19 دی: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: همه سهامداران عدالت سود می‌گیرند، اما کسانی که سهامشان را فروخته‌اند به نسبت درصدی که واگذار کرده‌اند سود به آنها تعلق می‌گیرد.
علی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، جزئیات واریز سود سهام عدالت برای افرادی که سهام عدالت خود را فروخته و یا نفروخته اند را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه رقم سود برای کسانی که سهام خود را نفروخته اند و چه آنهایی که روش مستقیم و چه غیر مستقیم را در نظر گفته اند حدود ۲۰۰ هزار تومان تقسیم شده است. اما سود محقق بیشتر از این رقمی که اعلام شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه البته سودی که شرکت های سرمایه پذیر تصمیم گرفته اند که به سهامداران بدهند همان رقم حدود ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است که به سهامداران عدالت تعلق می گیرد.

دهقان دهنوی خاطر نشان کرد: سری سهامدارانی که سهام خود را قبل از برگزاری مجمع فروخته اند، سودی به آنها تعلق نمی گیرد اما م بقی افرادی که پس از برگزاری مجمع اقدام به فروش سهامشان کرده اند نیز متناسب با سهامی که در دست دارند سود خواهند گرفت.

سهامدانی که سهامشان را قبل از برگزاری مجمع  فروخته اند سود می گیرند

وی افزود: آن دسته از سهامدارانی که سهام عدات خود را قبل از برگزاری مجامع فروخته اند، بنابراین سود سهام به آنها تعلق نمی گیرد بلکه این سود به خریدار سهم می رسد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی شرکت سپرده گذاری مرکزی اکنون داده های اطلاعاتی پایه را مقایسه کرده و مغایرت های آن را اصلاح می کند تا مشخص شود هر شخص چقدر سود به آن تعلق گرفته است.

وی ادامه داد قاعدتا کسی که ۳۰ درصد سهام عدالت خود را فروخته است سود ۲۰۰ هزار تومانی نمی گیرد و متناسب با سهمی که دارد سود به آن میرسد از طرفی نیز چون شرکت ها سودهای متفاوتی دارند در این میان ممکن است این سود برای آنها هم کم شده باشد.

گفتنی است؛ مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اخیر گفته بود، سود مرحله دوم سهام عدالت به محض دریافت از شرکت‌های سرمایه‌پذیر به حساب مشمولان واریز می‌شود.

واریز ۵۰ درصد سود مصوب به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی

حسین قشمی مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در مورد پرداخت سود سهام عدالت به صورت متمرکز گفت: از ۳۶ شرکت که در پرتفوی سهام عدالت حضور دارند، شرکت‌هایی که در مجمع خود سود مصوب کرده بودند، اقدام به واریز ۵۰ درصد سود مصوب به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، سمات نمودند که بر اساس مصوبه شورای عالی بورس در روش مستقیم سهامدارانی که در زمان برگزاری مجمع سهامدار بوده اند مشمول دریافت بوده اند و در روش غیر مستقیم کسانی که در تاریخ ۲۵ اسفند ۹۹ مالک سهام عدالت بوده‌اند این سود به آنها تعلق می‌گیرد.

وی گفت: آخرین مجمع برگزار شده ۳۶ شرکت بورسی ۳۰ دی ماه ۹۹ بود و این شرکت‌ها طبق قانون تجارت ۸ ماه مهلت داشتند سود خود را بدهند، اما تصمیم بر این شد که به صورت علی‌الحساب سود سهامداران عدالت را پرداخت کنند و در مرحله اول که قبل از عید نوروز انجام شد ۵۰ درصد از سود سهام عدالت به حساب مشمولان واریز شد.

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: از این ۳۶ شرکت حاضر در سهام عدالت تعداد ۲۹ شرکت سودده بودند که با دریافت سود این شرکت‌ها علی الحساب سود سهام عدالت واریز شد.

قشمی گفت: ۴ پرتفوی پر تکرار در سهام عدالت وجود دارد، کسانی که سهام عدالت یک میلیون تومانی داشته‌اند، حدود ۱۸۰ هزار تومان به عنوان ۵۰ درصد سود عملکرد سال ۹۸ خود را در سال ۹۹ دریافت کردند. کسانی که ارزش اسمی سهام عدالت آنها ۵۳۲ هزار تومان بود ۹۸ هزار تومان پرتفوی ۴۹۲ هزار تومانی اسمی سهام عدالت ۹۱ هزار تومان و پرتفوی ۴۵۲ هزار تومانی اسمی سهام عدالت ۸۴ هزار تومان سود به عنوان ۵۰ درصد در مرحله اول دریافت کردند.

وی گفت: در مرحله دوم مابقی سود به حساب سهامداران محترم سهام عدالت واریز خواهد شد که به محض تامین اعتبار از طرف شرکت‌های سرمایه‌پذیر این سودها در مرحله دوم به حساب ذی‌نفعان و دارندگان سهام عدالت واریز می‌شود.

وی در مورد اینکه در مرحله اول در مجموع چقدر سود برای سهام عدالت واریز شد، گفت: حدود ۴.۳ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت در مرحله اول در روزهای پایانی سال ۹۹ به حساب مشمولان واریز شد.
۱
  • نویسنده :
  • منبع :