان را با حضرت علی(ع) در این روند مقایسه کنیم، زیرا قضاوت های ایشان با قضاوت های ما قابل مقایسه نیست، اما به هر حال باید در امتداد مسیر ایشان گام برداریم.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به نکاتی در زمینه مسائل مربوط به قصاص در دادگاه‌ها تأکید کرد: گاهی زمان قصاص افراد به این دلیل که اولیای دم تصمیم قطعی نمی‌‌گیرند بسیار طولانی می‌شود؛ به عنوان مثال شخصی حدود ۲۰ سال قبل محکوم به قصاص بود، اما چندی پیش مطلع شدیم که هنوز در زندان به سر می‌برد، در حالی که دلیل فقهی بر این موضوع نداریم و این گونه اشخاص یا باید قصاص و یا به وسیله کفالت آزاد شوند.

وی در مسأله مهریه و مشکلاتی که برای برخی افراد در این باب ایجاد شده است نکاتی را مورد توجه قرار داد و گفت: گاهی شخصی به زندان می‌افتد و حکمش نیز این است که باید مهریه را تا آخرین قسط بپردازد و سپس آزاد شود، در حالی که دلیل روشن فقهی داریم که وقتی نخستین قسط پرداخت می‌شود باید شخص آزاد شود.

آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر لزوم نظارت هر چه بیشتر بر روند فعالیت وکلای دادگستری تصریح کرد: برخی وکلا با تمسک به یک سلسله بهانه هایی که رنگ و بوی قانونی نیز دارد، دادرسی ها را به تأخیر می اندازند؛ باید بر روند فعالیت این افراد نظارت دقیقی صورت گیرد و نباید اجازه داد این دسته از وکلا به صورت لجام گسیخته، هر کاری دلشان می خواهد انجام دهند و یا در برخی روزنامه ها مشاهده می کنیم که یک وکیل آگهی داده است «طلاق در مدت یک هفته»، حال باید این موضوع بررسی شود که این شخص با چه کسانی زد و بند انجام می دهد که این گونه برای خود تبلیغ می کند و اطمینان دارد.

وی با اشاره به عملکرد شوراهای حل اختلاف، ابراز کرد: این شوراها کار قضات را انجام داده و گاهی کار فقهی هم انجام می دهند، در حالی که صلاحیت این کار را ندارند، آیا نباید بر کارشان نظارت دقیق تری صورت گیرد؟!

استاد سطوح عالی حوزه در پایان با بیان اینکه قوه قضاییه باید با رفع مشکلات موجود در روند فعالیت هایش رضایت مردم را جلب کند، گفت: امروز هیچ مشکلی وجود ندارد که نتوان آن را حل کرد، بلکه تنها باید راه حل آن ها را یافته و درصدد رفعشان برآییم.

  • نویسنده :
  • منبع : خبرگزاری حوزه