رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت تاکنون برنامه‌ای برای برگزاری نشست این شورا درباره تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران تحت قطعنامه ۲۲۳۱ در ماه مه وجود ندارد.

اسون اورگنسون روز جمعه در نشست خبری خود که برای تشریح برنامه‌های شورای امنیت در ماه مه به صورت مجازی برگزار شد، افزود: تا کنون درخواستی برای تشکیل جلسه درباره ایران داده نشده اما این امکان وجود دارد که هر عضو شورای امنیت در هر زمانی درخواست نشست اضافی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا چنین حقی را برای استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ به منظور استفاده از مکانیسم ماشه و بازگرداندن قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران دارد، گفت: در این لحظه تمایل ندارم وارد این محدوده قانونی شوم چرا که حقوقدان‌ها در حال بررسی این موضوع هستند.

نماینده دائم استونی در سازمان ملل متحد که ریاست این شورا را در این ماه برعهده دارد، ادامه داد: اما ما در تماس نزدیک با همتایان خود از جمله آمریکا هستیم. تاکنون طرحی ارائه نشده است هرچند که از مقاله نیویورک‌تایمز در این زمینه آگاهیم.

اورگنسون اضافه کرد: مطمئن هستم که سه کشور اروپایی، آمریکا و همه همتایانم در این مذاکرات، در تماس بسیار نزدیک هستند و ما تلاش می‌کنیم تا بهترین نتیجه را به دست آوریم.

وی در پاسخ به این سوال که موضع استونی درباره تمدید ممنوعیت تسلیحاتی یا اتمام آن هم گفت: نمی‌خواهم پیش از اتمام مذاکرات، جزئیات موضع استونی را مطرح کنم. اما استونی به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا، به طور قدرتمندی از تداوم برجام حمایت می‌کند.

نماینده دائم استونی در سازمان ملل متحد افزود: اینکه ایران چگونه به برجام ادامه دهد و اینکه برجام چگونه تداوم داشته باشد، موضوع جدی است که روی آن کار می‌شود.

مقامات آمریکایی در ادعایی جدید مطرح کرده‌اند که به عنوان عضو مشارکت‌کننده در قطعنامه ۲۲۳۱ و نه برجام حق دارند از آنچه حق قانونی خود نامیده‌اند برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران استفاده کنند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا