19 دی: تفاهم‌نامه بین حوزه‌های علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی روز یکشنبه در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و با حضور مدیران این دو نهاد علمی کشور امضا شد.
مدیر حوزه‌های علمیه در این آیین گفت: تعامل بین حوزه و دانشگاه را به عنوان یکی از کارویژه های روحانیت در طرح تعریف این کارویژه ها در نظر گرفته ایم تا از این مجرا به وحدت هرچه بیشتر حوزه و دانشگاه بپردازیم.

آیت الله علیرضا اعرافی با تقدیر از خدمات دانشگاه آزاد اسلامی و تلاش هایی که در فصل اخیر در راستای تحول و اصلاح این نهاد آموزش عالی انجام شده است، بیان کرد: در چند سال اخیر به طراحی برنامه های مختلفی در راستای تحول حوزه های علمیه پرداخته ایم؛ تنظیم ۲۰ سند راهبردی و اولین برنامه پنج ساله حوزه های علمیه دو مورد مهم از این برنامه های کلان هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که در ذیل این اسناد بلندمدت بالغ بر ۲۰۰ طرح جامع پایه ریزی شده است، افزود: طراحی و تعریف ۴۰۰ رشته گرایش مقطع از دیگر طرح های کلان حوزه های علمیه در طول سال های اخیر بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این آیین گفت: ما دانشگاه آزاد را به مرکز حل مساله تبدیل نمودیم و با کمک سامانه پژوهشیار توانستیم ۲۳ مساله مهم کشور را که به آن ها نظام موضوع گفته می شود مورد پژوهش قرار دهیم.

محمدمهدی طهرانچی بیان کرد: در این یک سال و چند ماهی که پس از شیوع کرونا گذشته است شاهد تحولات بزرگی در میزان استفاده از فضای مجازی و افزایش آسیب های اجتماعی ناشی از آن بوده ایم.

وی گفت: ما توانسته ایم در فضای مجازی در هفته بیش از ۷۰۰ هزار کلاس آنلاین با بیش از ۶ میلیون نمره و به صورت یکپارچه برگزار نماییم.

طهرانچی تصریح کرد: دانشگاه آزاد در سال ۹۹ توانسته است با توجه به رشد و تربیت علمی و فرهنگی دانشجویان و همچنین اجرای طرح های اشتغال زایی برای آن ها میزان جذب دانشجو و اقبال مردمی نسبت به خود را افزایش دهد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: تولید علم نافع و تربیت نیروی انسانی کارآمد می تواند موتور این دانشگاه را به خوبی به حرکت وادارد و این مهم به کمک حوزه های علمیه قابل اجراست.

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این آیین گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای اجرایی شدن سند اسلامی سازی دانشگاه ها در دوران مدیریت جدید آن به دنبال ایجاد ارتباط و انعقاد تفاهم نامه با حوزه های علمیه در عرصه های مختلف علمی و تربیتی بوده است.

احمد حیدری به نمایندگی از مدیران این دانشگاه ضمن برشمردن محورهای اصلی تفاهم نامه گفت: سند اسلامی شدن دانشگاه ها سال هاست که به دانشگاه ها ابلاغ شده اما متأسفانه تاکنون اجرایی نشده است.

آیت الله سعیدی: پیوست فرهنگی لازمه امور آموزشی است

همچنین نماینده ولی‌فقیه در استان قم در دیدار رییس دانشگاه آزاد اسلامی با وی، گفت: ما در حوزه آموزش باید به جوانان خود این مفهوم را منتقل کنیم که ما آن‌ها را برای نظام و سربازی امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه الشریف می‌خواهیم و زمانی که ایشان ظهور کنند جنگ‌ می‌شود و سختی‌های بسیاری برای یاران ایشان پیش می‌آید.

آیت‌الله سید محمد سعیدی با بیان اینکه در حوزه آموزش روش از اهمیت بسیاری برخوردار است، ادامه داد: موعظه و پند گاهی گفته اما گاهی هم با عمل به افراد منتقل می‌شود که قطعا عمل کردن بیشتر از حرف زدن کاربرد دارد.

وی تاکید کرد: در مذهب شیعه نسبت به پیروان دیگر مذاهب گشاده‌رویی مورد تاکید قرار گرفته نه تنگ‌نظری‌، چراکه اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز در گفتار و رفتار نسبت به همگان گشاده‌رو بودند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این دیدار گفت: ۶۰ هزار دانشجوی اهل سنت در دانشگاه آزاد اسلامی درحال تحصیل هستند که برای این افراد دفاتر تقریبی را ایجاد و کلاس‌های معارفی را با محوریت تربیت تقریبی دنبال می‌کنیم؛ هفته گذشته نیز هیجدهمین دفتر تقریبی را در استان چابهار افتتاح کردیم.

طهرانچی، با بیان اینکه کرونا ارتباطات آموزشی را از بین برده است، اظهار کرد: در دیگر کشورها فعالیت‌های آموزشی به صورت مطلق تعطیل نشد اما در ایران فعالیت‌های آموزشی تعطیل شد و ما نمی‌توانیم نسبت به تغییرات دانشجویان و دانش‌آموزان رصدی داشته باشیم.

طهرانچی خاطرنشان کرد: ۸۰ تا ۱۰۰ هزار پایان‌نامه ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی تولید و این محتواها در یک سامانه‌ جمع‌آوری شده است؛ ۲۳ چالش ملی و منطقه‌ای را شناسایی کرده‌ایم و امروز دانشگاه آزاد به یک سازمان حل مساله تبدیل شده است، ما نظام موضوعات را ارائه می‌دهیم و پایان‌نامه‌های مرتبط با آن‌ها توسط دانشجویان تهیه می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع : مرکز خبر حوزه